Nå er jeg ferdig og jeg har brygget ca 500 liter øl.

Ramsvatn skrev:
Lars skrev:
Øh, hvordan ble emnet i forrige post endret fra 500 til 1000 liter?

Jeg synes det er bare forvirrende når det endres på emnetitler på forumet, så jeg har ikke tuklet med den..

Beklager det var jeg tukla med den. Den stod på 1000 liter i ca 5 min.

Den er gut!  ;D
 
Her er det noen ekstra bilder av bryggerutstyret.
 

Vedlegg

  • DSC_0248.JPG
    DSC_0248.JPG
    266,1 KB · Sett: 1.064
  • DSC_0249.JPG
    1,2 MB · Sett: 1.022
  • DSC_0251.JPG
    DSC_0251.JPG
    1,1 MB · Sett: 1.069
  • DSC_0254.JPG
    1 MB · Sett: 1.004
  • DSC_0257.JPG
    DSC_0257.JPG
    240,9 KB · Sett: 1.063
  • DSC_0260.JPG
    1,1 MB · Sett: 990
Her er noen bilder av meskekaret.
 

Vedlegg

  • DSC_0261.JPG
    DSC_0261.JPG
    1,2 MB · Sett: 1.030
  • DSC_0262.JPG
    DSC_0262.JPG
    1,1 MB · Sett: 988
  • DSC_0263.JPG
    1,2 MB · Sett: 952
Oddvar Demmo skrev:
Hva har du slisset silbunnen med, og hvor store slisser, kommer det mye malt igjennom ?

Jeg brukte en liten vinkelkutter med 1mm kappskive for rustfritt.

Det kommer ikke noe malt igjennom.  Har heller ikke problemer med at det tetter seg i slissene.
 
Lars skrev:
Ramsvatn skrev:
Lars skrev:
Vel overstått! Hvordan gjør du det med kjøling og gjær til slike mengder? Tørrgjær?

Jeg fordeler det i 60liters dunker som jeg har kjøpt på felleskjøpet. Denne gangen har jeg satt dunkene inne i bryggerrommet mitt og bruker en ut200 til temp.styring.

Når jeg brygger lager så gjærer jeg det i kjøleskap. Jeg har 2 stk vanlige bruskjøleskap.

Når det gjelder gjær så får jeg det fra et bryggeri like i nærheten av der jeg bor ;-)

Tørrgjær har jeg aldri testa.

Høres veldig greit ut å få tak i nok fersk gjær til slike mengder som du trenger, ja. :)

Hvordan gjør du det med belufting av vørteren?

Har vært med og brygget 200-230 liter noen ganger, og da blir det endel ting i forbindelse med gjæringa som ikke er like lett å utføre og kontrollere som på 25-50 liters brygg, synes jeg. F.eks riktig mengde frisk gjær, temperaturstyring og belufting.

Er det Nøgne du får gjær med? eller Ændals-bryggeri. (jeg prøver desperat å si noe på dialekt her nede, men de innfødte bare ler av meg)
 
Ramsvatn skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Hva har du slisset silbunnen med, og hvor store slisser, kommer det mye malt igjennom ?

Jeg brukte en liten vinkelkutter med 1mm kappskive for rustfritt.

Det kommer ikke noe malt igjennom.  Har heller ikke problemer med at det tetter seg i slissene.

Har du mere data på denne skiven, og hvor den kjøpes ?
 
Jeg gikk bare innom nermeste jernvarehandel og spurte etter kappeskive for rustfritt.

Du kan også bare søke etter Kappeskive for rustfritt på internett.

Burde ikke være noe problem å skaffe det.
 
Oddvar Demmo skrev:
Ramsvatn skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Hva har du slisset silbunnen med, og hvor store slisser, kommer det mye malt igjennom ?

Jeg brukte en liten vinkelkutter med 1mm kappskive for rustfritt.

Det kommer ikke noe malt igjennom.  Har heller ikke problemer med at det tetter seg i slissene.

Har du mere data på denne skiven, og hvor den kjøpes ?

Clas Ohlson har denne http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=134106060
 
Det var skivetypen jeg var opptatt av, nå er det banket inn og vi har jernia, BT men ikke CO, finner vel den hos en av dem.
Takk
 
På lørdag testet jeg ut kapasiteten på bryggeriet mitt.

Totalt brygget jeg 450 liter med øl.  Jeg måtte meske to ganger og koke i 4 omganger. Totalt brukte jeg ca 14 timer. For en gangs skyld så brygget jeg ederu fordi jeg var redd for å rote det til  :)
 
Ramsvatn skrev:
På lørdag testet jeg ut kapasiteten på bryggeriet mitt.

Totalt brygget jeg 450 liter med øl.  Jeg måtte meske to ganger og koke i 4 omganger. Totalt brukte jeg ca 14 timer. For en gangs skyld så brygget jeg ederu fordi jeg var redd for å rote det til  :)

Oioi, nesten ein halv kubikk. Håpar å bli medlem av hl-klubben ila sommaren! (hektoliter-klubben)
 
Ramsvatn skrev:
På lørdag testet jeg ut kapasiteten på bryggeriet mitt.

Totalt brygget jeg 450 liter med øl.  Jeg måtte meske to ganger og koke i 4 omganger. Totalt brukte jeg ca 14 timer. For en gangs skyld så brygget jeg ederu fordi jeg var redd for å rote det til  :)
Aiaiai, noen brygger mer enn andre:)
Er det ikke sånn at grensa for hva som er lovlig hjemmebrygging går ved 250 liter per år?  ::)
Godt jobbet i alle fall :yes:
 
Den Tyske regelen er 200 liter pr år, samt at du skal på forhånd innmeldte til staten dine brygge intensjoner.  
Så når de kjøper en speidel 200L sliter de litt med å opparbeide mengdetrening gitt :)  
 
vell for håpe ikke våre kjære politikere leser dette og får inspirasjon til og lage slike regler ! for da tror jeg mange av oss sliter allerede i år  !
 
For å presisere dette: brygger du mindre enn 200 l i året, så trenger du ikke å betale ølskatt i Tyskland (men du må innmelde det på forhånd uansett). Det er altså lov å brygge mer, men da må det betales skatt (for tiden 0,787 € per º Plato per hl, dvs. ca. 0,094 € per l vanlig pils).
 
Tilbake
Topp