Dyppkjøler

FrodeSy skrev:
Antek at du har denne sjølv, Protto. Er den så effektiv som selgarane skal ha det til?
Kjem der både toll og mva opp på denne prisen?

Den bør være veldig effektiv. innvendig tykkelse på selve røret er 3/8" og det er ca 10 mm innvendig diameter. Ja syrefast stål vil gi enklere renhold. Men du vil miste den lille fordelen med at kopper avgir næring til gjæren under kok/kjøl.
 
Har pr i dag koparkjølar som består av fire stk 10mm røyr på ca 4,5m lengde, kobla saman i topp og bunn med ein runde 15mm røyr. Som ein kvadrupel helix om det er nokon som har kjennskap til antenneteknikk ;). Det kjøler 50liter på 16 minutt til 18°C.

Men eg har eit større bryggeri under bygging som eg har kjøpt tre stk kveilar på 50' med 1/2" rustfritt frå samme leverandør som eg har tenkt å lage dyppkjølar av.
 
Men eg har eit større bryggeri under bygging som eg har kjøpt tre stk kveilar på 50' med 1/2" rustfritt frå samme leverandør som eg har tenkt å lage dyppkjølar av.

Hvilken leverandør kjøpte du rørene av?
 
bjstga skrev:
Men eg har eit større bryggeri under bygging som eg har kjøpt tre stk kveilar på 50' med 1/2" rustfritt frå samme leverandør som eg har tenkt å lage dyppkjølar av.

Hvilken leverandør kjøpte du rørene av?

Den eg linka til lenger opp: http://www.ebay.com/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=290350368599
Kun frakt og mva i tillegg so totalen trur eg vart mindre enn tildvarande koparrøyr her heime. Det eg kjøpte var i 316 kvalitet, men 304 vil vere godt nok om ikkje bedre pga mangel på nikkel. Selgaren har begge deler.
 
Tusen takk for hjelpen Bård. Jeg får se hva jeg får gjort på denne fronten fremover.
 
Bjarte H skrev:
Jeg tenkte å lage en motstrømskjøler av 50' 1/2 304, er det ok å bøye rørene Protto?
Det er ikkje så lett å få det fint med liten bøygeradius. Men litt og litt med røyrbøygar går greit.
 
protto skrev:
Bjarte H skrev:
Jeg tenkte å lage en motstrømskjøler av 50' 1/2 304, er det ok å bøye rørene Protto?
Det er ikkje så lett å få det fint med liten bøygeradius. Men litt og litt med røyrbøygar går greit.
Siden det er 15m rør, så tenkte jeg å ha litt større radius på den. Kanskje 20cm? Jeg har forsåvidt tilgang til litt forskjellig utstyr for rørbøying, så kanskje jeg tar det i bruk i stedet :)
 
Dei eg kjøpte blei levert som coil meg ca 50-60 cm diameter. Burde vere relativt kurrant å stramme den inn til 40cm iallefall.
 
Høres bra ut. Spørsmålet er hvor mye jeg må brette ut coilen for å tre slange på den først. Men, det finner jeg nok ut en dag :)
 
Jeg synes mange over kompliserer dette, selvfølgelig kan man ha spessefike krav som wirlpol osv. men jeg dro til rørleggern og sa hva jeg skulle lage, kjøpte 5 meter langt kobber rør med noen overganger til hurtig kobling til hage slange. betalte rundt 400 og kveilte røret rundt en bøtte. det hele tok meg en time (inkludert handleturen) og nå kjøler jeg 24 liter på ca 20 min. irr har ikke vert no problem.
 
Hehe ja det kan vere ein utfordring. Trur eg ville ha satsa på å tre på utan å rette ut for røyret er ganske stivt. Smøre godt med zalo eller matolje kansje?
 
hole skrev:
Jeg synes mange over kompliserer dette, selvfølgelig kan man ha spessefike krav som wirlpol osv. men jeg dro til rørleggern og sa hva jeg skulle lage, kjøpte 5 meter langt kobber rør med noen overganger til hurtig kobling til hage slange. betalte rundt 400 og kveilte røret rundt en bøtte. det hele tok meg en time (inkludert handleturen) og nå kjøler jeg 24 liter på ca 20 min. irr har ikke vert no problem.
;) vil ein ha bling så vil ein ha bling ;)
 
hole skrev:
Jeg synes mange over kompliserer dette, selvfølgelig kan man ha spessefike krav som wirlpol osv. men jeg dro til rørleggern og sa hva jeg skulle lage, kjøpte 5 meter langt kobber rør med noen overganger til hurtig kobling til hage slange. betalte rundt 400 og kveilte røret rundt en bøtte. det hele tok meg en time (inkludert handleturen) og nå kjøler jeg 24 liter på ca 20 min. irr har ikke vert no problem.

Jeg har en dyppkjøler som tar 25l til 18C på 12 min. Tingen er at jeg planlegger et nytt bryggeri som skal styre seg selv, og da kan jeg ikke alltid plukke ut dyppkjøleren. Når jeg først bygger nytt tar jeg hensyn til så mye jeg kan, og rask kjøling og whirlpool skal være med.

Det blir nok mye slit og Zalo/grønnsåpe!
 
Tilbake
Topp