Dip Hopping

Da har jeg klekket ut ei oppskrift. Jeg satser i første omgang på dip hop aleine. Ingen tørrhumling, altså. Da skulle jeg i alle fall slippe å tenke på hop creep.

Dette er tenkt som en sessionversjon av en vestkyst-IPA. Jeg bruker de vanlige humlene fra Kinns Vestkyst, som holder greit stand som min favoritt-IPA. (OK, jeg kjøper nesten aldri IPA, så jeg har ikke gitt meg sjøl så mange sjansene til å bytte favoritt:).) Jeg lurte litt på å kutte ut krystallmaltet, men valgte å beholde gammelskole-preget. Dette blir vel omtrent som Vestkyst. 50 lovibond er 132 EBC. Jeg har tilsatt humler i kok til 30 IBU, og så veit jeg ikke helt hva de 80 grammene med dip hop-humler blir. Det blir nok litt mindre bittert enn Vestkyst, som har 70 IBU, men det bør det også bli, siden det er såpass mye svakere. Et sted mellom 40 og 50 IBU hadde vært fint.

Denny Conn, som er en skikkelig IPA-fantast, har anbefalt Fuller's-gjæren til IPA, og sida jeg har den nå, blir det den. Det passer bra på den måten at den gjør seg sabla fort ferdig. Antakelig kan jeg flaske etter ei uke.

Jeg venter ikke på noen måte noen smaksbombe her, men om jeg kan få et tydelig humlepreg med denne tross alt ganske beskjedne humle-mengden, er jeg happy. Og så kan jeg eventuelt bygge opp herfra.

Brygger ikke så stor batch, bare 20 liter før tapping. OG 1.054, FG 1.012 (77% utgjæring), 5,4% ABV. 30+? IBU, 12 EBC. 2:1 sulfat/klorid. Meske på 67 i en drøy time. Starter gjæringa på 16, og lar den stige til 20 etter hvert.

Malt til 20 liter før tapping
3,6 kg Munton's Pale Planet
0,2 kg Simpson's T50
0,2 kg syremalt
Humle
10 gr Simcoe @ 45
60 gr Cent/Sim/Col @ 5
60 gr Cent/Sim/Col/Am @ dip hop (2 liter/75 grader)
Gjær
Imperial A09 Pub
Kanskje litt tidlig å vurdere, men likevel; en foreløpig rapport:

Dette ser bra ut. Jeg fikk 17 liter til gjæring, så de 60 grammene tilsvarer 3,5 gr/l. Samtidig bidrar så klart den humla jeg tilsatte mot slutten av kokinga, også til smak og aroma. Aroma og smak er kraftigere enn jeg ville ha forventa med en tilsvarende mengde til tørrhumling, og jeg kjenner så langt ikke noe negativt. Sett i forhold til at dette er en ganske lett IPA, på grensa til en session IPA, er det veldig fin smaksfylde i ølet. Jeg fikk noe høyere utbytte enn forventa, men litt lavere utgjæring (74%), så med 5,5% traff jeg nesten blink med ABV.

Utgjæringsprosenten, som er helt normal for den gjæren jeg brukte, betyr også at dip hoppinga har tatt knekken på enzymene i humla. Det var ingen tegn til hop creep. Ølet var ferdig utgjæra etter få dager. Det er også normalt med denne gjæren, og det er sikkert en fordel når humla ligger i fra starten, at det går såpass fort. Og smaken tyder på at dette er en helt utmerket IPA-gjær.

Bitterheta blei passe. Ihuga humlehoder av den gamle sorten (aka @Einar Michelsen :)) kan sikkert godt jekke den opp et hakk eller to til, men for meg er den helt fin til en IPA. Så da har jeg ei oppskrift å gå ut fra på det området.
 
Kanskje litt tidlig å vurdere, men likevel; en foreløpig rapport:

Dette ser bra ut. Jeg fikk 17 liter til gjæring, så de 60 grammene tilsvarer 3,5 gr/l. Samtidig bidrar så klart den humla jeg tilsatte mot slutten av kokinga, også til smak og aroma. Aroma og smak er kraftigere enn jeg ville ha forventa med en tilsvarende mengde til tørrhumling, og jeg kjenner så langt ikke noe negativt. Sett i forhold til at dette er en ganske lett IPA, på grensa til en session IPA, er det veldig fin smaksfylde i ølet. Jeg fikk noe høyere utbytte enn forventa, men litt lavere utgjæring (74%), så med 5,5% traff jeg nesten blink med ABV.

