Dry malt extract

Hei

Jeg så nettopp en reportasje på youtube, hvor det ble brukt maltekstrakt. Men dette var pulver ikke "sirup" slik som er i settene. Er dette vanlig og bruke? Er det det som brukes i starter og er det det samme som Dry malt extract??

http://www.youtube.com/watch?v=1ppJBD09w5Q

Dry malt extract, DME, brukes til så mangt. Startere, ekstraktbrygg og all grain brygg hvis man har behov for å øke OG, og ikke har plass til mer maltet korn.

Ja, ja og ja  :)

Jeg bruker det kun i starter, da jeg brygger allgrain på Speidel, men det kan også brukes til ekstraktbrygging. I starter på en liter bruker du 100g DME/pulver og fyller på med vann slik at det blir en liter totalt. Helt klart det enkleste å benytte til starter  :yes:

BaardS skrev:
Ja, ja og ja  :)

Jeg bruker det kun i starter, da jeg brygger allgrain på Speidel, men det kan også brukes til ekstraktbrygging. I starter på en liter bruker du 100g DME/pulver og fyller på med vann slik at det blir en liter totalt. Helt klart det enkleste å benytte til starter  :yes:
enkelt det, jeg bruker også bunnfall/rester etter forrige brygg. settes kaldt noen timer for bunnfelling, deretter i fryser. der har jeg flere 1,5 liters brusflasker med ferdig startervæske i forskjellig farge. tine, blande til 1040, ferdig...
så godt som gratis, og minimalt med jobb :)  (ferdig gjærnæring også i allgrain)

Tilbake
Topp