• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Diskusjon om retningslinjer for kjøp og salg

Jeg anser disse selgerne som "har en del" og "jeg skal kjøpe inn" som et større problem en registrerte foretak.
Her snakker vi om gråsoner for hva som er lovlig, med mindre en oppgir inntekter til beskattning.
I tillegg vil slik aktivitet på sikt undergrave de bryggebutikkene vi gjerne vil beholde og det åpner for tvilsomme selgere om slike skulle finne veien inn her.
 
Jeg kunne godt tenke meg at det ble laget et eget kjøp/salg-forum der kommersielle aktører kunne poste tilbud og annonser. Jeg ser ikke for meg at noen skal drive nettbutikk her på forumet, men om Bryggselv plutselig fikk lyst å fortelle at de har knallpris på fersk gjær, eller Rutof har 300 koniske gjæringstanker til overs så hadde det vært helt topp å få vite om.

For min egen del så driver jeg et lite firma på deltid (registrert og MVA-pliktig), og kunne godt tenke meg til å skrive om at jeg tar på meg mindre oppdrag ifm. maskinering eller sveising til de som f.eks. bygger egne bryggeri, eller en link til nettbutikken min hvis jeg plutselig kommer over et parti med temperatur-regulatorer jeg kan selge til andre hjemmebryggere.

Dette vil være kommersiell annonsering pr. def., og derfor har jeg ikke postet noe slikt her enda. Det sier seg selv at jeg ikke har mulighet til å betale stort for en slik annonsering på Norbrygg, men likevel tror jeg kanskje at noen hjemmebryggere kunne ha interesse av å vite hva jeg kan tilby. Kanskje jeg kan annonsere på Finn, og legge link i tråden for internettvarp uten å bryte retningslinjene på forumet ? :p

Det er sikkert mange meninger og interesser som fins om dette, og jeg synes det er bra at diskusjonen kommer opp.

Mvh,
Erlend H.
 
Det beste må vell være å lage et underforum hvor hver forhandler får opprette en tråd hver og legge ut tilbud/nyheter/opplysninger/etc i den.
For å være på den sikre siden mtp alkoholloven så kanskje det ikke skal være lov å legge ut produntbilder, men at man heller skal linke til produktet som ligger på forhandlerens hjemmeside.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
StoreMy skrev:
Jeg anser disse selgerne som "har en del" og "jeg skal kjøpe inn" som et større problem en registrerte foretak.
Her snakker vi om gråsoner for hva som er lovlig, med mindre en oppgir inntekter til beskattning.
I tillegg vil slik aktivitet på sikt undergrave de bryggebutikkene vi gjerne vil beholde og det åpner for tvilsomme selgere om slike skulle finne veien inn her.

Jeg ser poenget ditt, men hvem på forumet skal ta på seg oppgaven med å sjekke hvor mye omsetning vedkommende har og vurdere om dette er kommersiell virksomhet eller ikke? Jeg tror denne problematikken må vurderes av den som poster, det er overhodet ikke ulovlig å drive kjøp og salg privat så lenge man er under grensen for MVA-plikt.
 
Erlend H. skrev:
StoreMy skrev:
Jeg anser disse selgerne som "har en del" og "jeg skal kjøpe inn" som et større problem en registrerte foretak.
Her snakker vi om gråsoner for hva som er lovlig, med mindre en oppgir inntekter til beskattning.
I tillegg vil slik aktivitet på sikt undergrave de bryggebutikkene vi gjerne vil beholde og det åpner for tvilsomme selgere om slike skulle finne veien inn her.

Jeg ser poenget ditt, men hvem på forumet skal ta på seg oppgaven med å sjekke hvor mye omsetning vedkommende har og vurdere om dette er kommersiell virksomhet eller ikke? Jeg tror denne problematikken må vurderes av den som poster, det er overhodet ikke ulovlig å drive kjøp og salg privat så lenge man er under grensen for MVA-plikt.

men gjelder ikke de samme begrensningene for reklame?
Og dersom de samme gjør dette gang på gang skal de, slik jeg oppfatter det, registreres som næringsdrivende, uansett om de går over grensen for MVA-plik eller ikke.

Slikt salg har ikke vært et nevneverdig problem til nå og jeg hadde neppe tatt det opp om det ikke hadde blitt diskusjon om hva som skal skje med "de proffe". Poenget er at om reglene for forumet endre må en sørge for å få dekke gråsonene.

Personlig har jeg ikke noe problem med at "de proffe" har en egen tråd der de tar for seg hva de holder på med, men blir det for mange kan det bli et irritasjonsmoment og om noen begynner å poste "jeg har det du trenger" for nybegynnere og "jeg har alt dette" under oppskrifter er vi i en helt annen verden.
 
