DIY magnetrører

da har jeg en slik liten sak som jeg bruker til å styre min magnet-rører med kabinettvifte med.
Den koster 20 kr på Ebay, sikkert mye billigere på Nesttun.

Send en PM så kan du få en slik av meg.
 
Ett siste spørsmål.

Noen som har erfaring med å bruke magnet i fra en 2,5" disk som står i laptop eller eksterne harddisker? Vil disse være kraftig nok?
 
Det har jo vært så mye snakk om startere i det siste at jeg begynte å tenke på hvor lenge jeg har utsatt å skaffe meg en magnetrører til. Jeg brygger stort sett 2 batcher de dagene jeg brygger og da blir det ofte litt knotete å sette 2 startere med 1 rører.

Jeg har en viftekontroller med mulighet for 5 vifter. Jeg bruker 1 vifte til gjæringsskapet og 2 vifter til rehydratoren hvor jeg tørker gjær. Så da hadde jeg jo 2 ledige plasser da. I tillegg var jeg å sjekket prisene på intllab som jeg allerede har, men med de nye reglene var prisen doblet og med korona så er ventetiden umenneskelig til å være 2020.

Så da fikk jeg endelig fingeren ut til å prøve å lage min egen magnetrører :) Siden jeg hadde det meste var det en kort handleliste:

* Plastglass 600X400X4
* Kabinettvifte 92mm
* Kabinettvifte 120mm
* Skiver
* Magneter

Det jeg ellers har brukt, men hadde fra før:
* M6 skruer+skive+mutter
* NZXT Viftekontroller
* Tech7

La alt klart og prøvde å legge en plan, jeg har 8 tommeltotter så jeg går alltid rolig fram når jeg får en fiks idé :D

received_322716995513522.jpeg

Jeg har en 2 og 3 liters kolbe så jeg målte opp og gikk for 40X25cm.

received_310021957000142.jpeg

Det ble ikke tatt flere bilder før den var ferdig, kidden kom hjem og det hele ble noe hektisk, men etter mye om og men, knoting og bittelitt banning fikk jeg plasser det hele etter planen i den slitne skallen min og vil faktisk si jeg er svært fornøyd med resultatet.

Kan endelig kjøre 2 startere samtidig og jeg syns den passet fint mellom rehydratoren og viftekontrolleren:cool: Jeg kjører en 3 liter(vann) på 40% av viftene kapasitet så jeg antar at når det blir vørter må jeg øke hastigheten, men at det ikke skal bli noe problem, jaja det var dagens prosjekt, happy camper:)

received_1436842626526850.jpeg
 
Det har jo vært så mye snakk om startere i det siste at jeg begynte å tenke på hvor lenge jeg har utsatt å skaffe meg en magnetrører til. Jeg brygger stort sett 2 batcher de dagene jeg brygger og da blir det ofte litt knotete å sette 2 startere med 1 rører.

Jeg har en viftekontroller med mulighet for 5 vifter. Jeg bruker 1 vifte til gjæringsskapet og 2 vifter til rehydratoren hvor jeg tørker gjær. Så da hadde jeg jo 2 ledige plasser da. I tillegg var jeg å sjekket prisene på intllab som jeg allerede har, men med de nye reglene var prisen doblet og med korona så er ventetiden umenneskelig til å være 2020.

Så da fikk jeg endelig fingeren ut til å prøve å lage min egen magnetrører :) Siden jeg hadde det meste var det en kort handleliste:

* Plastglass 600X400X4
* Kabinettvifte 92mm
* Kabinettvifte 120mm
* Skiver
* Magneter

Det jeg ellers har brukt, men hadde fra før:
* M6 skruer+skive+mutter
* NZXT Viftekontroller
* Tech7

La alt klart og prøvde å legge en plan, jeg har 8 tommeltotter så jeg går alltid rolig fram når jeg får en fiks idé :D

Vis vedlegget 46570

Jeg har en 2 og 3 liters kolbe så jeg målte opp og gikk for 40X25cm.

Vis vedlegget 46571

Det ble ikke tatt flere bilder før den var ferdig, kidden kom hjem og det hele ble noe hektisk, men etter mye om og men, knoting og bittelitt banning fikk jeg plasser det hele etter planen i den slitne skallen min og vil faktisk si jeg er svært fornøyd med resultatet.

Kan endelig kjøre 2 startere samtidig og jeg syns den passet fint mellom rehydratoren og viftekontrolleren:cool: Jeg kjører en 3 liter(vann) på 40% av viftene kapasitet så jeg antar at når det blir vørter må jeg øke hastigheten, men at det ikke skal bli noe problem, jaja det var dagens prosjekt, happy camper:)

Vis vedlegget 46572

Når får du satt den der i serieproduksjon?
 
Det har jo vært så mye snakk om startere i det siste at jeg begynte å tenke på hvor lenge jeg har utsatt å skaffe meg en magnetrører til. Jeg brygger stort sett 2 batcher de dagene jeg brygger og da blir det ofte litt knotete å sette 2 startere med 1 rører.

