Dobbelmesk på Speideln 50 liter

Jeg tenkte lage en imperial IPA å er usikker på hvordan jeg skal få til OG på 1080-90 på Speideln. Spesielt med tenke på beregning av forventet OG.

Ser for meg å brygge ca 40-45 liter, da kan jeg koke bort ganske mye og mesking burde gå greit. Satser på 85-90% pale malt, karamelmalt og litt ambermalt. Nelson og Doktor Rudi fra NZ på humlefronten.

Noen som har erfaring med dobbelmesking på Speideln og kan gi noen pekepinner, hvordan man deler opp malten og praktisk går frem?

Tom
 
Har dobbeltmesket på 20 literen. Fungerer greit. Bruk noe mindre vann enn vanlig ved første mesk, og skyll med noe mindre vann enn normalt. Kjøl vørter ned til 50 grader og start på ny meskeprosedyre som normalt.
 
Hei

Dobbelmesk er kurrant, det tar bare litt lengre tid. Første mesk kan være rein pale ale malt. I andre mesk kan du bruke all spesialmalt. Etter første utmesk på 76-78 grader, kjøler du ned vørteren til feks 65 grader igjen. Deretter fyller du maltrøret med ny malt og fortsetter som normalt. Lønner seg å bruke oksygen og masse gjær pga høy OG. Her er en forholdsvis detaljert oppskrift på en fantastisk dobbelmesket imperial stout:

http://bryggelogg.no/index.php?page=brewBlogDetail&filter=felles&id=204
 
ovestad skrev:
Har dobbeltmesket på 20 literen. Fungerer greit. Bruk noe mindre vann enn vanlig ved første mesk, og skyll med noe mindre vann enn normalt. Kjøl vørter ned til 50 grader og start på ny meskeprosedyre som normalt.

Det er ikke noen grunn til å kjøle ned til 50 grader, med mindre du absolutt vil kjøre proteinsteg i meskinga. Ellers har jeg gjort som deg og det fungerer rimelig bra. Utbyttet kan være litt vanskelig å holde styr på, men regn med at det blir dårlig.
 
Knut1 skrev:
Dobbelmesk er kurrant, det tar bare litt lengre tid. Første mesk kan være rein pale ale malt. I andre mesk kan du bruke all spesialmalt. Etter første utmesk på 76-78 grader, kjøler du ned vørteren til feks 65 grader igjen.

Dersom du kjører utmesk på 78-76 grader, vil du ikke lenger ha enzymaktivitet og dersom du etterpå kjører mye spesialmalt kan du få for dårlig omdanning. Jeg vill droppet utmeskt på første runde og blandet spesial- og basismalt i begge omgangene. Det er også absolutt enklest å kjøre enstegsmesking når du dobbeltmesker.
 
gustavf skrev:
Det er ikke noen grunn til å kjøle ned til 50 grader, med mindre du absolutt vil kjøre proteinsteg i meskinga. Ellers har jeg gjort som deg og det fungerer rimelig bra. Utbyttet kan være litt vanskelig å holde styr på, men regn med at det blir dårlig.

Hva snakker vi om i prosent her, sånn ca?
 
Jeg mener jeg har vært rundt 60-65%, men da har jeg gjort det litt mer avansert og skylt gjennom mesken i første runde over en beholder og brukt dette som skyllevann i andre runde. På grunn av problemer med ei vekt, har jeg dessverre ikke så gode tall som jeg burde hatt.
 
Tanken var å dele malten i to identiske batcher, kjøre uten utmesking på første runde nettopp pga enzymaktiviteten som blir låst.

Hvilken temp er fornuftig på skyllevannet etter første mesking? Ser for meg å bruke samme temp som meskesteget som nettopp er avsluttet.

Er veldig nysgjerrig på hvilken OG som kan forventes ved for eksempel 2 x 10kg malt? Har normalt utbytte på ca 80%.

Vil det være mer effektivt å bruke mindre malt på første og/eller andre mesking?

Får bare hive seg til neste helg å teste.

Takker for alle svar

Tom
 
Liten stund siden dette. Men hvordan gikk det? Hva slags utbytte fikk du ved å kjøre uten utmesking på første, og evt. erfaringer etter det siden det begynner bli en stund siden?
 
Tidligere i år skulle eg lage en IPA på vår speidel 50, og kverna opp 14.9 kg med malt, i god tro om at dette skulle havne i maltrøret. Innsåg fort at dette kom til å bli umulig, så det blei dobbeltmesking i staden, og regna med at utbyttet kom til å falle til rundt 60-65% , som eg har lest her. Kompanserte derfor med 2.2 kg ekstra malt, for å havne på kalkulert og. Rørte denne gangen i mesken ca. hvert 20 minutt, men istedetfor at utbyttet falt ned på 65%, gikk det opp til 85%.......Så for å ikkje havne langt over kalkulert OG, måtte eg spe med meir vatn før koking.

Skal gjentas....! :)
 
En annen variant er å begynne med broparten av malten og tilsette litt mer når denne begynner å bli utvasket.
Da selvsag med litt lenger mesketid enn for mindre mengder malt.
 
StoreMy skrev:
En annen variant er å begynne med broparten av malten og tilsette litt mer når denne begynner å bli utvasket.
Da selvsag med litt lenger mesketid enn for mindre mengder malt.

Hvor mye malt klarer du å meske når du gjør dette? Og med hvilket utbytte?

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 2
 
joarh skrev:
StoreMy skrev:
En annen variant er å begynne med broparten av malten og tilsette litt mer når denne begynner å bli utvasket.
Da selvsag med litt lenger mesketid enn for mindre mengder malt.

Hvor mye malt klarer du å meske når du gjør dette? Og med hvilket utbytte?

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 2

Kjørte 8 kilo gjennom min 20 liter.
Har ikke regnet på utbytte og vet at jeg har malt for grovt til å få topp utbytte, men det går nok noe ned i forhold til enkeltmesking. Det samme skjer med "vanlig" dobbeltmesking.
 
Tilbake
Topp