Det er interessant å se at dette diskuteres, men mange av spørsmålene som stilles er jo implisitt besvart i måten sponsing blir tillatt i forbindelse med arrangementer, bl.a. NM, "Hjemmebryggerdager hos Nøgne Ø" osv.

Er det ulovlig å annonsere her, så mener jeg at det som skjer under NM er minst like ulovlig.

Det vanlige er vel at man får krav om gjenoppretting av lovlig tilstand så lenge det lar seg gjøre, og i tilfellet med annonsering på forumet er jo det veldig raskt å ordne. Alternativt kan man jo også følge saken videre juridisk og ta det for retten for å avklare tolkningen av loven.

Ordner man det slik her på forumet at man ikke blir eksponert fra kommersiell reklame uten at man eksplisitt oppsøker det så kan hver enkelt selv ta valget.
 
Miguel skrev:
Det beste må vell være å lage et underforum hvor hver forhandler får opprette en tråd hver og legge ut tilbud/nyheter/opplysninger/etc i den.
For å være på den sikre siden mtp alkoholloven så kanskje det ikke skal være lov å legge ut produntbilder, men at man heller skal linke til produktet som ligger på forhandlerens hjemmeside.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Støtter dette.
Et delforum under Kjøp og Salg av utstyr og råvarer, for kommersielle aktører/nettbutikker.
Med det samme en er i gang kunne et delforum for private fellesbestillinger også vært fint. Dukker opp en del av de innimellom, og noen ganger er det surt å ikke ha fått de med seg.
 
Kjempesunn diskusjon som pågår her nå!

Blir litt satt tilbake til 1987 hvir Bieler/Kievold lagde monsterhiten "Ute til lunch" for å teste reklamegrensene.
Et av refrengene går slik:
"Dette æ'kke promotion, dette æ'kke reklame
Jeg synger om ting som har skjedd meg, så navna må jeg jo ha med
Allikevel trur jeg ikke krinken vil ønske dette spelt,
for alt blir kalt reklame hvis det ikke er redaksjonelt
"
 
Prinsipielt så er jeg glad i gode tilbud, enten om det legges ut av selger eller person som fant tilbudet. Norbrygg som organisasjon har et juridisk ansvar for hva som legges ut på sine sider. Spørsmålet er da om norbrygg er tjent med å tøye loven her, og for en seriøs organisasjon så burde dette være et helt klart nei.
 
Er fersk her på dette forumet og ei heller medlem i Norbrygg, men tillater meg å komme med synspunkter. Jeg vil som en tidligere taler anbefale en løsning som den kammeret.no har på sitt forum der forumets sponsorer (da ligger det noe i det for foreningen og....) kan opprettet egne tråder der det informeres og vises til tilbud. På kammeret.no's forum kalles dette som nevnt "bransjekammeret" og det gis spesiell tillatelse til å publisere i dette underforumet. Det funker bra der.....

Da vil alle privatsalg fortsatt kunne foregå i en salgstråd, uforstyrret.
 
Åsmund_ skrev:
Prinsipielt så er jeg glad i gode tilbud, enten om det legges ut av selger eller person som fant tilbudet. Norbrygg som organisasjon har et juridisk ansvar for hva som legges ut på sine sider. Spørsmålet er da om norbrygg er tjent med å tøye loven her, og for en seriøs organisasjon så burde dette være et helt klart nei.

Det skal nok en del til for at Norbrygg kommer inn under «uaktsom medvirkning» til brudd på alkohollven på grunn av det som skjer på forumet. Det er muligens noen jurister på forumet som kan si noe om hva som skal til der. Jeg tror vi skal være rimelig trygge ved å følge det vi gjør på andre områder, og lar avsenderen ta hovedansvaret for å vurdere om innholdet i ei posting er lovlig og er restriktive med å fjerne innhold.

Akkurat hva som omfattes av reklameforbudet for råvarer og utstyr til alkoholproduksjon finnes det også lite praksis på. For eksempel er det lite sannsynlig at det, tilsynelatende, forbudet mot å reklamere for bøker om hjemmebrygging neppe holde seg om det vurderes opp mot ytringsfrihet. Det er heller ikke klart hvordan grensene mellom råvarer for alkoholdig og alkoholsvak drikk skal vurderes, eller hva som egentlig menes med «apparater».

Jeg tror ikke Norbrygg er tjent med å være med å etablere en praksis der disse bestemmelsene tolkes restriktivt og at det utvikler seg en kultur for selvsensur i hjemmebryggerbransjen. Vi skal, selvfølgelig, ikke legge til rette for lovbrudd, men være forsiktige med å fjerne innhold som vi ikke er sikre på at er lovbrudd.
 
Tilbake
Topp