Driver å bygger/bygger om enda :)

LasseO skrev:
magne1972 skrev:
Pretty close :)
V50 :)
Uansett meget oppegåandes greier  :)
Jeg er ikke så spesifikk på bilmerke, siden alle typer ny er blitt en kombinasjon :)
Volvo har hengt med siden jeg kjøpte '97 v40 etter at jeg kastet en ny '97 ford (ga den til søstera mi)
Stort sett ser jeg på bil som fremkomsmiddel, men ford får ikke lov å parkere på tomta mi.
De som kjører sånt får parkere i gata.
Jeg kjører hvis vær og føre tillater heller tohjuling. :)
 
magne1972 skrev:
Morro når finnishen begyner å bli bedre på hjemmelaget enn kjøpt :)
Det er det som er poenget med hjemmebygging/hjemmebrygging...
bahygu2a.jpg

neraraba.jpg
Vakkert.....eller eventuelt... S...som det het på ungdomskolen i gamle dager....
 
Eg la også merke til noko i bakgrunnen, men det var ikkje bilen eg tenkte på >:D
 

Vedlegg

  • y6y8are31.JPG
    y6y8are31.JPG
    51,3 KB · Sett: 838
pc'n min har tatt kvelden. og tapatalk nekter å lastee opp bilder, låner derfor avkommet sin computer :)
her er en liten oppdatering.
 

Vedlegg

  • img1.jpg
    img1.jpg
    125,9 KB · Sett: 1.281
  • img2.jpg
    img2.jpg
    145,4 KB · Sett: 1.290
  • img3.jpg
    img3.jpg
    145,4 KB · Sett: 1.286
fortsatt pc-løs, men har samlet noen oppdateringer på mail :)
mangler nå bare brytere og 2 varmeelementer til kokekjelen. :)
 

Vedlegg

  • bilde 3.JPG
    bilde 3.JPG
    339,4 KB · Sett: 1.085
  • bilde 2.JPG
    bilde 2.JPG
    352,5 KB · Sett: 1.072
  • bilde 1.JPG
    bilde 1.JPG
    384,9 KB · Sett: 1.083
  • bilde.JPG
    bilde.JPG
    261,2 KB · Sett: 1.073
Ser bra ut. Den store kveilen er kjøleren? Og den er loddet fast i lokket og eventuelt i whirlpool-røret?
 
Bjarte H skrev:
Ser bra ut. Den store kveilen er kjøleren? Og den er loddet fast i lokket og eventuelt i whirlpool-røret?
Den store er kjøleren ja. Loddet til lokket, men ikke til whirlpoolrøret. Det trenges ikke (foreløpig)
Elektronikken er testkjørt, og fungerer, men brytere er ikke kommet enda.
Poenget med 5 volt styring, er at all sterkstrøm er begrenset til bakre koblingsplate, samt med tiden kan det pararellkjøre med arduino :)
 
Etter noen år med brygging er hovedprinsippet enkel rengjøring.
Vann kjøres fra hlt, via treveis til herms, vidre til mesketank, og u i kokekjele, og pumpes deretter ut av systemet. (litt skrubbing påberegnet) :)
Deretter er alle sanitærkoblinger triclamp, og ventiler er demonterbare for maskinvask.
Alt er rustfritt.
Lokkk enkle å løfte av, men tette ellers.
Ingenting (tror jeg) skal være problematisk eller arbeidsomt.
Vurderer ekstra rør fra mesketank til kokekjelen, men får se hvordan whirlpoolen fungerer før jeg putter mer inni kokekjelen.
Utløpet i kokekjelen er gjenget i bunn, så trubb og all "dritt" blir med ut i vaskingen.
Regner med prøvekjøring i løpet av et pa uker, hvis kina leverer snart :)
 
Hei

Jeg har et system paa gang som likner litt. gamle v beredere. Ser for meg kombinert mesketank og koketank,,men mulig jeg endrer dette til separate.


Men,,,hva er argumentet for / imot en RIMS kolbe fremfor HERMS?

Jeg har enkelt bygd en 2" kolbe med et 1kw element i forelobig ( testet paa BB60 med 50 liter brygg) , og den sirkulerer jevnt og fint med en stc 1000 som passer paa.

Har den mnste pumpen paa 2 l/min,,ser at den maa oppgraderes naar 100 l skal meskes,,men det funker taalig fint paa 50 liter synes jeg?

RIMS kolben kan enkelt monteres et 2kw element i for aa oke kapasitet om det skulle vaere nodvending.
 
magne1972 skrev:
fortsatt pc-løs, men har samlet noen oppdateringer på mail :)
mangler nå bare brytere og 2 varmeelementer til kokekjelen. :)
 
Meget bra :) p.s digga fargen, den raude på stålramma  :skitbra:
 
Buster skrev:
Hei

Jeg har et system paa gang som likner litt. gamle v beredere. Ser for meg kombinert mesketank og koketank,,men mulig jeg endrer dette til separate.


Men,,,hva er argumentet for / imot en RIMS kolbe fremfor HERMS?

