DIY kompaktherms for å dra 40 til 50 liter

Eg har en kasse med 1" elementer, alt fra 1, 1.5, 2, 2.5, 3, 3.5 og 4.5kw. Blir sveist på triclamp i bunn av beholder for lettere bytte. Begrensingen på element er lengden om beholder skal bli "kompakt". Tenkte å prøve den minste spiralen som er bilde av øverst i et rør på 15cm diameter og 30cm lengde, blir rundt 9.5liter så ser for meg det ikke trengs rare effekten... 2,5kw?
pi x 7,5^2 x 30 = 5,3 liter
hvor mye vann har du normalt til mesk?
 
pi x 7,5^2 x 30 = 5,3 liter
hvor mye vann har du normalt til mesk?

Skrev feil der, er 8", 20cm det røret, så 9.4liter minus volum av coil og element. Pleier bruke 2.7-2.8liter vann pr kg. På BB60 blir det da typisk 36-48 liter avhengig av mengde malt. Holder på å smi sammen ny mesketank as we write, denne rommer 115 liter, tiltenkt 100L kokekar, så muligheter for mye malt.
 
Det forklarer alle alternativene for varmeelement ja. 1 grad per minutt synes å være malen for en herms. 2,5kW går sikkert fint (litt knapt), men når du ser på kurven fra min så er det full pupp på 3kW hele veien og langt fra kok, før den nærmer seg utmesk. I denne oppvarmingsfasen kunne jeg sikkert brukt 6kw. Kritiske fase inntreffer nær utmesk på 75C. da ønsker du ikke temperatur høyere en 98 grader i hermsen. Om du har en egen regulering for maks temp i herms kan du jo kjøre så stort element du vil, men i mitt oppsett var ikke dette et designkriterie. Er usikker på om noen pidder kan programmeres til å begrense effekt når temp er over en viss verdi.
 
Ja, blir en balansegang mellom kapasitet på varmer og sirkulasjon, kjører eg full pupp på chugger vil den nok ikke klare holde følge, men har heller ingen hensikt da maltsengen nok suges fullstendig flat...
 
DSC_0401.JPG Då ramlet det inn litt deler, mangler 8" røret til å få laget 10 liter beholder, men skal se om eg klarer klemme coil oppi 6" rør...
 
De store er nok duganes å få tredd på noe slange å lage motstrømkjøler av, men har endel av de små liggende som eg nok kan avse om flere treng...
 
Tilbake
Topp