Nå er jeg ferdig og jeg har brygget ca 500 liter øl.

Her er utstyret som jeg benytter.

Varmtvannstanken ble på 124 liter.      Innertank  (45*80cm)
Mesketanken er på 140 liter                       "        (45*90cm (80 til falsk bunn))
Kokekaret er på 162 liter                            "        (45*105cm)
Gjæringskaret er på 160 liter.                     "        (60*60cm ca 60 cm høyt) Jeg har enda ikke brukt dette.

Prisen jeg har betalt for dette?    Jeg har enda mange tusen kroner igjen å bruke, før jeg kommer opp til prisen på en 20 liter Speidel Braumeister.

Så hvordan er dette utstyret i bruk?

Når det gjelder gassbrenneren av industrimodell (ca 90KW) så kunne jeg ikke tenke meg å bytte den ut. Når jeg bare skal vedlikeholde kok i kokekjelen så  bråker den ikke mye i det hele tatt, men når jeg skal hurtig varme opp vann til neste "rest" med partiskylling så gjører jeg full guffe med hørselsvern på.

Når det gjelder meskekar så fungerer det utmerket. Jeg har til nå brukt maks 36 kilo malt, men jeg er sikker på at jeg kan bruke 40 kilo uten problemer. Jeg har et utbytte på 85% ++ ved partiskylling (uten justering av vann).
Når det gjelder isolering så fungerer det utmerket. Jeg har ikke isolert med noe, men det er jo ca 1,5 cm med luft mellom innertank og yttertank. Jeg mister maks 1 grad temp med mesk i 90 min.

Når det gjelder kokekar så klarer jeg ikke å koke mere en ca 15o liter i starten, da er det ikke mye igjen før det koker over. Når jeg er ferdig med å koke sitter jeg igjen med ca 135 liter.

Vil jeg anbefale andre å kopiere utstyret jeg benytter?

Vel jeg har ikke prøvet annet utstyr før, men jeg kan ikke se veldig mye jeg ville gjort anderledes. Jeg har til nå brygget fra 90 til 140 liter om gangen.
Jeg pleier å starte å varme opp vann kl 0800, og jeg er ferdig med å brygge mellom kl 1400 og 1600 (innkl vasking og rydding).

Hvis jeg vil kan jeg også klare 2 brygg på en dag. Da ligger brygg nr 2 ca 2 timer etter brygg nr 1, men da må jeg bruke 2 gassbrennere på en gang.
 

Vedlegg

  • DSC_0190.JPG
    DSC_0190.JPG
    247,5 KB · Sett: 2.727
Jeg liker spesielt det åpne gjæringskaret! Har du tenkt på noen løsning for kjøling av ølet under gjæring?
 
Åpen fermentation som Espen Lothe er litt kult å se på. Tar du hensyn til omgivelse (luft, folk, dyr o.s.v.?)
 
Gahr skrev:
Jeg liker spesielt det åpne gjæringskaret! Har du tenkt på noen løsning for kjøling av ølet under gjæring?


Har ikke funnet ut helt enda hvordan jeg skal bruke dette karet. Skal det være åpent eller skal jeg lage et lokk?
Det er ganske enkelt å lage et tett lokk som festes med skruetvinger.

Når det gjelder problemet med for høy temp på gjæringa så vet jeg ikke hvordan jeg skal løse det.
Jeg kan senke temperaturen i rummet og det er nok, eller kansje legge oppi en liten kopperspiral som jeg kan sende litt kaldt vann gjennom intill gjæringa avtar.

Hvordan en bruker et åpent gjæringskar vet jeg ikke, kansje noen kan komme med tips?
 
Ville nokk satset på ett lokk hvist jeg ikke hadde ett rom som var designet og dedikert til formålet.
 
Dette ser ut til å bli et veldig bra bryggeoppsett :yes
Selvgjordt er velgjordt!!

Hva slags kjøler vil du gå for, kjølespiral til å dyppe i kokekar eller motstrømskjøler/platekjøler?
Jeg bruker selv en hjemmelaget motstrømskjøler av 10 mm kobberør i 3/4 vannslange som funker fint.

Mvh
Jan Arild
 
Ramsvatn skrev:
Har ikke funnet ut helt enda hvordan jeg skal bruke dette karet. Skal det være åpent eller skal jeg lage et lokk?
Det er ganske enkelt å lage et tett lokk som festes med skruetvinger.


Hvordan en bruker et åpent gjæringskar vet jeg ikke, kanskje noen kan komme med tips?
Hvis du da skal ha en pakning rundt, så husk at den må være avtagbar, slik at ting kan rengjøres og desinfiseres.

Vil det slanke designet på karene medføre tregere oppvarming?
 
Yngwie skrev:
Ramsvatn skrev:
Har ikke funnet ut helt enda hvordan jeg skal bruke dette karet. Skal det være åpent eller skal jeg lage et lokk?
Det er ganske enkelt å lage et tett lokk som festes med skruetvinger.


Hvordan en bruker et åpent gjæringskar vet jeg ikke, kanskje noen kan komme med tips?
Hvis du da skal ha en pakning rundt, så husk at den må være avtagbar, slik at ting kan rengjøres og desinfiseres.

Vil det slanke designet på karene medføre tregere oppvarming?

Tvert imot,  denne måten er utrolig effektivt, ideen er hentet fra krabb/rekekokere, flammene fra propanen dekker hele bunnen samt at de går et godt stykke oppover sidene.
Jeg har en 89KW propanbrenner, problemet er at det danner seg is på gassflaske og effekten avtar, det bråker også overraskende mye.  Planen er å ha 2-3 gasflasker, da kan jeg bare bytte når dette skjer.
Har ikke testa koketid ordentlig enda, men jeg tror jeg skal klare å koke 100 liter vann på ca 20 minutter.