Jeg har enkelt bygd en 2" kolbe med et 1kw element i forelobig ( testet paa BB60 med 50 liter brygg) , og den sirkulerer jevnt og fint med en stc 1000 som passer paa.

Har den mnste pumpen paa 2 l/min,,ser at den maa oppgraderes naar 100 l skal meskes,,men det funker taalig fint paa 50 liter synes jeg?

RIMS kolben kan enkelt monteres et 2kw element i for aa oke kapasitet om det skulle vaere nodvending.
Herms gir mindre sjanse for overoppheting/svidd(karamelisert vørter)
Ellers er de like. (noen liker mora andr dattera :) )
Stc er ikke så bra til dette, pid anbefales. Min stc er kun til overvåking av temperatu på whirlpool.
Bruker pid på hlt og herms.
Effekten på herms/rims er egentlig ikke nødvendigvis så stor. Kn hvis stegmesk er tenkt, eller ved stort varmetap....
 
Hei, ja jeg har kun et 1kw  element,,det ga en slak oppvarmingskurve,,saa jeg tror ikke den skal ha noe stor overflate temperatur som vil gi svidd voerter..tror jeg.

Har i tillegg bestilt slike http://www.ebay.com/itm/18103627598...IT&_trksid=p3984.m1439.l2649#ht_3582wt_1026  til aa fintune med.

Har et par SSR paa vei i posten og fra ebay,,saa ikke umulig de blir kjoert via en PID tilslutt. 

Elllers takk for gode tips og innspill !!


magne1972 skrev:
Buster skrev:
Hei

Jeg har et system paa gang som likner litt. gamle v beredere. Ser for meg kombinert mesketank og koketank,,men mulig jeg endrer dette til separate.


Men,,,hva er argumentet for / imot en RIMS kolbe fremfor HERMS?

Jeg har enkelt bygd en 2" kolbe med et 1kw element i forelobig ( testet paa BB60 med 50 liter brygg) , og den sirkulerer jevnt og fint med en stc 1000 som passer paa.

Har den mnste pumpen paa 2 l/min,,ser at den maa oppgraderes naar 100 l skal meskes,,men det funker taalig fint paa 50 liter synes jeg?

RIMS kolben kan enkelt monteres et 2kw element i for aa oke kapasitet om det skulle vaere nodvending.
Herms gir mindre sjanse for overoppheting/svidd(karamelisert vørter)
Ellers er de like. (noen liker mora andr dattera :) )
Stc er ikke så bra til dette, pid anbefales. Min stc er kun til overvåking av temperatu på whirlpool.
Bruker pid på hlt og herms.
Effekten på herms/rims er egentlig ikke nødvendigvis så stor. Kn hvis stegmesk er tenkt, eller ved stort varmetap....
 
Svidd vørter/karamelisering går ikke på kw.
Fordelen med herms kontra rims er w/cm'2
Å overføre temperaturen med tilført energi pr overflate er formelen.
Rims fungerer best med store og svake element....
 
Ja,,ser den med areal og effekt. Om jeg bruker et 2 eller 3 kw element,,som vil ha en viss fysisk storrelse,,og kjorer  effektregulering via potmeter slik at det reelt har 1 kw effekt,,og styrer det via PID skulle en vel vaere dekket inn bra?

Jeg bare ser for meg at HERMS med coil er mere aa rengjore aa lagre??


Naar jeg sirkulerte mesken til 50 liter med RIMS kolbe var det ikke mye effekt som var nodvendig for aa holde jevn temperatur.  Med stegmesking ser jeg for meg at man eventuelt begynner med et lite meskevolum,,og heller tilsetter 10 liter med glovarmt vann under innblanding for aa fortere komme opp i neste trinn paa skalaen?


magne1972 skrev:
Svidd vørter/karamelisering går ikke på kW.
Fordelen med herms kontra rims er w/cm'2
Å overføre temperaturen med tilført energi pr overflate er formelen.
Rims fungerer best med store og svake element....
 
Da er all elektronikk montert.
Testet og fungerer som planlagt :)
Nå mangler kun kobling av varmeelementer, og noen småting.
Deretter er det vasking og testkjøring for tuning av PID :) Da brygges det igjen  :yes:
Skrytebilde er også med :)

Det ble faktisk ryddigere  enn jeg hadde sett for meg  :skitbra:
 

Vedlegg

  • bilde 1.JPG
    bilde 1.JPG
    123,9 KB · Sett: 857
  • bilde 2.JPG
    bilde 2.JPG
    120,6 KB · Sett: 856
  • bilde 3.JPG
    bilde 3.JPG
    111,8 KB · Sett: 844
  • bilde 4.JPG
    bilde 4.JPG
    101,4 KB · Sett: 852
hiver ut litt mer :)
Elektronikk tilnærmet ferdig, fornøyd med ryddigheten, selv om kineserene leverer med ukesvis forskjell, så er god planlegging hjelpsom :)
 

Vedlegg

  • bilde 1.JPG
    bilde 1.JPG
    525,8 KB · Sett: 776
  • bilde 2.JPG
    bilde 2.JPG
    660,1 KB · Sett: 779
  • bilde 3.JPG
    bilde 3.JPG
    618,6 KB · Sett: 769
Tilbake
Topp