Dunkelweizen

Jeg ble veldig godt fornøyd med den i Brewing Classic Styles! Startet med en vanlig weizen, benyttet gjærkaken til en dunkelweizen og deretter til en weizenbock. Dette har jeg tenkt å gjenta, for det var godsaker.... Tror forresten weizenbocken kan være et supert utgangspunkt til en juleøl!

EDIT: hvis du ikke har boka, kan jeg både anbefale den og sende deg oppskriften  :)
 
Fyrer opp igjen denne istedenfor å lage ny tråd.

Fant du noen gang en dunkelweizen som du ble fornøyd med?
Eventuelt om det er noen andre her på forumet som sitter på en godbit de vil dele?
 
Brygget denne noen ganger. Egen oppskrift - https://www.brewersfriend.com/homebrew/recipe/view/395393/dunkel-aussy-iii Ligger i den mørke enden av en mørk hveteøl. Gjæren kan du endre WLP300, 320 380 git alle ganske forskjellige resultat. Bruk din favorittgjær her. Har og gjæret denne varmere enn hva jeg vanligvis gjør. Gir ikke overraskende mere fruktig og noe mere banan. Smak og behag, kommer ann på hva man liker. Har likt begge versjonene.
 
Tusen takk. Den noteres ned.
Er det meningen at man skal ha litt "tjukk" mesk på denne? Hva vil skje på for eksempel 3 l/kg?
WLP300 vurderes hvis det skal bli ferskgjær. Om ikke snuser jeg på enten WB-06 eller M20.
 
Du kan bare hoppe over den tykk mesk biten (Decoction) om du vil. Mesk som vanlig volum. 2.5 - 3L/kg, det går helt fint men prøv å følg temp. stegene om du kan.
 
Tilbake
Topp