Vis vedlegget 24596
Designfilosofi:
En ønsker å tilføre mest mulig effekt til den sirkulerende vørteren samtidig som HERMS aldri kommer i nærheten av kok. Herms skal ha kapasitet til bryggeri som produserer 50 liter ferdig øl. Det skal ikke være nødvendig med egen regulering for å hindre kok i HERMS. Effektiv energioverføring i veksleren. Lokket skal holdes på plass av vekten av utstyret som henger på lokket. Billig, bruk det du har.
Løsning:
Coil ca 14 cm diameter og 25 cm høy. gryte ca 20 cm diameter og 26 cm høy. Varmeelement ca 15 cm langt.Jeg skrudde fast en sylinder på et trebord, skrudde enden av kobberen til bordet og tok noen fine spaserturer rundt bordet. Med så liten diameter ble kveilene litt ovale, men med 15mm ble det allikevel nok areal for god flow.
Lag hull i lokk for varmeelement og kobberrør. Brukte hoggjern og stabilt treunderlag for a lage det store hullet for varmeelement. Ikke så farlig med tetting da det ikke lekker oppover. Klemringkoblinger hviler på toppen av lokket og holder spiralen. T-ledd med temp føler blir da ganske nærmt HERMS og varmeelement. I tester hvor sirkulasjon blir avstengt vil temperaturen øverst i HERMS stige brått, og nå set temperatur til PID kontroller. Den vil dermed stenge pådrag. I typisk brygging skal ikke temperaturen over mashout på 75 grader, og når en ser bort i fra brukerfeil med PID betjening vil HERMS aldri koke. Men som sagt, dette krever at T leddet med tempfølerer er så nærmt lokket som mulig.
Prestasjoner:
Oppdatert info vil komme etterhvert. Under autotune med 40 liter vann i mesk var temperaturstigning 1 grad på kaldt vann langt under 1 minutt. Men temp differansen ved kaldt vann fordrer jo god effektivitet. regner med større treghet på området rundt 60 til 70 grader.
---
Foreløpig test med 35 liter vann i mesk, og 5 liter vann i HERMS. Utetemperatur 10 grader. Lange uisolerte slanger, men isolert HERMS. Lokket på Iglooen delvis åpen.
Ytelse er ca 1 grad pr minutt. Får å nå utmesktemperatur på 75C, gikk hermsen opp til 95C. Ingen tegn til kok. Regner med noe bedre ytelse med 30 liter vann (reelt for de meste jeg brygger), kortere slanger, lokk igjen og litt mer isolasjon. Herms brukte lang tid for å varme opp nedre del av kjelen, noe som gjør de nederste coilene uvirksomme i store deler av forløpet.
EDIT to add: Oppvarmingskalkulator forteller at en trenger 2750w for å varme 40 liter vann fra 16C til 75C på en time. Det betyr at jeg har hatt et varmetap i oppsettet på 250w. ~ 7%. Meget godt fornøyd med det.
---
Mulige optimaliseringer:
3500w i steder for 3000w
En høy og smal gryte som denne vil bli varm i toppen men temeraturen synker raskt nedover i hermsen. En bredere gryte vil bli mer effektiv, og det blir da lettere med coilen da den får større diameter. Varmeelementet bør også gå like langt ned som coilen. Cøilen bør monteres øverst i gryten der det er varmest. Isolasjon av HERMS, isolasjon av sirkulasjonsslanger.
Coilen vil få lang kontakttid med vørter, og jeg vil nok etterhvert få laget denne i rustfritt dersom @katla klarer det.
Mer data etter hvert. Artig å bygge ting. PID kontroller er etter oppskrift fra @msevland https://forum.norbrygg.no/threads/diy-sestos-pid-d1s-koblingsdiagram-og-deler.29353/
Innlegget redigeres etterhvert jeg får mer erfaring med hermsen.