Jeg har en viftekontroller med mulighet for 5 vifter. Jeg bruker 1 vifte til gjæringsskapet og 2 vifter til rehydratoren hvor jeg tørker gjær. Så da hadde jeg jo 2 ledige plasser da. I tillegg var jeg å sjekket prisene på intllab som jeg allerede har, men med de nye reglene var prisen doblet og med korona så er ventetiden umenneskelig til å være 2020.

Så da fikk jeg endelig fingeren ut til å prøve å lage min egen magnetrører :) Siden jeg hadde det meste var det en kort handleliste:

* Plastglass 600X400X4
* Kabinettvifte 92mm
* Kabinettvifte 120mm
* Skiver
* Magneter

Det jeg ellers har brukt, men hadde fra før:
* M6 skruer+skive+mutter
* NZXT Viftekontroller
* Tech7

La alt klart og prøvde å legge en plan, jeg har 8 tommeltotter så jeg går alltid rolig fram når jeg får en fiks idé :D

Vis vedlegget 46570

Jeg har en 2 og 3 liters kolbe så jeg målte opp og gikk for 40X25cm.

Vis vedlegget 46571

Det ble ikke tatt flere bilder før den var ferdig, kidden kom hjem og det hele ble noe hektisk, men etter mye om og men, knoting og bittelitt banning fikk jeg plasser det hele etter planen i den slitne skallen min og vil faktisk si jeg er svært fornøyd med resultatet.

Kan endelig kjøre 2 startere samtidig og jeg syns den passet fint mellom rehydratoren og viftekontrolleren:cool: Jeg kjører en 3 liter(vann) på 40% av viftene kapasitet så jeg antar at når det blir vørter må jeg øke hastigheten, men at det ikke skal bli noe problem, jaja det var dagens prosjekt, happy camper:)

Vis vedlegget 46572


Sekunderer Finn der, den så veldig snasen ut!
 
Når får du satt den der i serieproduksjon?

For det første så tenker jeg at om jeg fikk det til, vil 98% andre få det til:p Det som gjorde dette prosjektet mulig for meg var at jeg allerede hadde NZXT'en, jeg kunne bare koble viftene til, plug&play som det heter.

For det andre, om jeg kun skal gjøre det samme som jeg selv gjorde i dag så er det bare legge inn bestilling, starter produksjonen i morra:D

Sekunderer Finn der, den så veldig snasen ut!

Mange takk til dere begge, jeg har støtt og stadig en fiks idé, men veldig ofte blir det ikke helt det man så for seg, men denne gangen ga jeg meg selv en klapp på skuldra, ikke bare var den enkel, billig og pen å se på, men den gjør en virkelig god jobb, jeg er overbevist om at en 5 liters starter vil fungere fint på denne røreren :)
 
For det første så tenker jeg at om jeg fikk det til, vil 98% andre få det til:p Det som gjorde dette prosjektet mulig for meg var at jeg allerede hadde NZXT'en, jeg kunne bare koble viftene til, plug&play som det heter.

For det andre, om jeg kun skal gjøre det samme som jeg selv gjorde i dag så er det bare legge inn bestilling, starter produksjonen i morra:D



Mange takk til dere begge, jeg har støtt og stadig en fiks idé, men veldig ofte blir det ikke helt det man så for seg, men denne gangen ga jeg meg selv en klapp på skuldra, ikke bare var den enkel, billig og pen å se på, men den gjør en virkelig god jobb, jeg er overbevist om at en 5 liters starter vil fungere fint på denne røreren :)

Da legger jeg inn en bestilling, jeg:). Du må bare love at du sørger for at du får en rimelig fortjeneste.
 
jeg er overbevist om at en 5 liters starter vil fungere fint på denne røreren

Det tror jeg også, men blir det et problem så ser jeg at enkelte anbefaler å klippe av viftebladene. Motoren bruker mye kraft på å flytte luft, og det er jo egentlig ikke nødvendig.
 
Det tror jeg også, men blir det et problem så ser jeg at enkelte anbefaler å klippe av viftebladene. Motoren bruker mye kraft på å flytte luft, og det er jo egentlig ikke nødvendig.

Ja jeg har lest det jeg også. For min del var ikke det nødvendig, og med tanke på hvor nøye jeg måtte være med skivene og magnetene for at det skulle bli likevekt og viftene ikke skulle kaste av rørepinnen, er jeg redd for at å om jeg med mine 8 tommeltotter skulle prøvd å klippe de ville det blitt ujevnt og viftene gått i søpla:p
 
Hvordan ser det ut ovenfra? Har du limt noe skiver på selve vifte? Må si at din design er ganske fin.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hvordan ser det ut ovenfra? Har du limt noe skiver på selve vifte? Må si at din design er ganske fin.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mange takk, ja det stemmer det er en rustfri skive oppå selve viften, den er ikke magnetisk noe som er greit når man skal lime fast magnetene:D Det var også mye enklere å få sentrert en stor skive på viftene. Det er jo metal inni viftene så å lime magnetene direkte på vifta hadde blitt tungvindt, for meg i alle fall:p

received_1676583569183551.jpeg
received_2651786161754567.jpeg
 
Enkel og fin konstruksjon. Det eneste jeg har å sette fingeren på er mulighet for renhold. Med hull i platen er det fort å få litt sukkerlake ned på viften med sikkert overraskende resultat over tid. Var det ikke mulig å sette spacer mellom viften og platen slik at du ikke trengte å skjære hull i platen. Hvis ikke, kansje bruke to plater?
 
