Her for noen dager siden, satte jeg opp to brygg. en lager som ble tilsatt 2042 danish lager.den ble tilsatt den 15. aug og det virker helt død. gjæren var datostemplet i april 2010, altså er den ca 4 mnd.gammel. jeg brygger all grain og mesket i 90 min på ca 67 °C. gjæren ble aktivert ca 4 timer før den ble tilsatt brygget, jeg lagde ikke starter. vørten hadde temp på ca 15 °Cnår gjeren ble tilsatt, gjæren hadde temp på ca 18 °C. brygget ble deretter flyttet ned i kjelleren hvor det er ca 12 °C. er i tvil om jeg skal prøve å tilsette noe tørrgjer jeg har liggende ( Brewferm lager.) eller om jeg bare skal vente. skal reise bort og en uke fra fredag.. er jo redd at brygget skal bli ødelagt hvis det ikke får gjære.. er ikke 100% sikker på om lokket på spannet er helt tett men har tapet det med god tape, men det utgjorde ikke noen forskjell. hva tror dere.. En dag senere altså den 16.aug satte jeg en kølsh til gjæring.bilder ser like trist ut der hva har skjedd?? Skal man tørre å satse p+å at det går bra eller.. :biersmile: