Drømmen om tappekran gått i vasken?

Jeg mottok boken "Moderne Hjemmebrygging" i går kveld, og før jeg slukket lyse for kvelden var jeg kommet til Appendix. Utrolig bra bok, og langt mer lettfattelig en Porter's "How to Brew". Men jo mer jeg leser, jo flere spørsmål avdekkes.

Det ene er i forhold til fat og tappekran: Bjørnestad og Haavardsholm skriver i "Moderne Hjemmebrygging": Når du er ferdig for dagen, sett på litt trykk igjen og koble fra gasslangen før du skrur av regulatoren. Vask ølslangen slik at den er klar til neste gangs bruk..

Og nettop her brister kanskje en drøm - jeg hadde en illusjon om en noe mer permanent løsning, med en glinsende tappekran fastmontert på kjøkkenbenken som jeg bare kunne tappe av et glass når det måtte passe meg - uten videre forbereding eller etterarbeid  enn å kanskje måtte helle et tamt glass i vasken før jeg kan tappe et drikkbart et, og så sette glasset i oppvaskmaskinen når jeg har drukket opp. Jeg så for meg en løsning hvor jeg kunne oppbevare fatet i et kjøleskap i kjelleren, med slanger gjennom kjøleskapsveggen og opp gjennom kjellertaket/kjøkkengulvet, gjennom kjøkkenskapet og rett inn i tappekrana på benken. Og, om nødvendig, en ekstra regulator under kjøkkenbenken. Men må jeg løpe ned i kjelleren, skru litt her og rengjøre litt der, løpe opp til kjøkkenet igjen for å tappe et glass øl, og så måtte ned i kjelleren igjen for å skru litt til... ja da ødelegger dette litt av poenget.

Vil det ikke være slik at ølet, så lenge det står under trykk, så vil ikke ølet forringes i nevneverdig grad? Er det virkelig nødvendig med alle de prosedyrene som B&H nevner? I så fall hvorfor?

Det er ikke nødvendig å demonter og vaske for hver gang.
Selv vasker jeg slanger/tappekraner hver gang jeg bytter øl i kranen eller ved behov.
Har også co2 konstant tilkoblet, så hos meg trenger man bare å finne fram glasset og vippe på en hendel :ilike:

Jeg vet det er noen som kobler ut CO2 i tilfelle lekasjer på annlegget, men det er i såfall bare å skru på en ventil.

Drømmen er nok ikke HELT håpløs! Have Faith!  ;)

Men dropp tanken om å ha fatet i kjelleren. Det er visst en diskusjon om det her inne. Det vil gi for store trykk-forskjeller, og krever et høyt trykk på fatet for å transportere ølet opp en etasje med rimelig hastighet. Og det vil nok føre til mye skum.

Men med en lang og/eller tynn slange, kan du nok tappe øl fra et fat som står på "lagringstrykk" uten for mye skumproblemer. Det kommer selvfølgelig også an på hvilket nivå av kullsyreinnhold du liker.

Men har man gass og ølfat i samme rom som tappekrana, er det ikke allverdens jobb og skru opp og ned for gasstrykket. Men for å sikre deg mot dyre og kjedelige lekkasjer av CO2, er det lurt å skru av hovedkrana. (var visst noe om en kanin som hadde fått en overdose CO2 også..)

Og for å sikre deg mot øl-lekkasjer er det også lurt å koble av øl-slangen fra fatet når festen er slutt.

Å vaske ølslangen kan være en god idé for å slippe bakterieveksst og klistrete kraner. Perlick seal-forward-kran hjelper mot klistring. Selv oppbevarer jeg tappeslangen (med øl i) inne i øl-kjøleskapet, så holder den seg greit. Jeg så også et tips her inne med å bruke en modifisert trykksprøyte for å rense ølslangen! Så smart ut! (http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,3131.msg23259.html#msg23259)

Jeg ser ikke dette som noe problem, da noen glass deilig hjemmebrygget øl godt kan koste en liten innsats å nyte.

Steinarja skrev:
Det er ikke nødvendig å demonter og vaske for hver gang.
Selv vasker jeg slanger/tappekraner hver gang jeg bytter øl i kranen eller ved behov.
Har også CO2 konstant tilkoblet, så hos meg trenger man bare å finne fram glasset og vippe på en hendel :ilike:

Jeg vet det er noen som kobler ut CO2 i tilfelle lekasjer på annlegget, men det er i såfall bare å skru på en ventil.