Utgjæringsprosenten, som er helt normal for den gjæren jeg brukte, betyr også at dip hoppinga har tatt knekken på enzymene i humla. Det var ingen tegn til hop creep. Ølet var ferdig utgjæra etter få dager. Det er også normalt med denne gjæren, og det er sikkert en fordel når humla ligger i fra starten, at det går såpass fort. Og smaken tyder på at dette er en helt utmerket IPA-gjær.

Bitterheta blei passe. Ihuga humlehoder av den gamle sorten (aka @Einar Michelsen :)) kan sikkert godt jekke den opp et hakk eller to til, men for meg er den helt fin til en IPA. Så da har jeg ei oppskrift å gå ut fra på det området.
Leste innlegget mens vørteren kokte, og fikk lyst til å prøve dip hopping istedenfor massiv tørr humling. Tok av 4,5 liter av en 45 liter til gjæring, 72 gr. i stålkaret, mister fort noe temp. 200 gr. Citra og 200 gr. Mosaic humle, ca. 9 gram på literen. @ 60 min. før resten av vørter tilsettes. I tillegg 130 gram Simcoe i whirlpool på 71 grader i 30 min. Litt spent på Ibu. Gjæres med Verdant. Har brygget denne med tørrhumling (ca.12 gr. på literen) tidligere, så får vi se hva endringen vil gjøre med ferdig produkt. Nok humle blir det uansett. Kanskje vel mye OG 1.054 forventet FG 1.012 så en havner vel på 5,5 %
 
Leste innlegget mens vørteren kokte, og fikk lyst til å prøve dip hopping istedenfor massiv tørr humling. Tok av 4,5 liter av en 45 liter til gjæring, 72 gr. i stålkaret, mister fort noe temp. 200 gr. Citra og 200 gr. Mosaic humle, ca. 9 gram på literen. @ 60 min. før resten av vørter tilsettes. I tillegg 130 gram Simcoe i whirlpool på 71 grader i 30 min. Litt spent på Ibu. Gjæres med Verdant. Har brygget denne med tørrhumling (ca.12 gr. på literen) tidligere, så får vi se hva endringen vil gjøre med ferdig produkt. Nok humle blir det uansett. Kanskje vel mye OG 1.054 forventet FG 1.012 så en havner vel på 5,5 %
Fikk litt angst av det der. Men nå har jeg testa min på nytt, og den ser ut til å hold hva den lovet. Er vel nærmest ferdig karbonert og klar for kjøleskap nå, og er veldig drikkbar.

Ser muligheter til å utvikle teknikken litt. Jeg tenker å fordele dosen på flere flasker og fylle dem nesten helt opp. Jeg har små silikonpropper som passer i flasker, med hull til gjærlås. Dette skulle sikre optimal beskyttelse av aroma og minimal oksidering. Og så kan jeg jo tilsette stoffet i flere doser, eller spare dem til etter at gjæringa er ferdig og tilsette dem som "tørrhumle". Mange muligheter.
 
Fikk litt angst av det der. Men nå har jeg testa min på nytt, og den ser ut til å hold hva den lovet. Er vel nærmest ferdig karbonert og klar for kjøleskap nå, og er veldig drikkbar.

Ser muligheter til å utvikle teknikken litt. Jeg tenker å fordele dosen på flere flasker og fylle dem nesten helt opp. Jeg har små silikonpropper som passer i flasker, med hull til gjærlås. Dette skulle sikre optimal beskyttelse av aroma og minimal oksidering. Og så kan jeg jo tilsette stoffet i flere doser, eller spare dem til etter at gjæringa er ferdig og tilsette dem som "tørrhumle". Mange muligheter.
Fortsatt spent på hva resultatet blir, batchen min er nå på femte dagen og gjæringen er stort sett ferdig, setter den på cold crash i løpet av dagen og tapper på 7 dagen. Godt å høre at du sitter igjen med gode erfaringer så langt. Hvor mye aroma og smak som har "blåst" ut sammen med gjæringen gjenstår å se, samt at såpass mye humle har ligget med fra start mtp. hva det kan bringe med av "nye" smaker.

