Døde gjæren

Takk!! for utfyllende, og beroligende svar Beant!!.. Jeg mesket på ca 67  °C. i 90 min.. Det var vel noe dårlig planlegging som gjorde at det ble tilsatt for lite gjær med dårlig dato. får ta dette med meg til neste gang, og lage starter fo å være sikker på gjæren. flasker ølet og satser på et brukbart resultat til jul  :biersmile:
brukte faktisk 8 sukker/liter, dette er vel i overkant for et lyst lagerøl? Når det gjelder vekta, så tror jeg den skal være nokså rett. Beant.. har du kanskje ( eller noen) oppskrift på et godt lagerøl.. har lyst å sette i gang et brygg ganske snart, hadde vert fint med inspill  :amen:
 
Hei.

Vi bruker å lage pils av 100% pilsmalt. Mesker 1 steg på 64-65 °C og satser på en OG rundt 1050. Vi humler med feks magnum som bitterhumle, Saaz/hallertauer som smak/aroma (bruker oftest hallertauer). Satser på 28-30 IBU v/tinseth. Vi har slitt litt med å få nok smak og aroma i pils fordi vi bruker hel humle og humleposer. Siste pilsa ble satt for 1 uke siden og ble kokt med tilnærmet løs humle. Da brukte vi ca 250 g smak og 250 g aroma i henholdsvis 10 og 1 minutt på en 150 liter batch. Vi koker i 90 minutter. Vi bruker litt forskjellige lagergjær, vanligvis Wyeast Danish lager. Lager store startere som blir dekandert og belufter vørteren så godt vi greier uten å ha tilgang på O2. Vi gjærer på ca 9 °C i rundt 1 måned, tapper på fat og karbonerer naturlig. Så lagres det i minst 2 måneder (pilsa vi har på fat nå er brygget i februar).
 
Tilbake
Topp