duk til risten i meskekaret

Har litt problemer med at risten i meskekaret tetter seg. Hullene i risten er 2mm.
Tenkte at det kanskje fantes en litt grov duk, som f.eks. viltnett som hindrer at malten tetter hullene.
Vet ikke om jeg kan bruke viltnett.
Er det noen som har en ide om hva jeg kan bruke, det er sikkert flere som har hatt dette problemet. :amen:

Albech skrev:
Har litt problemer med at risten i meskekaret tetter seg. Hullene i risten er 2mm.
Tenkte at det kanskje fantes en litt grov duk, som f.eks. viltnett som hindrer at malten tetter hullene.
Vet ikke om jeg kan bruke viltnett.
Er det noen som har en idé om hva jeg kan bruke, det er sikkert flere som har hatt dette problemet. :amen:

Alt for finmalt malt?

Nå står jeg midt i arbeidet med å lage meg en silebunn, basert på perforert rustfritt med 2 mm hull. Kjøpte noe som var mest mulig likt det som Brouwland selger, som er oppgitt å ha 1,5 mm hull "for optimal rinsing" som det står. Så nå venter jeg i spenning på hva som kommer fram av erfaring på dette.

bjønn skrev:
Nå står jeg midt i arbeidet med å lage meg en silebunn, basert på perforert rustfritt med 2 mm hull. Kjøpte noe som var mest mulig likt det som Brouwland selger, som er oppgitt å ha 1,5 mm hull "for optimal rinsing" som det står. Så nå venter jeg i spenning på hva som kommer fram av erfaring på dette.

det går nok bra...:)

Hei igjen. På Speidelen bruker man en duk på risten slik at den ikke skal tette seg. Denne patenten overførte jeg til risten i igloo coleren ved å tre på en humlepose. Men jeg har lest at flere her på forumet bruker alt fra gardin stoff fra IKEA til rustfri netting. Jeg har forresten noe finmasket stoff som jeg bruker på speidelen til overs, du kan få litt av meg om du tar en tur innom :ilike:

Hei Bjarne.
Kommer ned til deg på fredag. Trenger en del info, og det bli artig se på hvordan du brygger :yes:

Ja det blir en Tsjekkisk pils på fredag, gjæren står klar :yes:

Til info så er silbunnane som Leif Stana lagar på mål til folk med 2mm hol. Skulle tru det skulle funke. Har du sjekka mølla di med bladfølar? Min C&S 3D syns eg malte for fint med den instillingen som var oppgitt til ca 1mm, og når eg sjekka den med bladfølar var det betydeleg trangare enn det fabrikanten oppga som opning. Enda med å knuse på nest grovaste innstilling som kansje er 1,3mm i realiteten.

Hei alle der ute.

I dag har jeg brygget uten problemer. Tett rist er historie, takket være Bjarne HB, han skaffet meg en super duk til å ha over risten,
helt GULLL, tusen takk Bjarne. En stor takk til dere der ute for gode forslag.
God helg

Tilbake
Topp