DIY: John Guest - For gass- og tappelinje

msevland

NMKomiteen
Sentralstyre
Jeg jobbet opprinnelig mye med tappelinjene mine, og ønsker å dele denne informasjonen her.
Det er verd å merke seg at 1/4" MFL/FFL er samme diameter som 7/16 UNS
Jeg har brukt flere butikker, men har ikke satt mål av meg til å hente info fra alle. De jeg har benyttet er Ernst-Nilsen (EN), Humlegården (HE), BryggSelv (BS), Bryggeland (BL), Ontariobeerkegs (OBK). Bryggmaker / Katla la ned driften i oktober 2017. Jeg har fått toll på forsendelser fra Humlegården.

Slanger vs. rør
Det er et flytende skille mellom slanger og rør, men diameter måles helt forskjellig. Kortversjonen er at rør er harde og slanger er myke. Innen ølbrygging, benytter vi derimot slanger/rør som ofte er en mellomting, og da starter problemene :)
Slanger presses utenpå en kobling, og måles derfor på innsiden av slangen, dvs. indre (inner) diameter (ID).
Rør presses inn i koblinger, og måles derfor på utsiden av røret, dvs. ytre (outer) diameter (OD).
John Guest (JG) systemet er et rørsystem, og bruker derfor ytre diameter (OD). Det er naturligvis mulig å få slanger til å bli tett, men slanger på 3/16" vil garantert ikke passe med en 3/16" tomme JG kobling.

Co2 linjen
Siden mange har forskjellig utstyr fra før, har de også forskjellige behov for å nå målet om John Guest (JG) på hele linja. Tegningene er derfor lagt opp med flere alternativer. I hver loddrette kolonne finner man forskjellige løsninger som erstatter hverandre. Vannrett er de forskjellige leddene fra Co2 flaske til fat.
co2-jg-linje.jpg

1. Co2 flaske - EN
2. Co2 regulator 3/4" BSP - HE
3. John Guest 3/8" – 3/4" BSP - HE
4. slange 3/8" OD - BS
5. John Guest 3/8" - 1/4" FFL - HE
6. BallLock - 1/4 MFL - HE
7. Corneliusfat
8. Co2 regulator 1/4" MFL - BS
9. John Guest 3/8" - 1/4" FFL - HE
10. John Guest 3/16" - 3/8" stam - HE
11. slange 3/16" OD - BS
12. John Guest 3/16" - 3/8" stam - HE
13. BallLock m/tilb.sl.ventil – 1/4 MFL - HE
14. Regulator med JG 3/8" kobling - BL
15. John Guest 3/8" - 1/4" MFL - HE

Jeg har selv standardisert på 3/16 PET slanger (rør) på både gass og øl. Dette gjør det enkelt å holde delelager, eller utvide dynamisk ved behov.

Tappelinjen
De fleste komponentene er like i gass- og tappelinjen min. Også i skissen under er alternativene listet under hverandre.
tapp-jg.jpg

1. tappekran - TC - BS
2. bakstykke - HE
3. John Guest 3/8" - 5/8" BSP - HE
4. John Guest 3/16" - 3/8" stam, vinkel - HE
5. slange 3/16" OD - BS
6. John Guest 3/16" - 3/8" stam - HE
7. John Guest 3/8" - 1/4" FFL - HE
8. BallLock – 1/4 MFL - HE
9. Corneliusfat
10. bakstykke med John Guest - OBK
11. slange 3/8" OD - BS

Konvertering til John Guest
Opprinnelig hadde jeg et uttak fra regulatoren på 3/4" BSP. Dette blir litt klumpete, så jeg valgte å skifte ut denne med en JG som går rett i regulatorhuset. Jeg gikk derfor fra skisse nr.2 til skisse nr.14 i bildet over.
co2-jg-T.jpg

1. Skru ut eksisterende kobling og erstatt den med en John Guest
type: 3/8" - 1/4" MFL
2. Et alternativ er å beholde eksisterende kobling og skru på en John Guest adapter
type: 3/8" – 3/4" BSP
3. Fordelen med 3/16" PET er at de er lett tilgjengelige, bøyelige i kjøleskapet og rimelige. Jeg kjører samme slange og mange av de samme koblingene på tappelinjen som på Co2 linjen
4. For en enkel splitt, har jeg kun en enkel T-3/16" som kan bygges ut ved behov
 
Sist redigert:
Får en john guest forgrenere dersom man har eks 4 fat på en regulator?

Never mind, ser at de har 3 veis forgreinere
 
Sist redigert:
Fordelen tror jeg er å sikre gass siden mot lekkasjer. I dag har jeg stive slanger for gass, som er festet på nipler vha slangeklemmer. Ved bytte av fat ser jeg ar det er mye mekanisk belastning som overføres i de stive slangene mellom kornelius og forgreiner, og slikt blir det lett lekkasjer av.
 