Enkel og fin konstruksjon. Det eneste jeg har å sette fingeren på er mulighet for renhold. Med hull i platen er det fort å få litt sukkerlake ned på viften med sikkert overraskende resultat over tid. Var det ikke mulig å sette spacer mellom viften og platen slik at du ikke trengte å skjære hull i platen. Hvis ikke, kansje bruke to plater?
Godt poeng, og begge forslagene er mulige, både spacere evt. dobbelt lag med plater, har mer akrylplast liggende så skal teste hvor godt det fungerer :) Takk for innspill.
 
Vis vedlegget 46572[/QUOTE]
Det har jo vært så mye snakk om startere i det siste at jeg begynte å tenke på hvor lenge jeg har utsatt å skaffe meg en magnetrører til. Jeg brygger stort sett 2 batcher de dagene jeg brygger og da blir det ofte litt knotete å sette 2 startere med 1 rører.

Jeg har en viftekontroller med mulighet for 5 vifter. Jeg bruker 1 vifte til gjæringsskapet og 2 vifter til rehydratoren hvor jeg tørker gjær. Så da hadde jeg jo 2 ledige plasser da. I tillegg var jeg å sjekket prisene på intllab som jeg allerede har, men med de nye reglene var prisen doblet og med korona så er ventetiden umenneskelig til å være 2020.

Så da fikk jeg endelig fingeren ut til å prøve å lage min egen magnetrører :) Siden jeg hadde det meste var det en kort handleliste:

* Plastglass 600X400X4
* Kabinettvifte 92mm
* Kabinettvifte 120mm
* Skiver
* Magneter

Det jeg ellers har brukt, men hadde fra før:
* M6 skruer+skive+mutter
* NZXT Viftekontroller
* Tech7

La alt klart og prøvde å legge en plan, jeg har 8 tommeltotter så jeg går alltid rolig fram når jeg får en fiks idé :D

Vis vedlegget 46570

Jeg har en 2 og 3 liters kolbe så jeg målte opp og gikk for 40X25cm.

Vis vedlegget 46571

Det ble ikke tatt flere bilder før den var ferdig, kidden kom hjem og det hele ble noe hektisk, men etter mye om og men, knoting og bittelitt banning fikk jeg plasser det hele etter planen i den slitne skallen min og vil faktisk si jeg er svært fornøyd med resultatet.

Kan endelig kjøre 2 startere samtidig og jeg syns den passet fint mellom rehydratoren og viftekontrolleren:cool: Jeg kjører en 3 liter(vann) på 40% av viftene kapasitet så jeg antar at når det blir vørter må jeg øke hastigheten, men at det ikke skal bli noe problem, jaja det var dagens prosjekt, happy camper:)

Vis vedlegget 46572
Hvor stor avstand har du mellom magnetene og plastplata? Driver å lager meg rører med plastplate som "topplokk" selv. Tenkte å begynne litt lavt da det er enklere å flytte den opp enn ned, men det er greit å ha et utgangspunkt:)
 
Hvor stor avstand har du mellom magnetene og plastplata? Driver å lager meg rører med plastplate som "topplokk" selv. Tenkte å begynne litt lavt da det er enklere å flytte den opp enn ned, men det er greit å ha et utgangspunkt:)
Jeg har kappet hull i plastplaten og har magnetene så nærme som mulig :) Jeg målte ikke men ville tippe 3-4 mm.

Edit: Det kommer litt ann på hvor kraftige magneter du har og hvilket metall som er i rørepinnene du bruker.
received_656187285284586.jpeg
 
Jeg har kappet hull i plastplaten og har magnetene så nærme som mulig :) Jeg målte ikke men ville tippe 3-4 mm.

Edit: Det kommer litt ann på hvor kraftige magneter du har og hvilket metall som er i rørepinnene du bruker.
Vis vedlegget 47231
Jeg har neodym magneter fra clasohlson ca 1cm i diameter (jeg bruker i stor grad det jeg har liggende til denne rører'n). Min plastplate er bare 2mm tykk, men det er lite spennvidde (15cm) og godt med støtte så den svikter ikke. Magnet har jeg ikke enda, ei heller kolbe, men det skal bestilles, er litt føre var her med andre ord :p tenkte oval 4cm magnet fra bryggselv/brewshop
 
Tilbake
Topp