Dette var godt å høre!

mojo skrev:
Men dropp tanken om å ha fatet i kjelleren. Det er visst en diskusjon om det her inne. Det vil gi for store trykk-forskjeller, og krever et høyt trykk på fatet for å transportere ølet opp en etasje med rimelig hastighet. Og det vil nok føre til mye skum.

Har du lenke til denne tråden? Skulle gjerne lest litt mer om dette.
Ellers kan jeg nevne at det for meg er mulig å plassere kjøleskapet mer eller mindre direkte under hvor tappekranen skal stå. Jeg tenker at det også må være mulig å sette fatet og kjøleskapet rett opp under taket. Da snakker vi ikke om mer en ca +/- 2 meter fra bunn av fatet til toppen av tappekrana og heller ikke så mye mer slange.

Videre så synes jeg ikke romtemperert øl smaker spesielt godt - og med mindre jeg kan ha fatet stående permamnet i et kjøleskap, så blir det litt mye strev hver gang jeg ønsker meg et kaldt glass - å måtte slepe frem fatet fra et kjøleskap i kjelleren, opp gjennom kjellerlemmen i kjøkkengulvet, koble til, justere trykk, skjenke, koble fra, rengjøre, bære ned i kjelleren... da må jeg i såfall skjenke flere glass i slengen slik at jeg får slukket den ekstra tørsten opparbeidet etter alt slitet - kanskje ikke så dumt i seg selv, men er nok litt for bedagelig anlagt for dette likevel. Jeg har ikke plass til ekstra kjøleskap til ølfatet på kjøkkenet - dette må stå i kjelleren (vel det vil alltidse vær mulig å få til en eller annen kjøleløsning på kjøkkenet til fatet, men da må jeg kvitte meg med kona først - strekker vel strikken langt nok som det er med en tappekran på kjøkkenbenken).

Trykktapet du  vil få pga 2 m i høgdeforskjell er ikke mer en ca 0.2 bar og litt over et par meter med slange burde ikke være noe problem.

Med så kort avstand så burde du klare dette heelt fint. Mulig du må prøve deg litt frem med tanke på slange dimensjon.

En fordel som du har ved å ha øllen i kjelleren er at det ikke blir veldig stor temperaturforskjell mellom innsiden av fatet og rom temp. ( i ihvertfall om vinteren) ;)

Jeg har personlig brukt fat i overkant av 10 år. Den eneste lekkasjen jeg har hatt var på co2 grunnet manglende slangeklemme :bank2:.

Om du sikrer alle koblinger med klemmer, så mener jeg personlig at det er MINDRE sjanse for lekkasjer en om du kobler av og på for hvert eneste glass. rett og slett grunnet mindre slitasje på koblingene.

Torga

Joachim G skrev:
Har du lenke til denne tråden? Skulle gjerne lest litt mer om dette.
Ellers kan jeg nevne at det for meg er mulig å plassere kjøleskapet mer eller mindre direkte under hvor tappekranen skal stå. Jeg tenker at det også må være mulig å sette fatet og kjøleskapet rett opp under taket. Da snakker vi ikke om mer en ca ± 2 meter fra bunn av fatet til toppen av tappekrana og heller ikke så mye mer slange.

Jeg synes ikke du skal bekymre deg for dette med høydeforskjell, trykk fall mellom fat og krane er hovedsaken ved øltapping.
Har du kort slange og dermed samme trykk på kranen som i fatet får du bare skum ut, dess mer du øker slangelengden eller går over til tynnere slange dess mindre skum får du, og selfølgelig mindre øl i glasset på samme tid, så er du overgitt over at det tar 30 sek. å fylle en pint istedet for 20 sek.  da har du et problem.  :)

Støtter mao. PerG sitt innlegg.
EDIT: og Torga som snek seg før meg.  :)

Nå snakker vi!

Nå gjelder det først å brygge et øl som overbeviser kona om at det er et sterkt behov for tappekran på kjøkkenet. Hun er glad i øl, så om førstnevnte går i orden, så går nok det andre i orden også... i hvertfall om jeg får skjenket henne i godt humør.

Takk for alle innspill, dette har sålangt vært nyttig info.

-Ok å ha brygget i kjelleren og tappekran på kjøkkenbenken - ja
-Beskytte mot lekkasje mulig - ja
-Behov for å rengjøre og demontere ofte - nei
-Langsommere tapping - tja (men bidrar kanskje bare til økt fristelse mens man ser ølet sildre langsomt i glasset - den som venter venter på noe godt...)

Facit = ingen grunn til ikke å ha tappekran på kjøkkenbenken.

Tilbake
Topp