Espen Unnvik skrev:
Personlig tror jeg det er noe i nærheten av umulig å lage ett sett med slike kriterier som vil bidra med noe positivt, derfor var dette for meg ett interessant tankeeksperiment og jeg er fremdeles nysgjerrig på hva SoreMy, og eventuelt andre, mener ville være gode kriterier for en slik utvelgelse.
Slik jeg ser det vil de fleste slike sett med kriterier bare sørge for at man ender opp med ett litt smalt sett av dommere.
Det minst ønskelige er kanskje om vi ender opp med en gjeng "besserwissere", jeg har mer tro på å skolere noen entusiastiske nybegynnere, gjerne ledsaget
av noen som er tro mot det grunnlaget man skal bedømme ut fra.
Det jeg derimot er helt enig med StoreMy om er argumentet om ikke å brenne ut ildsjeler, slikt skjer jo i stort sett alle organisasjoner fra tid til annen.
Hvor mange kurs som skal til, hvis det er svaret på dette, vet jeg ikke og vil derfor ikke argumentere for flere kurs.
Om strykprosenten på eksamen blir 100% blir vel kanskje det spørsmålet mer aktuelt.
Siden det var jeg som dro inn dette bør jeg vel også svare.
Min tanke med kriterier er for å hindre et smalt sett og en gjeng besserwissere.
Jeg tenker da på å sette kriterier for andeler av plassene.
Eksemeoelvis (uten nøye gjennomtenkning av fordelingen og uten at alle kriterier skal brukes):
Min 20% av plassene holdes av til personer som hara vært medlemmer i Nordbrygg i mer enn 2 år.
Min 20% av plassene holdes av til personer i under 1 år
Min 20% av plassene holdes av til personer skal ha deltatt i NM
Min 20% av plassene holdes av til kvinner
Min 20% av plassene holdes av til personer med bransjetilknyttning
Min 20% av plassene holdes av til studenter
Min 30% av plassene selges til utebransjen
Max 30% av plassen gis til studenter eller andre folkeregistrert utenfor fylket kurset holdes i
Det settes alltid av to plasser til ølbloggere ;-)
Slik den siste ble utlyst i Bergen kunne det fort bli at et partre bryggelag stakk av med brorparten av plassene om de var blant de første som så utlysningen og varslet hverandre. Noe som fort kunne gitt en veldig homogen gruppe dommere.
Når det gjelder påmelding og fremmøte i Bergen så jeg annonseringen - tok meg litt tid (timer) til å vurdere om det passet - ville melde meg på - fikk beskjed om at det var fullt - dermed er det kun min feil at jeg ikk tok kurset i denne omgang.
To dager før kurset fikk jeg så tilbud om en av plassene som hadde blitt ledige - jeg hadde da lagt andre planer.
Det positive her er at de som ikke kunne stille varslet kurskoordinatorene (eller ble avkrevd et svar) og at plassene dermed ikke ble stående ubrukte.
Det å brenne ut ildsjeler fører ikke bare til at disse ikke vil eller orker mer. Det gir også en signaleffekt om hva som forventes når en har tatt kurset. Noe som igjen kan føre til lav interesse. Jeg påpeker dette selv om det er lite sannsynlig nå når interessen for hobbyen vår er i ferd med å eksplodere.
Om noen skulle oppfatte dette som kritikk tar de direkte feil. Jeg er svært fornøyd med at det ble arrangert kurs i Bergen og vet at dette kan være med på å spre interessen for brygging til ennå flere. Det bør imidlertid ikke hindre diskusjon om som bør gjøres videre.