Død gjær ved karbonering?

ClasM

Norbrygg-medlem
Kjørte karbonering i stc-styrt kjøleskap på 28 grader. Gjort dette før med stort hell. Denne gangen karbonerte jeg to bathcer samtidig. En med sort ipa 7,5% og en Patersbier på 5%. All Patersbier har karbonert som forventet og noe av ipaen. Problemet er en kasse med bjørnunger med ipa har null co2. Denne har stått helt nederst i kjøleskapet der frostvakten sitter. Satte temp-proben isolert på en 0,7l flaske som sto høyt i kjøleskapet. Kan jeg ha drept gjæren i bjørnungene mtp at de sto nære frostvakten? Og mtp at de også kan ha oppnådd en for høy temperatur under oppvarmingen da temp-proben sto på en flaske med dobbelt volum? I så fall burde jeg korke om og tilsette en klype tørrgjær i hver flaske?

Vil også nevne at siden jeg åpnet en flaske som var plassert gøyt i skapet og med fin karbonering etter 6 dager, kjølte jeg ned alt sammen. Så det tok da 3 uker før jeg «støtte» på de uten kullsyre. Tok da ut kassa og ristet de litt og sa de i romtemp i en uke uten resultat.

Enten har det vært for varmt på grunn av nærheten til varmekilden, eller for kaldt ettersom varmen kan stige til toppen av skapet.

Jeg ville ikke ha isolerert temp.probem på en flaske. Bare legg den blant flaskene sånn ca midt i skapet, da vil lufttemperaturen være omtrent lik rundt alle flaskene.

Noen som har erfaring med hvilken tørrgjær jeg burde bruke da? Må jo tåle å bli droppet i 7,5%..

Tilbake
Topp