DIY Kjøleboks for gjæring

Hei

jeg lurer på om noen kan fortelle litt om erfaringer med å bygge en egen kjøleboks til gjæringen. Jeg har in sted som er kjølig nok til å lage en fin pils, så jeg vuderer å kjøpe noen Skumplater (GLAVA EPS) og en Kjøleboks fra biltema eller lignende og lage en egen "kjøleskap" av dette som har plass til gjæringskaret mitt.

Jeg har ikke erfaringer med dette ennå, men planlegger å lage meg et fermenterigskammer selv. Da tenker jeg "son of a fermenting chiller" eller "mother of fermenting chiller". Ser for meg at å bygge en slik i isopor kan være like greit som kjøleboks? Blir ikke det litt lite plass i en kjøleboks?

Et lite kjøleskap og en STC-1000 et godt og enkelt alternativ?

Etter å ha sett hvor bra det går å kjøle ned mesken så har jeg lekt med tanken på å bruke vann til å lage en kjølespiral for å kjøle ned et konisk gjæringskar.

Mulig jeg ikke har tenkt på alt helt ferdig enda men;

Kjøpe kopperrør på biltema og tvinne det rundt gjæringsdunken. f.eks http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ror-og-rordeler/Kobberror/Kobberror-plastisolert-87962/ Elektrisk styrt ventil som åpnes ved bortfall av strøm f.eks http://www.robonor.no/mage/default/12v-solenoid-valve-3-4.html En PID
Og en 12V omformer til ventilen, om man velger den ventilen jeg så på.

Teorien min blir jo at PIDen åpnes om det blir for kaldt, og dermed stenge for vannet gjennom ventilen, slik at temperaturen øker og når temperaturen er der den skal være, så åpner den for vannet slik at det starter å kjøle ned igjen.
Mulig en STC 1000 ville vært et bedre valg, men...

Ville uansett plasser dette på vaskerommet\badet hvor vann på gulvet ikke er så farlig, og hadde nok brukt kranen til vaskemaskinen hjemme selv om dette blir aktuelt en gang.

Jeg tenkte ikke å bruke hele kjøleboksen, men bare kjøleren fra den. Tenkte å integrere lokket fra den i lokket mitt.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

Dette er kanskje en god tanke, men jeg er litt kritisk.
Klarer et kjøleelement fra en 12v kjøleboks å holde så lav temperatur som 10 grader, selv om omgivelsene holder 25 grader og kanskje mer?

I utgangspunktet er tanken god. <jeg kunne også tenkt meg en slik boks, som hadde vært tilpasset størrelsen på gjæringsdunken.
Samtidig hadde det frigjort kjøleskapet mitt til andre ting. For øyeblikket får jeg ikke lagret øl samtidig som jeg gjærer...

Ser gjerne at du gjør et forsøk, og gir tilbakemelding...
Så slipper jeg å gjøre det  ;D

De kjøleboksene eg har sett bruker peltier elementer til nedkjøling. Et peltier element ser slik ut: http://www.ebay.com/itm/12V-60W-TEC...tDomain_0&hash=item19cfd3046e#ht_3961wt_1110
Den blir varm på ene siden, og kald på den andre. Det er helt nødvendig å ha en kjøleribbe på den varme siden, slik at ikke elementet blir ødelagt. Og så må en lage noe for å overføre kulden til gjæringsboksen (kanskje en kjøleribbe her og?).

Eg har lekt litt med tanken på å lage et gjæringskammer med flere peltier elementer, og så lage selv to store kjøleribber i aluminium (en for varm side, og en for kald).

Eg tvilar litt på at biltemaboksen er tilstrekkeleg. Desse kjøleboksane er vel først og fremst berekna på å holde tempen nede på allereie nedkjølte varer. Ikkje kjøle ned varme/tempererte varer.

Jeg lagde kjøleskap til ett fat på den måten, men var vanskelig å få den noe særlig kaldere enn 8-9 grader. Også ble det mye kondens.
5f22b09a-841c-3f5d.jpg

Jeg har liknende planer, men har tenkt å benytte et kombi kjøleskap jeg fikk gratis på finn. Skal lage ny front til fryseenheten, og hente kald luft fra denne vha vifter som jeg styrer med feks STC1000. Godt poeng med kondens, det har jeg ikke tenkt på. Er det noen som har forslag til tiltak mot dette?

Hvor lang tid brukte 12V kjøleren på å kjøle ned fatet? Jeg er imponert over at du fikk den så langt ned som 8-9 grader. Har brukt slike en del på ferie, og effekten pleier ikke imponere...  :)

Den brukte omtrent en halv dag på å kjøle ned fatet, etter att det var nedkjølt så var intervallen ca fem min på og seks min av. Hadde den på mellom 10 og 12grader. Nå er den ikke ibruk lenger , men lurer på om jeg skal bygge den om til ett gjæringsskap.
55a56af8-c75e-2ec8.jpg
peltier elementet er på 50watt ca, jeg brukte vifter og viftehus som var i kjøleboksen med litt tec7 og gaffa så blei det så lekkert atte :)
55a56af8-c865-a64c.jpg

terje1ok skrev:
Den brukte omtrent en halv dag på å kjøle ned fatet, etter att det var nedkjølt så var intervallen ca fem min på og seks min av. Hadde den på mellom 10 og 12grader. Nå er den ikke ibruk lenger , men lurer på om jeg skal bygge den om til ett gjæringsskap.
55a56af8-c75e-2ec8.jpg
peltier elementet er på 50watt ca, jeg brukte vifter og viftehus som var i kjøleboksen med litt tec7 og gaffa så blei det så lekkert atte :)
55a56af8-c865-a64c.jpg

Tøft. Er det isepor plater du har brukt ?

Tøft. Det er bedre enn det jeg har lest om andres erfaring med peltier elementer. Har hørt at disse trenger godt press mot kjøleblokkene, har du gjort noe med hensyn på dette?

Sent from my no more Desirable HTC

Det var godt press mellom kjøleribbene fra før i kjøleboksen, jeg måtte bare skru fra hverandre og skru på plass igjen, tok da å vasket sidene først og påførte ny kjølepasta for bedre kontakt, samme som en bruker til pc.

Jeg har ikke plass til kjøleskap eller fryseboks for brygging i leiligheta, så jeg lagde gjæringsskap i et skap på gjesterommet. Trehylle i bunn og topp. Xps som isolasjon i bunnen og vanlig isopor til vegg og under topplaten. toppen fra en elektrisk kjøleboks fra clas sitter i et hull i topplaten. Stc-1000 termostat som styrer.

Har plass til to 23l better-bottle og klarer fint å holde temperaturen stabilt på 18 grader. Ikke prøvd noe kaldere. Hvis vørteren er litt for varm når jeg setter den inn, hjelper jeg til med noen kjøleelementer fra fryseren.

54d7c70e-10e7-1051.jpg

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

Gaaaaaaaamel tråd, men synes dette virker interessant for mine 10 l g-fat. Vil tro peltier er billigere og bedre nå.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Bumper denne igjen, noen som kom noe vei med å bygge gjæringsskap?
Ser jo man får kjøpt en ferminator som nesten kan virke som hjemmesnekret gjæringsskap, men må da være mulig å bygge dette selv til noe rimeligere enn 3000kr? :D

Tilbake
Topp