Dommerkurs i 2012 / 2013?

Espen Unnvik skrev:
StoreMy skrev:
skal det være få kurs bør det settes kriterier for hvem som får være med og ikke bare først til møllen og deretter frafall fordi en ikke har husket jobbehelger etc.

Slett ikke uenig med en del av det du sier StoreMy også dette med kriterier høres interessant ut, men jeg er svært usikker på hvordan disse kriteriene bør utformes,
har du noen tanker om det ?

Ellers kan jeg si at fremmøtet på kurset i Bergen må ha vært så tett opp til 100% som det en kan forvente.
Må også si at selv om det var relativt mange ferske bryggere er utgangspunktet for å få en god gruppe dommere i Bergen til stede.
Det viktigste blir antagelig å få sammkjørt de (om jeg ikke husker feil) 22 dommerspirene slik at dømming skjer på ett mest mulig rettferdig vis og at ikke det er hvilke dommer som bedømmer som blir det avgjørende.
Kanskje en slik regional dommergruppe trenger en lokal ledelse som kan sørge of at det arrangeres noen "kalibreringstreff" en gang i blandt ?
Om noe slikt er interessant må selvsakt Dommerkommiteen eller andre beslutningsorganer i Norbrygg ta stilling til.

Er uenig. Alle som er medlem i Norbrygg bør stå likt.
 
Espen Unnvik skrev:
Må også si at selv om det var relativt mange ferske bryggere er utgangspunktet for å få en god gruppe dommere i Bergen til stede.

De beste øldommerne er, ofte, personer som brygger litt, men som har hovedinteressen sin et annet sted enn selve bryggeprosessen. Jeg er helt sikker på at de som var på kurset i Bergen vil danne et godt grunnlag for bedømming i Bergen framover.

Det viktigste blir antagelig å få sammkjørt de (om jeg ikke husker feil) 22 dommerspirene slik at dømming skjer på ett mest mulig rettferdig vis og at ikke det er hvilke dommer som bedømmer som blir det avgjørende.
Kanskje en slik regional dommergruppe trenger en lokal ledelse som kan sørge of at det arrangeres noen "kalibreringstreff" en gang i blandt ?

Ei utfordring for dommere i Norbrygg, har tradisjonelt vært at det er for lite konkurranser, slik at man får for lite trening. Nå ser det ut som det begynner å bli flere lokale konkurranser, så kanskje det blir et mindre problem framover. At NM er en så stor del av dommerbehovet er uansett ei utfordring for dommerlogistikken.

Å sikre at dommere som er geografisk spredt, kan samkjøres og sikre ei lik bedømming over hele landet, er ei ganske ny problemstilling og antageligvis noe vi må jobbe med framover.
 
Tråden deler seg opp i flere aspekter her, men la meg forsøke å kommentere dem i tur og orden.l

Når det gjelder begrepet NM-byer, så er det ikke gitt at det blir NM-dømming på alle steder der det avholdes dommerkurs - selv om det har vært praksisens til nå. Det er ønskelig med god spredning i dommerkursene, men det er også ønskelig med ikke for stor spredning av klasser i NM. Intet er avgjort i så måte, og temaet er ikke engang bragt opp til diskusjon. Men: enten må det bli en annet opplegg for innledende runder i NM (f.eks regionale mesterdskap der vinnerne går videre til nasjonalt mesterskap), eller så må NM arrangeres i et subsett av de stedene som har utdannede øldommere.

Når det gjelder antallet kurs, så skal vi legge på plass en schedule og geografisk fordeling for det når vi har fått evaluert Bergenskurset og finner ut hvor mye mer vi trenger å gjøre før vi kan gå bredere ut med kursopplegget. I mitt hode svever tallene 1-2 ytterligere kurs dette halvåret, og 2-3 kurs på høsthalvåret.

Når det gjelder kritieriene for hvem som blir med, så la meg først si at der det er sterk interesse og overbooking, er det en god indikator for et ytterligere kurs. Det er også slik at vi trenger lokale støttespillere når kursene skal holdes, og det er naturlig at de hånderer annonsering og påmelding - i hvert fall lokalt. Dermed blir dette litt avhengig av lokale forhold. Det er mulig det kan virke uheldig, men jeg synes det er viktig å trekke med lokale ressurser i den praktiske arrangeringen av kurset, og det betyr også at de må få medbestemmelse rundt praktiske ting.

