Dip Hopping

Ja med 400 gram til Dip og 133 i whirpool fikk jeg testet skikkelig om det har noe for seg. 5 liters kolba tror jeg hadde blitt noe liten til 4.3 liter vørter og 400 gr. Humle. Må nok finne en bedre egnet beholder enn gjæringskaret, og som jeg kan ha lettere kontroll på når det gjelder temperatur.
Spennende å se hvordan den utvikler seg på ferden til drikkeklar øl, skulle det gå galt så får jeg sitere kona som innimellom kommer med kommentaren, "alt går i grisen" :cool:
 
For meg er nok denne teknikken mest interessant for lagere som skal ha et visst preg av edelhumle, som f.eks italo pils og Brooklyn lager. Sistnevnte inneholder vel også Cascade, tror jeg. Dette er øl jeg virkelig sliter med å bli fornøyd med.

Brygget en enkel pils på Weyermann Barke pilsmalt og Magnum/Saaz i dag. Pumpet 2 liter vørter over i en erlenmeyerkolbe rett før tilsetning av bitterhumlen. Tilsatte litt kaldt vann og satte i et vannbad. Stabiliserte temperaturen på rundt 75 grader i én time. Dumpet blandingen i gjæringskaret og tilsatte avkjølt vørter.

Prosessen var enkel – og jeg ser at dette er noe som lett kan implementeres i byggeprosessen. Deilig å slippe masse humlegugge i kokekjelen. Men selvsagt ikke ideelt å få det i gjæringskaret. At gjæren ikke er egnet for gjenbruk spiller ingen rolle. (Lenge siden jeg bunnhøstet gjær.)

Spent på resultatet. Kjente tydelig lukten av organisk materiale/gress da jeg tømte erlenmeyerkolben.

IMG_2162.jpg
Stabil temperatur i vannbad.

IMG_2163.jpg
Ganske tykk humlegrøt selv med bare 60 gram

IMG_2166.jpg
Overføring til gjæringskar før avkjølt vørter

IMG_2167.jpg
Fikk meget godt utbytte pga. tynn mesk, og overskøt OG med et par poeng
 
Sist redigert:
Late to the party: Fra https://beerandbrewing.com/gearhead-hop-it-like-its-hot/
"Begin by loading your late-hop addition into your empty fermentation vessel. Purge the fermentor with CO2, if possible, then add hot liquor at a target extraction temperature of 150–170°F (66–77°C). Let the hops steep for about an hour before you add the cooled wort and pitch the yeast. Make sure to adjust your gravity calculations to account for the extra liquid, watch your sanitization practices, and be careful to minimize oxygen pickup from splashing water or wort."

Merk: "Purge the fermentor with CO2" og "be careful to minimize oxygen pickup from splashing water or wort."

Det er tydelig at Oregon’s Gigantic Brewing Dip-Hopping ikke ønsker O2 i prosessen. Det over kan vel fungere hvis en tørrhumler (og ikke trenger og oksyginere vørteren).

Men er denne O2 skrekken ifbm. dip-hopping reell?
 
Late to the party: Fra https://beerandbrewing.com/gearhead-hop-it-like-its-hot/
"Begin by loading your late-hop addition into your empty fermentation vessel. Purge the fermentor with CO2, if possible, then add hot liquor at a target extraction temperature of 150–170°F (66–77°C). Let the hops steep for about an hour before you add the cooled wort and pitch the yeast. Make sure to adjust your gravity calculations to account for the extra liquid, watch your sanitization practices, and be careful to minimize oxygen pickup from splashing water or wort."

Merk: "Purge the fermentor with CO2" og "be careful to minimize oxygen pickup from splashing water or wort."

Det er tydelig at Oregon’s Gigantic Brewing Dip-Hopping ikke ønsker O2 i prosessen. Det over kan vel fungere hvis en tørrhumler (og ikke trenger og oksyginere vørteren).

Men er denne O2 skrekken ifbm. dip-hopping reell?
Det der er hva bryggeriene gjør. Trur ikke vi skal ta det så tungt. men å begrense plasking er aldri dumt.
 
Det der er hva bryggeriene gjør. Trur ikke vi skal ta det så tungt. men å begrense plasking er aldri dumt.
Nei, dette var et eksempel på en 5-gallon (19-liter) batch. Fremdeles forvirret vedrørende CO2 / O2.

Og, mulig jeg banner i kirka, men jeg plasker veldig mye når jeg overfører til gjæringskar, for å få inn litt gratis O2.
 