Har du en forhandler som har godt utvalg i JG?
Har vurdert noe lignende men synes tilgjengeligheten er snever..
 
I post #1 er alt lenker til HE foruten slanger som er billigere hos BS. Fikk det levert på to dager
Lenker på forumet er satt opp underlig siden understreking er deaktivert i css'en. Bare klikk på de to siste bokstavene i hver linje :)
 

Dette har jeg tenkt på en stund, da jeg er sugen på noe lignende. Jeg vil ha noe slikt stående oppå keezeren:
fc22f16eb1b0ff5456fff0091568b486

Spørsmålet er bare (beklager - noe off topic) hvilken type gjennomføringer bruker man på tappekranene på disse innretningene? Og hvordan får man festa slangene inn på baksiden osv? Er det så enkelt som at røret kranene henger på er delt i to på et vis, eller utstyrt med en slags luke man kan ta av under montering/demontering?
 
Det ser ut (på bildet ditt) at de har laget et lokk som kranene henger på, og ikke et lokk bak (mot publikum).
Min er så liten at jeg kommer til gjennom fra begge sider. Alle gjennomføringer jeg har sett, har en mutter som må festes fra baksiden.
Dersom du har et vannrett liggende rør på 40 cm + 2 stående rør, vil jeg anta at du rekker inn fra begge sider på det vannrette røret (40 cm).
Det var noe ala ditt bilde som fikk meg til å dra til metallgjenvinningen. Gikk litt på måfå, og fant røret i bildet over. Det passer bra siden det er festet på en skjærefjøl og kunne flyttes på verandaen. Det faste anlegget er umulig å flytte :)
 
Sist redigert:
Jeg kjøpte krangjennomføringer med JG fra HE i august. Rakk ikke å teste dem før et par dager siden, og fant ut at det er noe feil med koblingene mot JG. De er for trange for 3/8". De kan presses inn, men er fryktelig vanskelige å få ut og ødelegger slanger eller fittings når de skal ut igjen. Har reklamert til HE og de svarte kjapt og greit. Det er visst et problem med et helt parti som de ikke var klar over.
Greit å vite for andre som kanskje ikke har blitt klar over problemet.. Jeg skal prøve å file litt på plasten i gjennomføringene for å gjøre koblingene mer romslige. Kan oppdatere med resultat, men vet ikke når jeg får testa det.
 
Jeg skal prøve å file litt på plasten i gjennomføringene for å gjøre koblingene mer romslige.
Høres risikabelt ut. JG-koblinger må være spot on på dimensjoner. 3/16" (4.7625 mm) slange i 5 mm JG kan være tett på monteringsdag, men lekker etter en stund.
 
Greit å vite ang nøyaktigheten. Jeg tenker å file på utsiden av plast/metall på låseringen, siden det er der problemet ligger. Det vil neppe påvirke lekkasje siden det sitter en o-ring innenfor, men forhåpentligvis på hvor godt slangen sitter fast. Det er heldigvis mulig å teste om den ikke sitter godt nok.. ;-)
 
Prøvde å slipe litt nå. Det gikk som smurt med 400grain sandpapir. Fikk redusert litt på godstykkelsen på låseringen i plast ved å slipe på den på utsiden av der hvor metalltennene sitter. Funka bra. Nå går slangene ut igjen ved behov og sitter ellers fast. Vips så har jeg gjennomføringer allikevel!
 
Vår venn Katla har nå tatt inn mye 'John Guest', fra flere leverandører.
Prisene er så gode at jeg har oppdatert post #1 med lenker. Husk at bestillinger fra Humlegården fanges opp av tollen langt enklere enn bestillinger fra Kina... I know... :)
 
Finnes det ikke kobling fra 5/8 BSP gjenger til 3/16 slange? Må man ha enda to skjøter med en redus. Jeg tror jeg har lest internett nå, uten å finne slikt.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Finnes det ikke kobling fra 5/8 BSP gjenger til 3/16 slange? Må man ha enda to skjøter med en redus. Jeg tror jeg har lest internett nå, uten å finne slikt.


Sent from my iPad using Tapatalk
De har ikke så store gjenger for så liten slange. Men det holder med to biter, en 5/8" BSP til 3/8" slange og en 3/8" stem til 3/16" slange.
 
Tror de har lager 'fra alt til alt', med noen få unntak, men da får du et fryktelig stort varelager. Når du bruker en stem blir dette en svært kompakt enhet.
 
Noen spesiel grunn til at du linker til TapCooler for tappekran? Er deres kraner vesentlig bedre enn Perlick? Spør da jeg holder på å kjøpe inn utstyr slik at jeg har det når det "perfekte" kjøleskapet dukker opp.
 
Tilbake
Topp