Tenker du med flasker samme prosedyre som dip hopping og da sitte igjen med en kraftig ferdig gjæret humleøl, eller "ugjæret" humlete? Blir vel kanskje lettest å beregne som en sen aroma tilsetning i kok/whirepool samt som "tørrhumling" Eller kan det være så at enkelt at en kan beregne IBU ut ifra temperatur på vannet til dip hopping øl/te, når den blir laget.
 
Fortsatt spent på hva resultatet blir, batchen min er nå på femte dagen og gjæringen er stort sett ferdig, setter den på cold crash i løpet av dagen og tapper på 7 dagen. Godt å høre at du sitter igjen med gode erfaringer så langt. Hvor mye aroma og smak som har "blåst" ut sammen med gjæringen gjenstår å se, samt at såpass mye humle har ligget med fra start mtp. hva det kan bringe med av "nye" smaker.

Tenker du med flasker samme prosedyre som dip hopping og da sitte igjen med en kraftig ferdig gjæret humleøl, eller "ugjæret" humlete? Blir vel kanskje lettest å beregne som en sen aroma tilsetning i kok/whirepool samt som "tørrhumling" Eller kan det være så at enkelt at en kan beregne IBU ut ifra temperatur på vannet til dip hopping øl/te, når den blir laget.
Si at jeg fordeler dip'en på tre Kinn-flasker (=2,25 liter). Da kan jeg f.eks. tilsette to av dem sammen med gjæren, og spare ei til tidspunktet for vanlig tørrhumling. Eller jeg kan fordele dem på andre måter. (Den/de jeg sparer kan jeg jo for enkelthets skyld toppe helt opp med litt kokt vann og korke, også.)

Det jeg lurer litt på, er hvor enkelt det blir å få humlegrauten ut av flaskene:).

Bitterhetsberegning .trur jeg ikke jeg skal prøve på, en gang. Den mengden jeg brukte, ga god bitterhet til en IPA, så jeg kommer til å gå ut fra den, og så samle erfaringer.
 
Si at jeg fordeler dip'en på tre Kinn-flasker (=2,25 liter). Da kan jeg f.eks. tilsette to av dem sammen med gjæren, og spare ei til tidspunktet for vanlig tørrhumling. Eller jeg kan fordele dem på andre måter. (Den/de jeg sparer kan jeg jo for enkelthets skyld toppe helt opp med litt kokt vann og korke, også.)

Det jeg lurer litt på, er hvor enkelt det blir å få humlegrauten ut av flaskene:).

Bitterhetsberegning .trur jeg ikke jeg skal prøve på, en gang. Den mengden jeg brukte, ga god bitterhet til en IPA, så jeg kommer til å gå ut fra den, og så samle erfaringer.
Høres flott ut, en får satse på at det ikke er noe "ettertenning" på humla om en korker på flaske med vørter, kan jo fort bli en bombe ;)
 
Hvor mye sank temperaturen i løpet av den timen? Slik jeg forstår artikkelen skal temperaturen holdes på ca 66C - 72C i hele timen og det er vel vanskelig dersom vi tilfører humle og vørter i gjæringskaret en time før kokeslutt.
Jeg har lurt på det der, siden jeg ikke har sett at det står noe enkelt og utvetydig om det. Men jeg har landa på den motsatte konklusjonen; altså å bare la det stå og kjølne seg. I bryggerisammenheng vil det dreie seg om såpass store volum at temperaturen vil synke ganske langsomt når det bare står, og det kan jo være en grunn for bryggeriene til å ikke komplisere prosessen ytterligere med temperaturkontrollering. Men temperaturen holder seg ganske godt om du har 2-3 liter i en erlenmeyerkolbe, også. Jeg målte ikke, men kolben var rimelig varm etter en times tid. Så jeg vil tru at du får nokså godt med tid innafor grensa for effektiv ekstraksjon. (En sier vel gjerne at en kan drive whirpooling til ned på 60-tallet?) Jeg fikk i alle fall mye smak og aroma ut av det jeg gjorde.