Er litt usikker på om jeg kan kjøre full guffe på flammen når vørteren er i kokekaret, kanskje det vil bli for varmt i bunnen, men å varme vann går fint.
 
Hallo.


Dette bryggeriet ser meget tilforlatelig ut.

Har du bygget alt selv/ sveiset ?.

Om ikke , noen ide' om dette er å få kjøpt ? / pris.
 
Jeg har gjort endel selv, og jeg har fått hjelp av en som er flink til å bygge ting av gamle VVS beredere.

Jeg vet at Stana på brygging.no kan lage tilsvarende. Jeg vet ikke hva han tar for det. Hadde vært gøy å vite hva han ville ha tatt.

Det har vært ganske mye arbeid med å tenke ut hvordan de forskjellige tinga skal være. 

Ville jeg gjort det igjen?  Tja...  de ser ganske kule ut de 50 literene fra Speidel, men jeg har mye større kapasitet.
Om jeg ville ha bytta med en som har en 50 liter Speidel?  Er ikke helt sikker her heller.
 
Ramsvatn skrev:
Har ikke testa koketid ordentlig enda, men jeg tror jeg skal klare å koke 100 liter vann på ca 20 minutter.

Er litt usikker på om jeg kan kjøre full guffe på flammen når vørteren er i kokekaret, kanskje det vil bli for varmt i bunnen, men å varme vann går fint.

Ser bra ut!

100 liter og 90.000 watt ville ta under 7 minutter å koke opp (uten varmetap).

1 kg propan gir ca 13 kWh. 20 minutter og 90 kW = 30kWh, svarer til 2,3 kg propan = 40 kroner. (forbehold for regnefeil..)

Det må da bli veldig varmt i rommet?
 
Jeg gjærer i bøtter som jeg setter i ett stort kjøleskap som jeg styrer tempraturen i.  Jeg får plass til 6 stk 30 liters bøtter i skapet.

Jeg har også 4 stk 60liters Labb forbøtter som jeg kjøpte på felleskjøpet.
 
I dag testet jeg kapasiteten på utstyret mitt.

Jeg brygget hveteøl. 50%hvetemalt og 50%maris otter, totalt 44kilo malt.

Jeg benyttet partiskylling, men 2 stk påfyllinger etter at meskingen er ferdig. Ensteg mesk på 67 grader.
Første skylling brukte jeg temp på ca 95grader, fikk da ca 78 grader i mesken. Neste brukte jeg ca 80grader.

Etter 11 timers brygging var jeg ferdig. (også med rydding og vasking)

Jeg måtte koke i begge karene (kokekar og HLT tanken).  Hadde jeg hatt 2 stk brennere kunne jeg ha spart 1,5 time. Jeg startet oppkoking av den andre tanken med en gang jeg startet kjøling på den første.

Jeg endte opp med:

126 liter OG. 1.052
100 liter OG 1.057.

Jeg blandet sammen disse i gjæringskarene slik at alkoholstyren blir omtrent den samme.
 
Vel overstått! Hvordan gjør du det med kjøling og gjær til slike mengder? Tørrgjær?
 
Lars skrev:
Vel overstått! Hvordan gjør du det med kjøling og gjær til slike mengder? Tørrgjær?

Jeg fordeler det i 60liters dunker som jeg har kjøpt på felleskjøpet. Denne gangen har jeg satt dunkene inne i bryggerrommet mitt og bruker en ut200 til temp.styring.

Når jeg brygger lager så gjærer jeg det i kjøleskap. Jeg har 2 stk vanlige bruskjøleskap.

Når det gjelder gjær så får jeg det fra et bryggeri like i nærheten av der jeg bor ;-)

Tørrgjær har jeg aldri testa.
 
Ramsvatn skrev:
Lars skrev:
Vel overstått! Hvordan gjør du det med kjøling og gjær til slike mengder? Tørrgjær?

Jeg fordeler det i 60liters dunker som jeg har kjøpt på felleskjøpet. Denne gangen har jeg satt dunkene inne i bryggerrommet mitt og bruker en ut200 til temp.styring.

Når jeg brygger lager så gjærer jeg det i kjøleskap. Jeg har 2 stk vanlige bruskjøleskap.

Når det gjelder gjær så får jeg det fra et bryggeri like i nærheten av der jeg bor ;-)

Tørrgjær har jeg aldri testa.

Høres veldig greit ut å få tak i nok fersk gjær til slike mengder som du trenger, ja. :)

Hvordan gjør du det med belufting av vørteren?

Har vært med og brygget 200-230 liter noen ganger, og da blir det endel ting i forbindelse med gjæringa som ikke er like lett å utføre og kontrollere som på 25-50 liters brygg, synes jeg. F.eks riktig mengde frisk gjær, temperaturstyring og belufting.
 
Øh, hvordan ble emnet i forrige post endret fra 500 til 1000 liter?

Jeg synes det er bare forvirrende når det endres på emnetitler på forumet, så jeg har ikke tuklet med den..
 
Lars skrev:
Øh, hvordan ble emnet i forrige post endret fra 500 til 1000 liter?

Jeg synes det er bare forvirrende når det endres på emnetitler på forumet, så jeg har ikke tuklet med den..

Beklager det var jeg tukla med den. Den stod på 1000 liter i ca 5 min.
 
Tilbake
Topp