Drepe alt.

Snurravannet har jo tatt over så derfor brutalt overskrift. :)

Det jeg lurer på er hva skal man bruke for å drepe usunne bakterier i både luft og på utstyr, samme med villgjær.  gjærne fullstendi.

Har hørt rykter om at gartnere kan ha noe veldi giftig.

For ordens skyld så gjelder dette bryggeriet og dets utstyr og ikke naboens katter selv om de og skulle vert tatt :)
 
UVC lys kan brukes, brukes i dag i flere og flere kjøkken. . . Dreper det meste utenom forkjølelse. Dyrt........JA.
 
«Drepe alt» betyr sterilisere. Det får du ikke til i et helt rom, uten å brenne ned huset. For smådeler er en trykkoker (autoklav) det greieste. Større deler er vanskelig å sterilisere, men metalldeler bør kunne varmes opp sveiseflamme eller lignende.

Nå er det neppe sterilisering som er nødvendig. Det holder lenge å desinfisere. Når du tar med deg litt malt inn i bryggeriet, eller går inn dit uten sterile klær, er det jo uansett ikke sterilg lenger.

Det er vanskelig å finne et perfekt desinfiseringsmiddel. Sterk blanding av kloring virker raskt og effektivt, også om det er litt skitt på overflatene. Du kan jo også spraye  rommet med starsan, som skummer og gjør det lett å se hvor du har dekt. Et alternativ er også desinfeksjonsmidler for matvareindustrien, slik som Virkon eller Sirafan M.

For luft og synlige flater? UV.
 
22-250 holder til småkrypet.

Jeg har mye dårlig øl så noe drastisk må til.
Det er ikke fordi jeg ikke rengjør, bruker klorin, fosforsyre og starsan, men er redd det kan være i luften i huset, det vet jeg forsåvidt siden det ikke er støpt gulv i hele huset, jeg tar da luft utav bryggrommet i et vindu mens det kommer inn luft via en vindu på siden av det, det må til eller kan jeg ikke se noe pga. damp.
Jeg har nå først tenkt å vaske og male før det brygges igjen, nlir sikker høst da.
Når jeg tenker meg om, den tiden det gikk bra så sprayet jeg klorin i bryggerirommet.

Edit:
Jeg har ikke infeksjoner med flytende hvite flak men ølet er dårlig på smak.
 
Jordgulv, eller betong som jeg har, dusjer jeg med vann før brygging for å hindre støv.
Luftbåren innfeksjon er jeg mer usikker på, men god lufting, og deretter noen dusjer med klorin burde fungere.
Ellers kjører vel du også mest mulig lukket etter kok. :)
 
Ikke la meg lese i AN om en som brant ned huset sitt på Røkland nå, Oddvar :p

En god vask burde være det første du prøver, ja. Vegger, tak, full pakke. Kan det hjelpe å henge en filtduk over vinduet du henter luft fra?
 
Du kunne prøvd med ozon, men vær obs på at det er farlig for deg også, så du kan ikke oppholde deg i rommet når du holder på, og du må lufte godt etterpå.
 
leste om en amerikansk brygger som slet med infeksjoner uansett hvor mye han vasket og desinfiserte.... viste seg tilslutt at noe filtergreier i ventilasjonssystemet var overvokst av muggsopp. Han endte opp med å lukke systemet helt, ved å overføre fra kokekar til gjæringskar og så til fat ved å bruke CO2.

Ellers er det mye rart med lufting av vørter, filter til akvariepumper er ferskvare men behandles ofte som veldig lemfeldig.

Når jeg besøkte Torga og Beant sist hadde de kommet over et nytt vidundermiddel, en klorbasert sak med så utvannet bruks-konsentrasjon at man ikke trengte å skylle ut kloren etterpå!!! Hør med dem om en prøve, kanskje det hjelper...

Men hvis du ikke har synlige tegn til infeksjon, kanskje det er noe annet.... jeg ble feks klar over en oksidert-smak etter å ha hatt en sertifisert øldommer på besøk.... gikk laaang tid for jeg klarte å kjenne noen annen smak enn det. Nå er jeg på grensen til hysterisk nå det gjelder luftinnblanding av varm vørt, både ifm skylling og koking. Ser ut som jeg har fått bukt med problemet selv om nyere bryggelitteratur mener at det er et opphauset problem med liten reell konsekvens for det gjærede produktet. Det hører til historien at meget få i nabolaget kjente noe til den våt-papp smaken som jeg ble gjort oppmerksom på.
 
Jeg er enig i at dette høres ut som et infeksjonsproblem, men det burde være mulig å løse det uten alt for drastiske virkemidler.

Da jeg hadde en periode med infeksjoner, begynte jeg med å kaste alt av plastikkdeler jeg kunne erstatte for en rimelig penge. Gjæringskar, plastslanger, gjærlåser gikk stort sett i søpla. Alt som var igjen ble demontert, rengjort og desinfisert. Det som lot seg koke ble kokt og alt annet ble behandlet med både klorin og starsan. Det høres ut som mye jobb, men var gjort på en kveld.

Neste bryggerunde ble gjennomført med stort fokus på å unngå snarveier og å være sikker på at ingen uvaner ble fulgt. Malten ble kvernet utendørs dagen før, starsan-flaske ble brukt for å spraye det meste og lokkene var på hele tida.

Resultatet ble øl som ikke var infisert og jeg har ikke hatt problemer etterpå.

Jeg brygger på badet, så jeg har litt mindre utfordringer med renhold av bryggerommet, vel å merke. For din del burde en solid runde julevask og overflatedesinfisering gjøre mye. Bakterier flyter ikke bare rundt i lufta, men er stort sett et problem som følger med støv. Da er det viktig å unngå trekk, som kan dra med seg støv.
 
Jeg driver ikke på med ekstrem lufting så det er ikke der det ligger.
Jeg knuser også malten dagen i forveien i et annet rom (med jordgulv, egentli et rom som ikke har gulv men singel)
Lurer på om jeg skal bløte malten litt siden jeg skal over på rustfri valsemølle neste gang, da blir det kanskje mindre støv når den skal over i meskekaret.
Trekk er ikke godt å unngå når dampen må ut.
Ventilasjonskanaler er skummet igjen, kun vindu brukes.
Bryggerommet, et tidligere vaskerom skal uansett vaskes etter at unødvedige skap og rot er fjernet, males, og klorin skal brukes på gulv og sprayes i luften og kanskje på gjæringskar i svakere oppløsning, det var jo det jeg gjorde i den første bryggertiden, da ølet var godt.

Jeg har nå lyst til å ta opp dette vanlige temaet, det kan jo være at man overser noe så det kan nok ikke belyses nok.
 
Tilbake
Topp