Finn Berger
Moderator
Jeg har også lurt fælt på det med temperaturen. Men jeg har ikke funnet noe sted at det står noe om å holde den oppe, og det har jeg tolka som at man ikke gjør det. Nå kunne jeg jo insistere på at tolkningsvitenskap er mi greie, men jeg er redd det ikke holder. Vi får bare prøve oss fram.Jeg har ristet litt forsiktig på kolben et par ganger underveis. Har prøvd å holde temperaturen noenlunde jevn – men usikker på om det er viktig.
Å få litt bevegelse i suppa trur jeg absolutt har noe for seg. Jeg skulle gjerne hatt et sånt ristebord, for som sagt tidligere trur jeg ikke det finnes den magnetrører som kan dra en magnet gjennom humlegørpet.
edit: Etter litt tenking - det er ikke alltid det leder til forvirring, så det bør ikke absolutt frarådes - kom jeg på at "litteraturen" refererer til hva bryggeriene har gjort. Og da snakker vi om store volum der temperaturen sjølsagt synker mye langsommere enn i et to-liters syltetøyglass. Så det har nok noe for seg å gjøre noe for å holde den oppe om vi skal etterligne prosessen til bryggeriene.
Men det har tilsynelatende funka godt å bare la syltetøyglasset stå. (NB! Stå mørkt!)
Sist redigert: