Finn Berger
Moderator
Kanskje litt tidlig å vurdere, men likevel; en foreløpig rapport:Da har jeg klekket ut ei oppskrift. Jeg satser i første omgang på dip hop aleine. Ingen tørrhumling, altså. Da skulle jeg i alle fall slippe å tenke på hop creep.
Dette er tenkt som en sessionversjon av en vestkyst-IPA. Jeg bruker de vanlige humlene fra Kinns Vestkyst, som holder greit stand som min favoritt-IPA. (OK, jeg kjøper nesten aldri IPA, så jeg har ikke gitt meg sjøl så mange sjansene til å bytte favoritt.) Jeg lurte litt på å kutte ut krystallmaltet, men valgte å beholde gammelskole-preget. Dette blir vel omtrent som Vestkyst. 50 lovibond er 132 EBC. Jeg har tilsatt humler i kok til 30 IBU, og så veit jeg ikke helt hva de 80 grammene med dip hop-humler blir. Det blir nok litt mindre bittert enn Vestkyst, som har 70 IBU, men det bør det også bli, siden det er såpass mye svakere. Et sted mellom 40 og 50 IBU hadde vært fint.
Denny Conn, som er en skikkelig IPA-fantast, har anbefalt Fuller's-gjæren til IPA, og sida jeg har den nå, blir det den. Det passer bra på den måten at den gjør seg sabla fort ferdig. Antakelig kan jeg flaske etter ei uke.
Jeg venter ikke på noen måte noen smaksbombe her, men om jeg kan få et tydelig humlepreg med denne tross alt ganske beskjedne humle-mengden, er jeg happy. Og så kan jeg eventuelt bygge opp herfra.
Brygger ikke så stor batch, bare 20 liter før tapping. OG 1.054, FG 1.012 (77% utgjæring), 5,4% ABV. 30+? IBU, 12 EBC. 2:1 sulfat/klorid. Meske på 67 i en drøy time. Starter gjæringa på 16, og lar den stige til 20 etter hvert.
Malt til 20 liter før tapping
3,6 kg Munton's Pale Planet
0,2 kg Simpson's T50
0,2 kg syremalt
Humle
10 gr Simcoe @ 45
60 gr Cent/Sim/Col @ 5
60 gr Cent/Sim/Col/Am @ dip hop (2 liter/75 grader)
Gjær
Imperial A09 Pub
Dette ser bra ut. Jeg fikk 17 liter til gjæring, så de 60 grammene tilsvarer 3,5 gr/l. Samtidig bidrar så klart den humla jeg tilsatte mot slutten av kokinga, også til smak og aroma. Aroma og smak er kraftigere enn jeg ville ha forventa med en tilsvarende mengde til tørrhumling, og jeg kjenner så langt ikke noe negativt. Sett i forhold til at dette er en ganske lett IPA, på grensa til en session IPA, er det veldig fin smaksfylde i ølet. Jeg fikk noe høyere utbytte enn forventa, men litt lavere utgjæring (74%), så med 5,5% traff jeg nesten blink med ABV.
Utgjæringsprosenten, som er helt normal for den gjæren jeg brukte, betyr også at dip hoppinga har tatt knekken på enzymene i humla. Det var ingen tegn til hop creep. Ølet var ferdig utgjæra etter få dager. Det er også normalt med denne gjæren, og det er sikkert en fordel når humla ligger i fra starten, at det går såpass fort. Og smaken tyder på at dette er en helt utmerket IPA-gjær.
Bitterheta blei passe. Ihuga humlehoder av den gamle sorten (aka @Einar Michelsen ) kan sikkert godt jekke den opp et hakk eller to til, men for meg er den helt fin til en IPA. Så da har jeg ei oppskrift å gå ut fra på det området.