Dip Hopping

Du skriver i et tidligere inlegg om brygging av denne pilsen som jeg antar er basert på din Middelhavspils. Jeg antar derfor at du har tilsatt Magnum og Saaz under kokingen ifølge oppskriften. Hvilken humle og hvilken mengde brukte du til DIP hopping?
 
Jeg forstår ikke helt denne setningen. Du tilfører jo bitterhumlen (og aromahumle?) så hvordan slipper du masse humleglugge?
Jeg bruker som regel en høyalfa bitterhumle, så da blir det kanskje så lite som 15-20 g i kokekjelen. 5- eller 0-minutters tilsetningene erstattes av dip hopping.
 
Du skriver i et tidligere inlegg om brygging av denne pilsen som jeg antar er basert på din Middelhavspils. Jeg antar derfor at du har tilsatt Magnum og Saaz under kokingen ifølge oppskriften. Hvilken humle og hvilken mengde brukte du til DIP hopping?
Nei, dette er ikke middelhavspilsen (som er et forsøk på å etterligne Peroni blå bånd – og med Eraclea pilsmalt). Denne er helt uten mais – og med vesentlig større aromatilsetning. Maltet er Barke Pils. https://share.brewfather.app/1xYLZn4NdzgBgF
 
Italopilsen er en forenklet utgave av Tipopilsen. Synes ikke tørrhumling av edelhumler gir noe særlig, så dip hopping virket som et godt alternativ. Ja, hopstand i oppskriften erstattes med dip hopping.

Fint blogginnlegg om Dip hopping, som forklarer prosessen på en lettfattelig.måte

Planlegger en Best Bitter neste gang.
Står med denne oppskriften.

Kanskje dette er en passende anledning å teste diphopping?
 
Fint blogginnlegg om Dip hopping, som forklarer prosessen på en lettfattelig.måte

Planlegger en Best Bitter neste gang.
Står med denne oppskriften.

Kanskje dette er en passende anledning å teste diphopping?
Ja, kanskje erstatte de 85 grammene som utgjør hopstand/tørrhumle med dip hopping? Jeg ser at det kunne vært en nyttig funksjon i BF å få beregnet bitterheten av dip hopping, men tipper det et et stykke fram dit. Den jevne hjemmebrygger har ikke hørt om denne teknikken enda.
 
@Holmentoppen Jeg har et spørsmål til bloggartikkelen din.

Du skriver at en skal tappe av vørter til dip hop'en etter oppkok, før tilsetting av bitterhumle. Men er det nødvendig? Jeg tappa det ut etter at jeg hadde kjølt ned til 80-90 grader. Det er den framgangsmåten som brukes i dette exbeerimentet, også.
 
@Holmentoppen Jeg har et spørsmål til bloggartikkelen din.

Du skriver at en skal tappe av vørter til dip hop'en etter oppkok, før tilsetting av bitterhumle. Men er det nødvendig? Jeg tappa det ut etter at jeg hadde kjølt ned til 80-90 grader. Det er den framgangsmåten som brukes i dette exbeerimentet, også.
Det er jo ingen fasit mht. prosess, men jeg fant det tidsmessig veldig effektivt å la dip hop blandingen stå i vannbad den timen bitterhumlen jobber i kokekaret. Antagelig blir sluttresultatet like bra å gjøre operasjonen i etterkant av kokingen, men bryggedagen blir lengre. Tar du bare avkjølt hovedvørter stå avkjølt mens dip hop blandingen ”jobber”, da?

Nå leste jeg Blülo-artikkelen. Det ser nesten ut som at de kjørte bare 5 minutter med Citra i 2 liter vørter. Var ikke det veldig kort tid? Et litt rart eksperiment, synes jeg. De burde jo brukt lik mengde humle i de to splittene.
 
Sist redigert:
Det er jo ingen fasit mht. prosess, men jeg fant det tidsmessig veldig effektivt å la dip hop blandingen stå i vannbad den timen bitterhumlen jobber i kokekaret. Antagelig blir sluttresultatet like bra å gjøre operasjonen i etterkant av kokingen, men bryggedagen blir lengre. Tar du bare avkjølt hovedvørter stå avkjølt mens dip hop blandingen ”jobber”, da?

Nå leste jeg Blülo-artikkelen. Det ser nesten ut som at de bare kjørte bare 5 minutter med Citra i 2 liter vørter. Var ikke det veldig kort tid? Et litt rart eksperiment, synes jeg. De burde jo brukt lik mengde humle i de to splittene.
Enig i at det eksperimentet var litt rart, ja. Trur kanskje det er vrient å trekke andre konklusjoner av det enn at ei ekstra humletilsetning hadde effekt:) - og det er jo ikke så rart.

