DIY magnetrører

Har en hjemmelaget magnetrører som er brukt på en gjærstarter.

Problemet er at jeg ikke er helt fornøyd med den. Magneten oppi kan svive fint en hel stund før den plutselig blir kastet av.

Virker ut som det kanskje er litt kast i magneten hele tiden, så er det bare justering av magnetene under som skal til?
 
Det kan være magnetene ja, men sjekk også at ikke selve vifta beveger seg/vibrerer for mye. Den bør være så fastspent som mulig.
 
Nyttig tråd! Jeg har laget meg en "beta-versjon" nå - ennå ikke testet med magnetstav.

Koblingen mellom regulatoren og viften er grei: Svart mot svart og rød mot rød.

Strømforsyningen har output på 12 V, og har en hvit ledning inni den svarte. Jeg har koblet den svarte mot svart på regulatoren, og hvit mot gul. Jeg stusset litt siden jeg leste et sted at gult ofte betyr 5V - og jeg ønsker jo ikke å overbelaste noe. Er dette trygt?

Det fungerer tilsynelatende greit.

Bilde: http://img42.com/tg5bB
 
2015-01-15 09.43.26.jpg 2015-01-15 09.44.03.jpg Her er min magnetrører i tre og pleksiglass. Alt innkjøpt på Biltema og ebay. Har ikke kolbe ennå så vet ikke hvor bra den vil fungere.
 
Hei!

Jeg vil først si takk for alle som har bidratt til denne fantastiske tråden :)

Etter å ha raidet diverse containere med elektronisk utstyr har jeg nå laget min første magnetrører. Fant både vifter og strømforsyning. Har bestilt power-knapp og hastighetsregulering for vifta på ebay, og satser på å montere dette etter hvert i en fin boks.

Jeg tenkte uansett å dele mine erfaringer så langt. Som mange andre i tråden har påpekt er avstanden mellom magnet på vifta og rørepinne essensielt. Jeg strevet lenge med at rørepinnen ble kastet av, og skjønte ikke hvorfor. Trodde først at magnetene mine var for svake (harddiskmagneter), eller at jeg hadde for dårlig sentrering.

Det viste seg imidlertid å være avstanden mellom magnet og rørepinne som var problemet. Da jeg prøvde en annen glassbeholder viste det seg nemlig at røreren fungerte problemfritt. Løste problemet midlertidig med å justere avstanden med fyrstikker, som jeg ser også andre på forumet har gjort.

At bunnen på glassbeholderen er helt flat tror jeg er av mindre betydning. Jeg fikk i alle fall godt resultat med en bunn som både var krummet og ru. Eneste bakdel var at det ble mye bråk.

Jeg kjører vifta med en 12V strømforsyning til en bærbar PC, og kan starte rett på uten å gradvis øke hastigheten. Jeg skal likevel installere hastighetsregulering for å unngå at luftsøyla dras helt ned (mye bråk).

For øvrig kan jeg tipse om at man får kjøpt en 3.8 L stor glasskrukke på IKEA som jeg tror passer ypperlig til å lage starter. Ulempen er vel at den sikkert tåler varme dårlig. Denne er nå på salg hos IKEA Lade for 59 kroner. På bildet er det 2 liter i krukka.

EDIT: Her er link til krukka på IKEA

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/10299293/

EDIT2: Bildene fungerte heller dårlig. Legger ved link i stedet.

https://www.flickr.com/photos/100956626@N06/sets/72157650295053271/
 
Sist redigert:
Takk:) Ja, kappet viftebladene pga at den av å til hadde problemer med å starte. Den gikk mye bedre, raskere og stillere uten :)
 
HGar begynt å samle deler til en magnetrører; PC Vifte 12V / 21W, Potensiometer 25W/10Ohm. Usikker på hvor kraftig magnet jeg skal montere på vifta. Tenker å gå kraftig til verks med en Neodynium (n50) stavmagnet (60x10x5mm) og benytte en 5x1cm magnet med ring i kolben.
Noen som har erfaring med lignende oppsett/magnet(er)?
 
Størrele / utformning på magnetpinnen har MYE å si.

Bygde en magnetrører med en 120mm pc vifte som jag festet en sån bananformet magnet fra en harddisk på. på 2 liters flaske med en 2cm pinne funket det fint, men 3-literskolben jag har er en del tykkere i glasset så den sleit jag med at få skikkelig fart på. Kjøpte en rak ~45mm pinne men den snurret ikke alls! Så bestillte jag en 40x8 mm pinne med ring runt og den funker helt rått.
 

Vedlegg

  • DSC_0237.JPG
    DSC_0237.JPG
    118,4 KB · Sett: 188
Sist redigert:
Høy WAF og enkel regulering (variabel batterieliminator fra Clas jeg hadde liggende). Boks fra Bolia, pinne fra Bryggselv.

KMm6gcG.jpg


q2UEnIo.jpg


NS9hbhG.jpg
 
Jeg tenker å lage en i løpet av helgen, men mangler selvsagt potensiometer.

Vil dette i fra Kjell & Company fungere greit om jeg velger 4,7kohm? Eneste som er litt dumt er at det ikke er en slik "knob" på den, men det kan jo alltids bestilles å festes på i ettertid.
 
Går ut fra at det er en normal "data"vifte du skal bruke som motor. I så fall er jeg redd for at den motstanden er alt for høy i forhold til normal impedanse i en vifte. Den vil fungere som av/på i stedet. Se etter 47 ohms potensiometer for å bruke den som hastighetsregulator.

Sent fra min D6503 via Tapatalk
 
Ja er snakk om en 80mm kabinettvifte. Ikke lett å finne slik i butikker. Kan selvsagt bestille via ebay eller lignende, men da får jeg ikke satt den sammen i helgen slik jeg ønsker.

Eneste er Kjell & Company jeg har funnet som fører slike, og da med 1kohm som laveste. De har også ett sett med 20 stk i, men står ikke noe om motstand på de.
 
Tilbake
Topp