DIY kokekjele

Hei kjære medbryggere

Jeg tenkte å montere et varmeelement i kjelen min, for å få ned koketiden. Brygger i dag på en 2000w kokeplate, men den synger på siste verset, samt at jeg sliter med å oppnå fosskok nå på vinteren med 30l i kjelen.

Har sett på bloggen til Svarstad, og tenker at dette absolutt er gjennomførbart.
http://bryggerlauget.blogspot.no/2014/07/prosjekt-bryggekjele-byggingen.html

Noen andre som har forsøkt seg på dette?

Mine spørsmål er:
1. Hvilket varmeelement bør jeg bruke?
  • Jeg har 2 stk 16A sikringer til rådighet utendørs.
  • Er det fare for å 'brenne' vørteren ved 3500W?
2. Hvordan blir det når man fester et varmelelement med 'rett' flate til en oval kjele? Blir dette tett?

3. Hvilken koblingsboks er best egnet?

4. Er det noen mulighet for å regulere effekten?

Håper noen kan hjelpe meg på veien!

Øl er godt!

Jonas

Du bør nok ha ett 3000w element. Gir grei tid for oppkok og nok effekt til koking. Kan være greit med en effektregulator for å kunne skru ned effekten litt under koking, f.eks. en Kyotto modul med potmeter. Greit å kunne justere etter hvor mye avdamping du vil ha og kunne skru ned effekten hvis du brygger mindre batcher.
Jeg har ikke klart å svi vørteren med ett foldet 3000w element og det går fint på en 16A kurs.
Elementet har en tykk silikonpakning så det går som regel greit å få det tett. Kan evt. Banke det litt flatt rundt hullet. Hullpunch er fint til å ta hull i kjelen. Hvor bor du? Kan hjelpe deg å ta hull om du er i nærheten av Trondheim.
Jeg bruker dette elementet:
http://www.ebay.com/itm/220V-3KW-Bu...ial_Industrial_Supply_MRO&hash=item4620ad28eb
Er du litt frekk isolerer du koblingene godt med krympestrømpe og dropper koblingsboksen. Da blir det berøringssikkert tåler at det koker over. Dette er tross alt kun utstyr som brukes under oppsyn, ikke noen permanent installasjon. Bruk min. 1.5mm2 kabel for tilkobling.

Q.Max funker, men er et lite helvete å holde på med til større hull, særlig med litt tykt gods. GreenLee > Q.Max (både i pris, kvalitet og brukervennlighet)

Jeg tok et 32mm hull med Q.Max i en varmtvannstank i 2mm rustfritt og det gikk helt fint.
Hva mener du er problemer med store hull?
Jhag, det er sikkert noen i Oslobyen som låner deg en hullpunch eller hjelper deg å lage hull hvis du spør pent:) Du har lenket til riktig type effektregulator. Den bør bygges inn i en metallboks så den får litt kjøling. Jeg har en liten boks med potmeter på frontplata og dobbel stikkontakt på toppen.

Problemet jeg hadde var at det var djevelsk tungt å "spise" et stort hull, særlig med umbracoløsningen q.max kjører. Litt greiere med GreenLee der du kan bruke fastnøkkel og får litt bedre moment.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg brukte også fastnøkkel. Husk å smøre gjengene på skruen, det er viktig når du blir så mye moment.

Ok, da er det sikkert forskjellige utføringer. Tips blir da å ikke kjøpe umbracoversjonen ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det er nok bare en variant. Den har umbrako i den ene enden og sekskant i den andre. Du må holde fast med en umbrakotrekker mens du skrur med fastnøkkelen. Blir lite moment på skruen med umbrako så det er lett å holde igjen, men en solid nøkkel er ingen ulempe.

Du bør nok ha ett 3000w element. Gir grei tid for oppkok og nok effekt til koking. Kan være greit med en effektregulator for å kunne skru ned effekten litt under koking, f.eks. en Kyotto modul med potmeter. Greit å kunne justere etter hvor mye avdamping du vil ha og kunne skru ned effekten hvis du brygger mindre batcher.
Jeg har ikke klart å svi vørteren med ett foldet 3000w element og det går fint på en 16A kurs.
Elementet har en tykk silikonpakning så det går som regel greit å få det tett. Kan evt. Banke det litt flatt rundt hullet. Hullpunch er fint til å ta hull i kjelen. Hvor bor du? Kan hjelpe deg å ta hull om du er i nærheten av Trondheim.
Jeg bruker dette elementet:
http://www.ebay.com/itm/220V-3KW-Bu...ial_Industrial_Supply_MRO&hash=item4620ad28eb
Er du litt frekk isolerer du koblingene godt med krympestrømpe og dropper koblingsboksen. Da blir det berøringssikkert tåler at det koker over. Dette er tross alt kun utstyr som brukes under oppsyn, ikke noen permanent installasjon. Bruk min. 1.5mm2 kabel for tilkobling.
Har anskaffet med dette elementet og lurer på hvor fikk du tak i låsemutter?

Jeg har kjøpt rustfrie 1" muttere fra Kina på Aliexpress. Hvis du klarer det med messing så finner du mutrer du kan bruke på biltema.

Du må selvsagt ha samme dimensjon på gjengene, ja. I VVS verden regnes dette som 1". Det har ikke direkte med diameteren på gjengene å gjøre, men innerdiameteren på vannrørene som dette skal brukes på eller noe slikt. Sikkert en rørlegger her som kan forklare det bedre.

Ja, jeg har sett det. Har ikke fått kjelen min fra US enda, men hulltaker står på innkjøpslisten:) Har også termometer som trenger 25mm hull, tror jeg skal bruke et trinnbor til den. Har ikke funnet hulltaker her til lands enda.

Clas Ohlson har en 32mm hulltaker prod nr 40-6749

Takk for tips om 32mm hulltaker fra Clas Ohlson. Den strammes med fastnøkkel og det var null stress å få hull på den vanlige 36 liters kjelen fra bryggselv. Etterarbeid var unødvendig og Camco-elementet passet perfekt i hullet.

Tilbake
Topp