Erfaringa mi så langt er likevel at dip hopping funker minst like godt som kombinasjonen av wp og tørrhumling som jeg har brukt før - og med mindre humle totalt. Så jeg kommer til å la det erstatte begge.

Jeg mistenker at wp-humling har vært kraftig overvurdert. Det har jeg bestemt meg for å kutte helt ut. Og så har det du har fått til med italo'n motivert meg til å teste dip hop med edelhumler igjen:).
 
Hva skjedde eller skjedde ikke?
Fenolsk usmak. Jeg er usikker på årsaken, men trur det har bygget seg opp forurensning i gjæren gjennom flere runder med gjenbruk. Aktiviteten i gjærlåsen opphørte aldri helt. Sjøl om FG ikke sank, kom det fremdeles et plopp pr. minutt.

Det hadde vært veldig interessant å vite hvilken organisme - om det er det - som forårsaker denne usmaken. Den er veldig distinkt. Jeg har hatt den før, og den er knytta til utvikling av overskumming i flasker etter hvert. Jeg tenker "brent gummi", men det er veldig subjektivt, og jeg er usikker på om det er en god beskrivelse.
 
Sist redigert:
Fenolsk usmak. Jeg er usikker på årsaken, men trur det har bygget seg opp forurensning i gjæren gjennom flere runder med gjenbruk. Aktiviteten i gjærlåsen opphørte aldri helt. Sjøl om FG ikke sank, kom det fremdeles et plopp pr. minutt.

Det hadde vært veldig interessant å vite hvilken organisme - om det er det - som forårsaker denne usmaken. Den er veldig distinkt. Jeg har hatt den før, og den er knytta til utvikling av overskumming i flasker etter hvert. Jeg tenker "brent gummi", men det er veldig subjektivt, og jeg er usikker på om det er en god beskrivelse.
Har smakt brent gummi på noens øl, ikke eget, men det var da brukt litt gammel gjenbruks gjær . Autolyse beskrives med den smaken så kan kanskje ligge noe der. Det var ingen gusher, så det kan ha vært infeksjon i tillegg
 
Måtte helle ut det forrige eksperimentet (Old Salt Tavern). Antakelig for gammel gjær. Men nå går vi på igjen med krum hals, en light-NEIPA med Talus. Oppskrift her: https://forum.norbrygg.no/threads/hva-skal-du-brygge-idag.5718/post-613016
Da har jeg snart fått kjølt ned humlesuppa så jeg kan hive den oppi.

Dette er en læringsprosess når det gjelder det praktiske. 100 gram humle i 2 liter blir ei veldig tjukk suppe. Trur en tre-liters e-kolbe hadde vært ideell, med en silikonpropp i, sånn at at den kan ristes uten å søle. Jeg trur det er en fordel å få bevegelse i suppa. Kontinuerlig bevegelse hadde vært ideelt, men jeg ser ikke hvordan jeg skulle kunne få til det. Ingen rører vil klare å kjøre magneten gjennom ei sånn smørje, i alle fall.
 
Har smakt brent gummi på noens øl, ikke eget, men det var da brukt litt gammel gjenbruks gjær . Autolyse beskrives med den smaken så kan kanskje ligge noe der. Det var ingen gusher, så det kan ha vært infeksjon i tillegg
Og der bestemte jeg meg for å hive gjæren som står i karet fra forrige lagerøl. Stått i karet et par uker etter endt gjæring. Kjølig , men men ......
 
Og der bestemte jeg meg for å hive gjæren som står i karet fra forrige lagerøl. Stått i karet et par uker etter endt gjæring. Kjølig , men men ......
Trur det skal noen runder med gjenbruk til. Oppbevaringsforholda spiller jo stor rolle, så klart. Rikelig tilgang til oksygen hjelper godt på når det gjelder å jekke opp dødsraten.

14 dager er akkurat innafor, men det forutsetter optimale oppbevaringsforhold. Men det er nok ikke i første omgang autolyse som er problemet.
 
Og der bestemte jeg meg for å hive gjæren som står i karet fra forrige lagerøl. Stått i karet et par uker etter endt gjæring. Kjølig , men men ......
Regelen er at om du er i tvil, så kast den. Lagergjær tåler forøvrig dårligere gjenbruk og lagring generelt
 
Humla skal tilsettes vørter på 70-80°C og ligge i ca 1 time.

Rører dere? Holdes temperaturen i nevnte området eller synker den.
 
Tilbake
Topp