- Passende liten kjele med lokk. Skal romme alt utstyr med minimalt dødrom. Jeg brukte http://www.lakeland.co.uk/18516/Peely-Bin
- 2 klemringkoblinger 15mm til 1/2 toms. Vanskelig å finne rustfri av denne http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ror-og-rordeler/Klemringskoblinger/Nippel-han-2000017904/
- 2 stk 90 grader kobberbend 15mm http://www.clasohlson.com/no/Bend-90°/Pr307016000
- 3 til 5 meter mykt kobberrør, 15mm http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ror-og-rordeler/Kobberror/Kobberror-plastisolert-2000020892/
- halvtoms hunn hunn T ledd, rustfritt http://www.bryggmaker.no/100_varer.asp?d=39&k=2
- halvtoms bend hunn hunn, rustfritt http://www.bryggmaker.no/100_varer.asp?d=20&k=2
- valgfri 1/2 toms slangetilkobling hann(camlock på bilde) http://www.bryggmaker.no/100_varer.asp?d=38&k=4
- Varmeelement 3 til 3,5 kW, avbildet er 3 kW, kun 3 stk igjen på finn http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=73585134
- liten koblingsboks, gjerne IP55 http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Elektrikerverktoy/Koblingsboks-2000021071/
- Temperaturføler halvtoms med kort probe for montasje i T-ledd http://www.bryggmaker.no/100_varer.asp?d=272&k=23
Designfilosofi:
En ønsker å tilføre mest mulig effekt til den sirkulerende vørteren samtidig som HERMS aldri kommer i nærheten av kok. Herms skal ha kapasitet til bryggeri som produserer 50 liter ferdig øl. Det skal ikke være nødvendig med egen regulering for å hindre kok i HERMS. Effektiv energioverføring i veksleren. Lokket skal holdes på plass av vekten av utstyret som henger på lokket. Billig, bruk det du har.
Løsning:
Coil ca 14 cm diameter og 25 cm høy. gryte ca 20 cm diameter og 26 cm høy. Varmeelement ca 15 cm langt.Jeg skrudde fast en sylinder på et trebord, skrudde enden av kobberen til bordet og tok noen fine spaserturer rundt bordet. Med så liten diameter ble kveilene litt ovale, men med 15mm ble det allikevel nok areal for god flow.
Lag hull i lokk for varmeelement og kobberrør. Brukte hoggjern og stabilt treunderlag for a lage det store hullet for varmeelement. Ikke så farlig med tetting da det ikke lekker oppover. Klemringkoblinger hviler på toppen av lokket og holder spiralen. T-ledd med temp føler blir da ganske nærmt HERMS og varmeelement. I tester hvor sirkulasjon blir avstengt vil temperaturen øverst i HERMS stige brått, og nå set temperatur til PID kontroller. Den vil dermed stenge pådrag. I typisk brygging skal ikke temperaturen over mashout på 75 grader, og når en ser bort i fra brukerfeil med PID betjening vil HERMS aldri koke. Men som sagt, dette krever at T leddet med tempfølerer er så nærmt lokket som mulig.
Prestasjoner:
Oppdatert info vil komme etterhvert. Under autotune med 40 liter vann i mesk var temperaturstigning 1 grad på kaldt vann langt under 1 minutt. Men temp differansen ved kaldt vann fordrer jo god effektivitet. regner med større treghet på området rundt 60 til 70 grader.
---
Foreløpig test med 35 liter vann i mesk, og 5 liter vann i HERMS. Utetemperatur 10 grader. Lange uisolerte slanger, men isolert HERMS. Lokket på Iglooen delvis åpen.
Ytelse er ca 1 grad pr minutt. Får å nå utmesktemperatur på 75C, gikk hermsen opp til 95C. Ingen tegn til kok. Regner med noe bedre ytelse med 30 liter vann (reelt for de meste jeg brygger), kortere slanger, lokk igjen og litt mer isolasjon. Herms brukte lang tid for å varme opp nedre del av kjelen, noe som gjør de nederste coilene uvirksomme i store deler av forløpet.
EDIT to add: Oppvarmingskalkulator forteller at en trenger 2750w for å varme 40 liter vann fra 16C til 75C på en time. Det betyr at jeg har hatt et varmetap i oppsettet på 250w. ~ 7%. Meget godt fornøyd med det.
---
Mulige optimaliseringer:
3500w i steder for 3000w
En høy og smal gryte som denne vil bli varm i toppen men temeraturen synker raskt nedover i hermsen. En bredere gryte vil bli mer effektiv, og det blir da lettere med coilen da den får større diameter. Varmeelementet bør også gå like langt ned som coilen. Cøilen bør monteres øverst i gryten der det er varmest. Isolasjon av HERMS, isolasjon av sirkulasjonsslanger.
Coilen vil få lang kontakttid med vørter, og jeg vil nok etterhvert få laget denne i rustfritt dersom @katla klarer det.
Mer data etter hvert. Artig å bygge ting. PID kontroller er etter oppskrift fra @msevland https://forum.norbrygg.no/threads/diy-sestos-pid-d1s-koblingsdiagram-og-deler.29353/
Innlegget redigeres etterhvert jeg får mer erfaring med hermsen.
Sist redigert: