Dunkelweizen

Jeg ble veldig godt fornøyd med den i Brewing Classic Styles! Startet med en vanlig weizen, benyttet gjærkaken til en dunkelweizen og deretter til en weizenbock. Dette har jeg tenkt å gjenta, for det var godsaker.... Tror forresten weizenbocken kan være et supert utgangspunkt til en juleøl!

EDIT: hvis du ikke har boka, kan jeg både anbefale den og sende deg oppskriften  :)

hveteøl über alles! Har i noen dager nytt en typeriktig dunkel som er gjæret med stålkontroll på 18 grader. Svært ren smak, med svakt hint av fruktig banan. Deilig!

Fulgte oppskrift stjelt annen plass på forumet:

dunkelweizen.

OG 52-55
FG 12-15
25-30 liter
ca 17 IBU
ca 6% alkohol

3,0 kghvetemalt 3ebc
2,0 kg Lager malt 3ebc
0,5 kg Münchener malt 22ebc
0,5 kg Cara-Münchener malt
0,075 kg Sjokolade malt
Mesking ved 67 grader i 60 min (ca. 18 liter)
Skyll med 75 grader. (ca. 16 liter)

15g HallertauerMittelfrüh Hel 4,4 % 90 min
15g HallertauerMittelfrüh Hel 4,4 % 5 min

Wyeast 3068 WeihenstephanWeizen. Gjæring ved 18 grader i to uker.

Skulle faktisk finne oppskrift på Dunkel i dag, så då prøver eg denne. Blir brygga i nær framtid :)

Aften.

Jeg har to rør med wlp351 som snart går ut, og vil helst bruke dem før det er for sent.
Noen som har erfaring med denne gjæren i en Dunkelweizen? Eventuelt en oppskrift å dele.

Hei,

Har nettop satt en dunkelweizen til karbonering, jeg gikk for 8 gram sukker pr liter, følte dette var et lite step opp i forhold til de normale 6 gram pr liter.

Men etter å ha sjekket ut kalkulatoren: http://hbd.org/cgi-bin/recipator/recipator/carbonation.html?17827766#tag

Så sier den at jeg skulle brukt 11-13 gram sukker på en dunkelweizen.

SÅ da er spørsmålet mitt, har jeg driti meg ut her? og det andre, vil flaske karbonering tåle så mye sukker? Da enker jeg altså på flaskene så de ikke blir til bomber.

Det er ulik godstykkelse i flasker som avgjør hvor mye de tåler. Jeg har brukt 11g/l på vanlige halvlitersflasker fra Ægir/Nøgne og det har gått helt fint. Jeg tror ølen din blir helt fin med 8g/l men det ingen ulempe med høyt og fint skum på hveteøl.

Fyrer opp igjen denne istedenfor å lage ny tråd.

Fant du noen gang en dunkelweizen som du ble fornøyd med?
Eventuelt om det er noen andre her på forumet som sitter på en godbit de vil dele?

Tusen takk. Den noteres ned.
Er det meningen at man skal ha litt "tjukk" mesk på denne? Hva vil skje på for eksempel 3 l/kg?
WLP300 vurderes hvis det skal bli ferskgjær. Om ikke snuser jeg på enten WB-06 eller M20.

Du kan bare hoppe over den tykk mesk biten (Decoction) om du vil. Mesk som vanlig volum. 2.5 - 3L/kg, det går helt fint men prøv å følg temp. stegene om du kan.

Tilbake
Topp