Hei!
Jada - har søkt og funnet svar på noen av spørsmålene, men tenkte allikevel jeg kunne ta en liten frihet å samle alle spørsmålene i samme tråd:
Jeg har to stk 12 l Cornelius fat som jeg skal fylle med Kölsch til helgen.
1. Fatene er nye; må jeg vaske dem nøye, eller holder det med å "starsane" fatene nøye?
2. Hvor mye "headspace" skal jeg la det være igjen før jeg setter på lokket?
3. Holder det med 5ml Isinglass rett i fatet for å få klarere øl?
4. Når ølen er på, holder det at jeg fyller på med karbondioksid slik at luften går ut - for så å lagre fatet i romtemp før jeg karbonerer dem for tapping?
5. Er 2 bar trykk bra nok for karbonering i 2-3 dager v/2-5 grader?
6. Må jeg ha på like mye trykk ved servering, eller kan jeg f.eks gå ned til 1 bar - eller bare booste opp når det trengs mer trykk?
Takk for god hjelp
Jada - har søkt og funnet svar på noen av spørsmålene, men tenkte allikevel jeg kunne ta en liten frihet å samle alle spørsmålene i samme tråd:
Jeg har to stk 12 l Cornelius fat som jeg skal fylle med Kölsch til helgen.
1. Fatene er nye; må jeg vaske dem nøye, eller holder det med å "starsane" fatene nøye?
2. Hvor mye "headspace" skal jeg la det være igjen før jeg setter på lokket?
3. Holder det med 5ml Isinglass rett i fatet for å få klarere øl?
4. Når ølen er på, holder det at jeg fyller på med karbondioksid slik at luften går ut - for så å lagre fatet i romtemp før jeg karbonerer dem for tapping?
5. Er 2 bar trykk bra nok for karbonering i 2-3 dager v/2-5 grader?
6. Må jeg ha på like mye trykk ved servering, eller kan jeg f.eks gå ned til 1 bar - eller bare booste opp når det trengs mer trykk?
Takk for god hjelp