Nei, dette var et eksempel på en 5-gallon (19-liter) batch. Fremdeles forvirret vedrørende CO2 / O2.

Og, mulig jeg banner i kirka, men jeg plasker veldig mye når jeg overfører til gjæringskar, for å få inn litt gratis O2.
Det er den ene gangen det er lov:).

Hvor farlig HSA er, er en evig debatt. Jeg har ikke merka noe på den IPAn jeg diphoppa, i alle fall. Og jeg brukte ikke CO2.
 
Tester Dip Hoping idag, Vannvarmeren til Grainfater holder temperaturen på +- 78 grader. Ingen store megder humle men morro å teste om det blir noen forskjell.Vis vedlegget 63693Vis vedlegget 63694
Flott at du tester:). Veldig interessant å høre hva effekten av en mindre mengde blir.

Jeg er stadig veldig fornøyd med den IPA'n jeg satte, med bare dip hopping. Jeg har vondt for å tru at tørrhumling i tillegg kunne fått mer aroma inn i ølet. Og nå har jeg en NEIPA stående til gjæring, og om den blir like vellykka, er jeg helsolgt på dette konseptet. Å slippe hop creep vil være en rimelig stor lettelse.
 
Jeg testa også en Session ipa som jeg har brygget mange ganger med tørrhumle, har stått 13 dager nå og er veldig positivt overrasket. Totalt sett mere intense smaker og aroma enn med tørrhumling, noe høyere Ibu men det kan jo lett justeres. Har en pale ale ala lucky Jack klar til tapp nå, og tidligere brygget mange ganger med tørhumling, så lett å sammenligne, og har fortsatt en tørrhumlet på fat. Prøver videre med nye batcher typer.
 
Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor dere ikke bare trekker humla i litt vann eller koker opp litt dme, eller er det noe jeg ikke har fått med meg?
 
Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor dere ikke bare trekker humla i litt vann eller koker opp litt dme, eller er det noe jeg ikke har fått med meg?
Ikke noe i veien for å bruke litt vann eller dme, men brukte 400 gram humle sist og det tar litt plass, så da gikk de rett i stålkaret, er ikke sikker om en trenger å være pinlig nøye på graden heller, tror det er litt spennvidde på temperaturen. Funka bra for meg med 72-73 på vørteren og humla rett i karet, så en time før påfyll av nedkjølt vørter.
 
Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor dere ikke bare trekker humla i litt vann eller koker opp litt dme, eller er det noe jeg ikke har fått med meg?
Jeg kjøler med motstrmømskjøler, så da enkelt å tappe et par liter varm vørter i ei kolbe med humle I, da ligger denne i vannbad på 75-80 grader, mens jeg tapper resten av vøreter i gjæringskar, vasker utstyr osv. Så det tar ikke noe ekstra tid.
 
Det finnes flere prosesser for Dip Hop. Tror hver og en av oss må finne vår egen prosess.
Det viktige nå er trolig jey or nei til Dip Hop, og ikke personlig preferanse for fremgangsmåte :)
 
Det finnes flere prosesser for Dip Hop. Tror hver og en av oss må finne vår egen prosess.
Det viktige nå er trolig jey or nei til Dip Hop, og ikke personlig preferanse for fremgangsmåte :)
hehe - jeg tenker vi får forholde oss til dette som bergenserne gjør til regnvær: De lar det regne:).

Jeg hører i alle fall gjerne om ulike måter å løse det praktiske på. Og så kommer sikkert de ultranerdete diskusjonene om temperatur og tider etterhvert, også, om folk finner ut at dette har noe for seg.
 
Da har jeg ferdig en NEIPA der jeg bare har dip hoppa, dvs. har droppa tørrhumling. Og jeg trur jeg tør si at det er den beste NEIPA'n jeg har brygga. Brukte forøvrig Fuller's-gjæren (Imperial A09 Pub), og når jeg slapp hop creep beholdt jeg effekten av at denne gjæren ikke spiser maltotriose. Det betyr mye.
 
Da har jeg ferdig en NEIPA der jeg bare har dip hoppa, dvs. har droppa tørrhumling. Og jeg trur jeg tør si at det er den beste NEIPA'n jeg har brygga. Brukte forøvrig Fuller's-gjæren (Imperial A09 Pub), og når jeg slapp hop creep beholdt jeg effekten av at denne gjæren ikke spiser maltotriose. Det betyr mye.
OG / FG?
 
Tilbake
Topp