Angående lokal organisering av dommerne, så er det fritt frem for de vil ta initiativ. Alt av studiesirkler, hjemmebrygg-bytting, blindsmakinger, kaliberinger og slikt er av det gode og øker dommernes kompetanse. Jeg håper at vi i Dommerkomiteen kan lage noen enkle rammeverk eller dreiebøker for hvordan starte opp og drive slike aktiviteter.

Og om det er noen som ønsker å bidra, skal vi sikkert finne oppgaver. Vi har flere store oppgaver foran oss, så som revidering av typesystemet, og vi planlegger å trekke med noen eksterne personer på de største av disse oppgavene. Det er også som tidligere nevnt mulighet for å organisere aktiviteter lokale for øldommerne i regionen. Om det er noen som ønsker å bidra, så ta gjerne kontakt med meg.
 
Rutof skrev:
Espen Unnvik skrev:
StoreMy skrev:
skal det være få kurs bør det settes kriterier for hvem som får være med og ikke bare først til møllen og deretter frafall fordi en ikke har husket jobbehelger etc.

Slett ikke uenig med en del av det du sier StoreMy også dette med kriterier høres interessant ut, men jeg er svært usikker på hvordan disse kriteriene bør utformes,
har du noen tanker om det ?

Ellers kan jeg si at fremmøtet på kurset i Bergen må ha vært så tett opp til 100% som det en kan forvente.
Må også si at selv om det var relativt mange ferske bryggere er utgangspunktet for å få en god gruppe dommere i Bergen til stede.
Det viktigste blir antagelig å få sammkjørt de (om jeg ikke husker feil) 22 dommerspirene slik at dømming skjer på ett mest mulig rettferdig vis og at ikke det er hvilke dommer som bedømmer som blir det avgjørende.
Kanskje en slik regional dommergruppe trenger en lokal ledelse som kan sørge of at det arrangeres noen "kalibreringstreff" en gang i blandt ?
Om noe slikt er interessant må selvsakt Dommerkommiteen eller andre beslutningsorganer i Norbrygg ta stilling til.

Er uenig. Alle som er medlem i Norbrygg bør stå likt.

Personlig tror jeg det er noe i nærheten av umulig å lage ett sett med slike kriterier som vil bidra med noe positivt, derfor var dette for meg ett interessant tankeeksperiment og jeg er fremdeles nysgjerrig på hva SoreMy, og eventuelt andre, mener ville være gode kriterier for en slik utvelgelse.
Slik jeg ser det vil de fleste slike sett med kriterier bare sørge for at man ender opp med ett litt smalt sett av dommere.
Det minst ønskelige er kanskje om vi ender opp med en gjeng "besserwissere", jeg har mer tro på å skolere noen entusiastiske nybegynnere, gjerne ledsaget
av noen som er tro mot det grunnlaget man skal bedømme ut fra.

Det jeg derimot er helt enig med StoreMy om er argumentet om ikke å brenne ut ildsjeler, slikt skjer jo i stort sett alle organisasjoner fra tid til annen.
Hvor mange kurs som skal til, hvis det er svaret på dette, vet jeg ikke og vil derfor ikke argumentere for flere kurs.
Om strykprosenten på eksamen blir 100% blir vel kanskje det spørsmålet mer aktuelt.
 
Espen Unnvik skrev:
Hvor mange kurs som skal til, hvis det er svaret på dette, vet jeg ikke og vil derfor ikke argumentere for flere kurs.
Om strykprosenten på eksamen blir 100% blir vel kanskje det spørsmålet mer aktuelt.

Målet er at denne eksamenen skal være et utgangspunkt der vi forbereder folk på å kunne dømme øl i konkurransesammenheng i Norbrygg. Det er på ingen måte en dyptpløyende mestersmaker-utdanning, men en kvalitetssikring av at øldommerne på konkurranser dømmer noenlunde konsistent. Jeg vet ikke om vi bør bruke det som kriterium, men det er i hvert fall sterkt ønskelig at de som tar kurs og eksamen senere har tid, interesse og anledning til å dømme i konkurranser.

Erfaringen fra forrige runde med eksamener var at de som tok eksamen etter kursing i Kristiansand i stor grad stod.
 