Det virker ikke som om det er noen fasit på hvordan dip hopping skal utføres. Vi får bare prøve oss fram. Og så gjelder det vel her som på flere andre områder innafor brygginga at vi skal være forsiktige med å overføre direkte fra bryggeripraksis til hjemmebryggerpraksis. At små volum kjølner raskere enn store, kan jo så klart være en grunn til at vi kanskje skal prøve å tilføre litt varme, eller gjøre noe for å isolere mot varmetap. Men som sagt; det så ut til å funke greit for meg uten tltak. Og så er jo bare fint om vi høster erfaringer med å gjøre det på ulike måter.
 
Sist redigert:
Jeg er stort sett enig i det du skriver, men ifølge artikkelen i Beer&Brewing er væskemengden liten: "The hardest part about adapting the process to the homebrew scale is the math, but for a 5-gallon (19-liter) batch, it works out to about 2 oz (57 g) of hops steeped in 20 fl oz (591 ml) of hot water" og jeg antar det vil kjølnes forholdsvis hurtig. Men som du sier så står det ikke noe i hverken BYO eller B&B artikkelen on temperaturutvikling utover området 66-72.
 
Ja, jeg har tenkt noe lignende. Jeg har en stor og vid kjele hvor jeg kan varme opp en større mengde vann til 71C. Så bruker jeg en mindre, sterilisert kjele med humle/væskeblandingen oppi. Denne kjelen setter jeg oppi den store kjelen og da bør jeg kunne holde temperaturen forholdvis stabil for en lengre periode, eventuelt tilføre litt varme dersom temperaturen synker for hurtig..
 
Jeg er stort sett enig i det du skriver, men ifølge artikkelen i Beer&Brewing er væskemengden liten: "The hardest part about adapting the process to the homebrew scale is the math, but for a 5-gallon (19-liter) batch, it works out to about 2 oz (57 g) of hops steeped in 20 fl oz (591 ml) of hot water" og jeg antar det vil kjølnes forholdsvis hurtig. Men som du sier så står det ikke noe i hverken BYO eller B&B artikkelen on temperaturutvikling utover området 66-72.
Der har vi det der med at det ikke er noen fasit, og at det har vært gjort ganske ulikt:). Jeg har sett at det dreier seg om å tappe av 10%, og kanskje så mye som 15%. Så jeg brukte 2-3 liter. Med bare vel en halvliter hadde det så klart gått fortere nedover, og da ville det sikkert vært en god ide å gjøre noe for å holde varmen oppe.

60 gram humle i en halvliter blir ei rimelig tjukk suppe. Jeg synes det virker litt snålt.
 
Hvor mye sank temperaturen i løpet av den timen? Slik jeg forstår artikkelen skal temperaturen holdes på ca 66C - 72C i hele timen og det er vel vanskelig dersom vi tilfører humle og vørter i gjæringskaret en time før kokeslutt.
Tempen må sjekkes i neste runde om dette ble noen suksess, 66-72 er ganske vidt spekter om jeg var innenfor hele timen vet jeg ikke, sjekket ikke tempen. Men langt unna kan jeg ikke tenke meg at jeg var. Satt batchen til cold crash igår og tappes imorgen, så ila en fjorten dagers tid vil jeg nok se om dette har noe for seg i forhold til tidligere batcher med tørrhumling. Så spent er jeg jo.
 
Testet DipHopping på brygg i dag. Erstattet WP. Tok deadspace-vannet fra DigiBoil som jeg hadde varmet opp til 78 C og tilsatte det til gjæringskaret sammen med humlen. Lot det bare stå samtidig som kok (kort på 30 min) + nedkjøling som varte til sammen 1 time. Siden jeg har GF Conical kommer jeg til å prøve dumpe dette om et par dagers tid. Men tenker fremdeles å tørrhumle i tillegg.
 
Jeg har fulgt med på tråden fra 2021 fra sidelinjen, og har alltid tenkt at ‘en vakker deg’… og de siste dagene har vær vakre.
Jeg har nå lest tråden (flere ganger), og brukt tid på lenkene.
Det er noen ting jeg stusser over.

B&B tråden fra 2020 virker som en proff. tilnærming, mens BYO fra 2021 er rettet mot hjemmebryggerne.
Begge refererer Gigantic, men B&B gjengir deres temp fra 66-77℃ - (150–170°F) mens BYO har dem på 77℃.
BYO gir mer fakta, mens B&B kun har info.

