Drill, skum og skum

Finn Berger

Moderator
Enn så lenge har jeg ikke noe bedre alternativ for å få inn oksygen i vørteren enn drill og malingsblander. Finnes det en "riktig" framgangsmåte her?

Et problem er at det blir så sabla mye skum, og jeg har dessuten hørt at denne "skumpiskingen" går ut over kvaliteten på skummet i ølet seinere. Stemmer det? Kan det eventuelt være en løsning å bruke defoamer?

Har kun 10 batcher på cv så langt, men den hittil mest vellykkede ølen så langt er en american westoast amber der jeg brukte drill og malingsvisp i 2 runder; først ved lobbing av gjær, og så etter ca 3 timer på nytt. Mye skum i karet ved drilling, men ølet har svært stabilt og fint skum i glasset. Derimot har en ipa (andrimne) som jeg brukte gelatin i ved kaldkrasjing ingen/lite skum (men er bare akkurat karbonifisert nå).

Takk skal du ha. Da virker det litt greiere. Jeg har ikke sett hvordan resultatet har blitt av drilling ennå. Skumproblemenei ferdig øl kan jeg kanskje se bort fra, da. Jeg har drillet i tre omganger i løpet av den første timen, ut fra teorien om at det er i løpet av den tiden at gjæren eter mest oksygen.

Det skummer jo fordi du akkurat gjør det du skal, nemlig piske luft inn i vørteren. :)

Tro meg, det blir litt skum med oksygenering via oksygentank --> lufte stein og. :)

Don't fear the foam!

Jeg bruker petit agenturs defoamer når jeg har nært helt full kjele ved kokestart, om det er det du lurte på? :)

Burde ikke overbrukes eller brukes utenfor kok. :) begynn heller å tenk på hva som kan hjelpe skumfastheten i øllet ditt om du sliter med det.

Flaket havre og carafoam malt og slikt hjelper på! ;)

OK, takk - det var nyttig. Jeg funderte på om det kunne brukes når jeg "pisket", men da skal jeg ligge unna det. Jeg har bare brukt det når kjelen er helt full, som du sier - og det er den jo hver gang:p. (BB60) Akkurat nå har jeg 6 liter stående til innkok på komfyren i tillegg, i stedet for å toppe helt opp. Er alltid skeptisk til tilsetninger av det slaget der, og det er greit å bruke så lite som mulig, a - slik du sier.

Har ikke hatt problemer med skummet, men så har jeg heller ikke noe ferdig øl ennå som jeg har brukt den store krempiskeren på.

Tilbake
Topp