Direkte på maltbrygging??

Sverre K

Norbrygg-medlem
Har for et par dager siden flaska og satt til karbonering jomfrubrygget mitt som ble lagd på et Europrisbrygg tilsatt Moss maltekstrakt og litt brunsukker. Det ser ikke så ille ut og smakte heller ikk så værst når det ble tappa og etter hva jeg kan kjenne på flaskene (brukte plastflasker) er karboneringen godt i gang så tiden vil vise om det blir drikkanes.  Har testa ut et slikt pakkebrygg for mange år siden med et morsomt resultat, fyllte på flasker og tilsatte sukker og fikk kullsyre så det holdt!  Hvergang jeg åpna ei flaske så skumma minst halvparten ut!  Dette her er bare en test på hva man kan gjøre galt uten at det skal koste skjorta.
Etter som jeg leser her er brygging med hel malt det som er ordentlig og trur jeg hopper direkte dit.  Har titta litt på Villabryggeriet, der ser det ut for at man får det man trenger for å  komme igang.  Å  starte med å bygge sammen utstyr sjøl ser ut for å ta tid og man har da til hensikt å komme i gang med brygging.
Er det noen synspunkter her om å hoppe direkte på som jeg tenker eller bør man lære å krype før man skal gå og dermed bruke ekstrakt noen ganger først?
Er det forresten noen fra Finnmark som brygger øl som man kan treffe eller er vi kjennt for å "konsentrere" drikkevarene vi lager?
 
Europris-brygg blir aldri bra likevel. Hopp direkte på maltbrygging. Mesking av korn osv. er en gøyal del av hobbyen synes jeg ihvertfall.
Dessuten kan du sikkert fõre den brukte malten til reinsdyra der oppe i Finnmark!  8)

Krever litt investering i utstyr, men det trenger hverken være vanskelig eller koste skjorta:

Meskekar med bordgjennomføring og ventiler (Kjølebag på ca. 30 liter + nips fra Biltema)
Stort kokekar på 40 liter (krabbekoker/varmtvannstank el lign.)
Kjøler (Kobber-spiral på 10-15 meter fra biltema)


Malt, humle, og andre godsaker kjøper du på Petit Agentur. www.petit-agentur.no
 
Hopp rett på maltbrygging. D gjor æ. Første brygg e snart færdig og håpe d bi bra, sjøl om æ ikkje har store forhåpninge t d første brygg. Men man lære masse i løpet a de første bryggan, og detta forumet e heilt konge førr nybegynnera som oss. Man får jo hjelp me alt man spør om:) E endel utgifta t å begynne me, men då kan man jo lage øl i lang ti framover.
 
Takk for mange gode svar det gikk fort unna!
Det blir nok maltbrygging på meg, fikk tak i en kjele med tappekrane som jeg ikke kunne la være å kjøpe så no e han i gang!!  Har ikke vært bort i noen hobbya som er gratis eller bortimot billig så det vil  nok helst gå bra dette også.  Må bare få til et brygg som blir litt bra slik at man får ho mor på trua om at det er god investering!  I  værste fall får man kjøpe nokka gode greier å fortelle at dette har man skapt sjøl!
 
Det er bare å hoppe i det. Men bare pass på. Det er lett å bli bitt av bryggebasillen. Den er faktisk sterkere enn fiskefeber. Sier en som tidligere brukte all sin knappe fritid på fluebinding og fluefiske etter laks. Men blir gjerne med på et døgn eller fler i Alta.

janh
:skaal2:
 
Sjølv starta eg rett på maltbrygging, og det gjekk veldig bra. Men ein del uvisse var det likevel. Vil difor anbefale deg å lese gjennom litt teori i forkant. Kjøp gjerne den norske boka "Moderne Hjemmebrygging". Den var for meg til stor nytte dei første 10 brygg i allefall.

Ellers er forumet her ei kjempekilde til bryggeinfo:)

Vil eg ønskje deg lykke til med brygginga, køyr på!

Lars J.
 
Hallo igjen!
Skal til å bestille boka, har insett at bibelen må man ha i hus!  Ellers bør man vel være bitt av flere basiller, er fra før bitt av jaktbasillen og da passer det vel bra å ha noe brygg av egen kjeller med på jakt!
Når det gjelder fluefiske og Altaelva har jeg en avslappet holding til det men skal i alle fall å registrere meg for å være med på årets happening!
Men der er mange om beinet, ofte rundt 3000 personer!
Leter rundt på forumet etter oppskrifter til en ale som kunne vært noe å starte med, gjerne ala Newcastle Brownale eller noe som ligner Mack sin ale. Og så er det å finne ut hva som skal handles inn av utstyr og råvarer.  Finnes ikke noe råvarer lokalt her så må nok ty til Posten for transport.
 
Tilbake
Topp