Jeg liker BYO, siden de har mange referanser + utvikling.
Se under for spredning.

Dette et noe jeg vil forfølge.
Takk for bistand så langt

2020
Beer&Brewing
Gigantic 66-77℃ - (150–170°F)
Ps. Skeptisk til runde tall (°F)

2021
BYO
Kirin/Spring (Gigantic), Vann i 1 time @ 77 ℃

Niko Tonks, Fair State Brewing Cooperative. 10% av vørter i 1 time @ 77℃

Mark Bjornstad, Drekker Brewery. Vørter i 30/60/240 min @ 20/40/60/70/80 ℃
 
Sist redigert:
Jeg har fulgt med på tråden fra 2021 fra sidelinjen, og har alltid tenkt at ‘en vakker deg’… og de siste dagene har vær vakre.
Jeg har nå lest tråden (flere ganger), og brukt tid på lenkene.
Det er noen ting jeg stusser over.

B&B tråden fra 2020 virker som en proff. tilnærming, mens BYO fra 2021 er rettet mot hjemmebryggerne.
Begge refererer Gigantic, men B&B gjengir deres temp fra 66-77℃ - (150–170°F) mens BYO har dem på 77℃.
BYO gir mer fakta, mens B&B kun har info.

Jeg liker BYO, siden de har mange referanser + utvikling.
Se under for spredning.

Dette et noe jeg vil forfølge.
Takk for bistand så langt

2020
Beer&Brewing
Gigantic 66-77℃ - (150–170°F)
Ps. Skeptisk til runde tall (°F)

2021
BYO
Kirin/Spring (Gigantic), Vann i 1 time @ 77 ℃

Niko Tonks, Fair State Brewing Cooperative. 10% av vørter i 1 time @ 77℃

Mark Bjornstad, Drekker Brewery. Vørter i 30/60/240 min @ 20/40/60/70/80 ℃
Jeg kan tenke meg at 77 er et greit sted å begynne. Da ligger du litt under kutt-punktet for isomerisering av alfasyrer, samtidig som du får maks effekt av varmen på ekstraksjonen av aromastoffene - og avdamping av myrcene. (Du får vel noe isomerisering også ned mot 70 grader, men det avtar kraftig.)

Jeg slomsa kraftig med temperaturen, og trur den egentlig lå opp mot 90. Jeg mistenker at det ikke er så forbasket farlig, men det er jo greit å være nøyaktig her for å sikre at en kan gjenta det en har gjort - eller endre det, for å se om det har effekt.
 
Jeg kan tenke meg at 77 er et greit sted å begynne. Da ligger du litt under kutt-punktet for isomerisering av alfasyrer, samtidig som du får maks effekt av varmen på ekstraksjonen av aromastoffene - og avdamping av myrcene. (Du får vel noe isomerisering også ned mot 70 grader, men det avtar kraftig.)

Jeg slomsa kraftig med temperaturen, og trur den egentlig lå opp mot 90. Jeg mistenker at det ikke er så forbasket farlig, men det er jo greit å være nøyaktig her for å sikre at en kan gjenta det en har gjort - eller endre det, for å se om det har effekt.
Drekker Brewery rapporterte at de lekte med forskjellige temperaturer og tid, og at de da fikk forskjellig resultat. De forseglet også tanken, noe som trolig reduserer avdamping av Myrcene, men det er uklart om det vil påvirke resultatet. Også usikker på om det var deres standard prosess, eller om det kun var en test.
«Regardless of temperature, Bjornstad says that when they pump hot liquor and hops into a fermentation vessel and seal the tank, even for an hour, pressure builds inside and the aromas coming from the blowoff tube are strong of fresh cut grass.»
De hadde testet temperaturer på 60/70/79 grader, og mente at man også kunne gjøre dette på lave temperaturer (20/40)
 
Drekker Brewery rapporterte at de lekte med forskjellige temperaturer og tid, og at de da fikk forskjellig resultat. De forseglet også tanken, noe som trolig reduserer avdamping av Myrcene, men det er uklart om det vil påvirke resultatet. Også usikker på om det var deres standard prosess, eller om det kun var en test.
«Regardless of temperature, Bjornstad says that when they pump hot liquor and hops into a fermentation vessel and seal the tank, even for an hour, pressure builds inside and the aromas coming from the blowoff tube are strong of fresh cut grass.»
De hadde testet temperaturer på 60/70/79 grader, og mente at man også kunne gjøre dette på lave temperaturer (20/40)
Ja, jeg mener jo ikke at 77 grader er "det riktige", jeg sier bare at det virker som et rimelig sted å begynne (altså å begynne utprøvinga av dette).

