Diverse spm vedr bruk av cornelius for 1.gang.

TomS

 
Hei!
Jada - har søkt og funnet svar på noen av spørsmålene, men tenkte allikevel jeg kunne ta en liten frihet å samle alle spørsmålene i samme tråd:

Jeg har to stk 12 l Cornelius fat som jeg skal fylle med Kölsch til helgen.

1. Fatene er nye; må jeg vaske dem nøye, eller holder det med å "starsane" fatene nøye?
2. Hvor mye "headspace" skal jeg la det være igjen før jeg setter på lokket?
3. Holder det med 5ml Isinglass rett i fatet for å få klarere øl?
4. Når ølen er på, holder det at jeg fyller på med karbondioksid slik at luften går ut - for så å lagre fatet i romtemp før jeg karbonerer dem for tapping?
5. Er 2 bar trykk bra nok for karbonering i 2-3 dager v/2-5 grader?
6. Må jeg ha på like mye trykk ved servering, eller kan jeg f.eks gå ned til 1 bar - eller bare booste opp når det trengs mer trykk?

Takk for god hjelp :)
 
Hei Tom, er fersk jeg og, men har vært igjennom ett fat med IPA som til slutt ble drukket med glede. Generelt sett holder det med rundt 1 bar for å holde fin kullsyre i serveringsklar lys ale (IPA APA osv). Om du bare kobler på fatet på 1 bar tar det en uke eller 2 før det er karbonert. Høyere trykk og risting gir raskere karbonering (om du har dårlig tid) men utfallet er noe ukontrollert. Hadde selv gutta som skulle komme å smake innen 24 timer, så jeg sjekket teknikker på youtube og endte opp med vugging i 10 min på 3 bar, og lot det stå med 1.5 bar. Etter 24 timer var det "nesten" ferdig. Øllet var på forhånd coldcrashet slik at det var kaldt mens jeg holdt på.

når du har kobla til gassen for første gang så ta noen drag i sikkerhetsventilen slik at du får bort eventuell oksygen.
picnickran er noe drit, og jeg klarte ikke å få denne til å tappe normalt før jeg reduserte trykket til 1/3 bar. Bruker nå justerbare perlics og kan tappe perfekt.

Let etter en tabell som viser co2 innhold vs temperatur vs øltype, og rett deg etter denne for din øl.
 
Da ble øllen tappet på to stk fat, hvor det ene fatet ble tilsatt nok gass for kun fjerning av luften som lå i "headspace". Den andre står med gass påkoblet på 1,2 bar. Begge fatene står lagret i boden hvor det er ca 10 grader... Når det ene fatet er karbonert, vil jeg karbonere det andre med samme trykk. Er dette en grei løsning? Og er det ok
å sette fatet kaldt i to dager med 1,2 bars trykk før servering?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg bruker bestandig å sette på 3,5 bar trykk etter å ha flushet headspace. Dette gjør jeg for å være helt sikker på at lokket er tett. Dette gjør jeg uavhengig om jeg bruker tvangskarbonering eller karbonerer med sukker.
Deretter får fatet hvile et døgn før jeg setter på karboneringstrykk.
Har jeg det travelt så etterfyller jeg med 3,5 bar en gang for døgnet og tapper en liten prøve etter tre-fire dager. Når jeg når korrekt Co2 innhold så går jeg over til serveringstrykk.
 
Jeg flusher fatet (nytappet) med CO2, setter 1,5 bar og inn i kjøleskapet. Dagen etter "ruller" jeg fatet (og hører at det går mer CO2 inn i ølet) i ca 5-10 minutter. Deretter smakes det!
 
Når jeg har karbonert ferdig ølen - kan jeg lagre fatet uten at det er tilsatt gass, for så å koble til gass med serveringstrykk når jeg skal tappe?
 
Slenger meg på denne gamle tråden med ett fat spørsmål fra en nybegynner. Jeg skulle ha lyn karbonert en Kølsch til helga. Har valget på den Co2 gun'en jeg har mellom 1, 2 eller 5 bar. Funker 5 bar på corneliusfat, og hvor lenge må jeg rulle på fatet for at det skal bli passe?
 
Start med 2 bar, legg fatet på siden (trykk tilkoblet) og rull att og fram i 5-10 minutter for hurtig karbonering. La fatet stå kaldt med 2 bar et døgn så er du imål....
Forøvrig så har ikke mine kølscher blitt gode før etter et par ukers lagring, så den blir kanskje litt fersk i kantene...
 
Sist redigert:
Hei

Ok, takk for tilbakemelding. Hmmm, nei det er jo litt spennende og se hvordan smaken blir med en sånn metode, men blir jo raskt øl så og artig og se :)
 
Tilbake
Topp