Espen Unnvik skrev:
Personlig tror jeg det er noe i nærheten av umulig å lage ett sett med slike kriterier som vil bidra med noe positivt, derfor var dette for meg ett interessant tankeeksperiment og jeg er fremdeles nysgjerrig på hva SoreMy, og eventuelt andre, mener ville være gode kriterier for en slik utvelgelse.
Slik jeg ser det vil de fleste slike sett med kriterier bare sørge for at man ender opp med ett litt smalt sett av dommere.
Det minst ønskelige er kanskje om vi ender opp med en gjeng "besserwissere", jeg har mer tro på å skolere noen entusiastiske nybegynnere, gjerne ledsaget
av noen som er tro mot det grunnlaget man skal bedømme ut fra.

Det jeg derimot er helt enig med StoreMy om er argumentet om ikke å brenne ut ildsjeler, slikt skjer jo i stort sett alle organisasjoner fra tid til annen.
Hvor mange kurs som skal til, hvis det er svaret på dette, vet jeg ikke og vil derfor ikke argumentere for flere kurs.
Om strykprosenten på eksamen blir 100% blir vel kanskje det spørsmålet mer aktuelt.

Siden det var jeg som dro inn dette bør jeg vel også svare.
Min tanke med kriterier er for å hindre et smalt sett og en gjeng besserwissere.
Jeg tenker da på å sette kriterier for andeler av plassene.
Eksemeoelvis (uten nøye gjennomtenkning av fordelingen og uten at alle kriterier skal brukes):
Min 20% av plassene holdes av til personer som hara vært medlemmer i Nordbrygg i mer enn 2 år.
Min 20% av plassene holdes av til personer i under 1 år
Min 20% av plassene holdes av til personer skal ha deltatt i NM
Min 20% av plassene holdes av til kvinner
Min 20% av plassene holdes av til personer med bransjetilknyttning
Min 20% av plassene holdes av til studenter
Min 30% av plassene selges til utebransjen
Max 30% av plassen gis til studenter eller andre folkeregistrert utenfor fylket kurset holdes i
Det settes alltid av to plasser til ølbloggere ;-)

Slik den siste ble utlyst i Bergen kunne det fort bli at et partre bryggelag stakk av med brorparten av plassene om de var blant de første som så utlysningen og varslet hverandre. Noe som fort kunne gitt en veldig homogen gruppe dommere.

Når det gjelder påmelding og fremmøte i Bergen så jeg annonseringen - tok meg litt tid (timer) til å vurdere om det passet - ville melde meg på - fikk beskjed om at det var fullt - dermed er det kun min feil at jeg ikk tok kurset i denne omgang.
To dager før kurset fikk jeg så tilbud om en av plassene som hadde blitt ledige - jeg hadde da lagt andre planer.
Det positive her er at de som ikke kunne stille varslet kurskoordinatorene (eller ble avkrevd et svar) og at plassene dermed ikke ble stående ubrukte.

Det å brenne ut ildsjeler fører ikke bare til at disse ikke vil eller orker mer. Det gir også en signaleffekt om hva som forventes når en har tatt kurset. Noe som igjen kan føre til lav interesse. Jeg påpeker dette selv om det er lite sannsynlig nå når interessen for hobbyen vår er i ferd med å eksplodere.

Om noen skulle oppfatte dette som kritikk tar de direkte feil. Jeg er svært fornøyd med at det ble arrangert kurs i Bergen og vet at dette kan være med på å spre interessen for brygging til ennå flere. Det bør imidlertid ikke hindre diskusjon om som bør gjøres videre.
 
"Dette går også på seriøsitet og dermed tillit til Norbrygg. Blir det for lenge mellom kursene er det langt fra sikkert at en oppretholder interessen og skal det være få kurs bør det settes kriterier for hvem som får være med og ikke bare først til møllen og deretter frafall fordi en ikke har husket jobbehelger etc."

Jeg måtte melde avbud på grunn av at han som skulle ta min brannvakt ble sykemeldt. Dermed måtte ta vakten selv.
Dessverre så kan det komme ting i veien det gjelder til og med deg. Du kan dette nedi et hull eller andre uheldige ting. Så syns kommentaren din var dum og bak mål.
 
Tilbake
Topp