Jeg kommer ikke til drive noen utstrakt utprøving - det er jeg for lat til;) - men hører veldig gjerne på hva andre kommer fram til:).

I den utprøvinga de dreiv med på Drekker, var det jo også snakk om ulike humler/humlekombinasjoner og ulike tider, og når variablene blir mange, blir det jo helt håpløst for en sølle hjemmebrygger å drive med dette. Et bryggeri har helt andre muligheter. Jeg vil nok nøye meg med å forholde meg til den enkle variablen temperatur i første omgang.

For meg er det uansett det å få tatt knekken på hop creep som er det mest interessante, så temperaturer under det som trengs for å denaturere enzymene - trur det er snakk om 60 grader - er ikke interessante. Og jeg vil nok ikke gå under 70 grader, heller - de enzymene skal det tråkkes hardt på:).

Et mulig alternativ eller supplement til dip hoppinga er det å varme opp humla i forpakningen før tørrhumling. Det skal jeg også teste. Jeg må vel brygge en NEIPA igjen snart, så da blir det et prosjekt i det brygget.
 
Tappet batchen igår etter 8 dager, var litt redd for at humla (12 gr. på literen) hadde satt noe grassaktig smak men hittil ser det ut som den har gått klar.
I forhold til tidligere tørrhumlede batcher virker denne noe renere og friskere i smaken, kan være at humla har bunnfelt bedre over tid, samt at kaldkræsj har gjort sitt. Bittereheten var også helt innafor med tanke på ABV som landet på 5,5% En får forske litt mer rundt temperatur på Dip Hopping i kommende batcher, litt usikker om det vil bli veldig merkbart med noen grader forskjell, uansett helt klart en en metode jeg kommer til å prøve ut på ulike øl som i utgangspunktet tørrhumles. Om en kan kalle det ulempe så blir bryggedagen noe lengre, om en da ikke bruker temperert vann i gjæringskaret en times tid før overføring av nedkjølt vørter, som igjen må være kompansert med tanke på riktig OG til gjæring.
 
Tappet batchen igår etter 8 dager, var litt redd for at humla (12 gr. på literen) hadde satt noe grassaktig smak men hittil ser det ut som den har gått klar.
I forhold til tidligere tørrhumlede batcher virker denne noe renere og friskere i smaken, kan være at humla har bunnfelt bedre over tid, samt at kaldkræsj har gjort sitt. Bittereheten var også helt innafor med tanke på ABV som landet på 5,5% En får forske litt mer rundt temperatur på Dip Hopping i kommende batcher, litt usikker om det vil bli veldig merkbart med noen grader forskjell, uansett helt klart en en metode jeg kommer til å prøve ut på ulike øl som i utgangspunktet tørrhumles. Om en kan kalle det ulempe så blir bryggedagen noe lengre, om en da ikke bruker temperert vann i gjæringskaret en times tid før overføring av nedkjølt vørter, som igjen må være kompansert med tanke på riktig OG til gjæring.
Heftig humlemengde:)!

Jeg tappa opp de to literne i en e-kolbe med humler i. Deretter tar nedkjølinga ca. 20 minutter, og så skal vørteren stå 40-50 minutter så rusk og rask av ymse slag får bunnfelle seg før jeg tapper. Og du kan vel godt tappe ut vørter til dip hoppinga litt før kokeslutt, også. Har du brukt en e-kolbe, er den lett å kjøle ned ganske fort i vannbad. Jeg trur ikke jeg brukte noe ekstra tid.

Det er jo ikke nødvendig å tappe i gjæringskaret. Tvert i mot ser jeg for meg at det er bedre å bruke en beholder du kan fylle helt opp. En to-liters e-kolbe skulle være ideell. (Jeg har fundert på å bruke Kinn-flasker.)
 
Tilbake
Topp