Dyppkjøler

Bjarte H skrev:
Det blir nok mye slit og Zalo/grønnsåpe!

Silicon er et utrulig glidemiddel, typen du har på pakningene  på bildøra om vinteren, fugesilicon er også et slippmiddel men kansje ikke så bra egnet her. Såper må vaskes bort ellers må du skjære av slangen hvis du vil ha den av.
Dette er erfaringer fra min tid som elektriker og trekking av skjultanlegg.

Tenker at eventuelle glidemiddel kommer til å bli skylt bort så snart kjøleren er ferdig og det kan kjøres vann gjennom :)

Krille skrev:
protto skrev:
Har sagt det før men seier det gjerne igjen:
http://www.ebay.com/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=290350368599
Tynnvegga rustfritt ledar varme like godt som kopar, men kopar er ingenting feil med.
Hvordan er denne i bruk, om man skal ha whirpool? Synes kveilen virker ganske tettpakka, ikke så mye rom for vørtergjennomstrømning... Har en kompis som skal starte å brygge, kanskje han kan overta min gamle kobber kveil ;D
Er det noen som har en formening om denne rør kveilen er for tettpakket for whirpool?

Jeg har også brukt kobberspiral helt til det siste, da jeg fikk BB30 med spiral i stål. Det eneste som gjør meg bittelitt skeptisk til kobber, er at kobberspiralen er gullende ren og blank når du tar den ut av vørteren. Gjett hvor det ble av all gørra på spiralen!

Min kobberspiral er gullende ren og blank før jeg har den i vørteren,,, Det som er av gugge vasker jeg av med star-san..

Vurderer hva jeg skal foreta meg i forhold til å få mer effektiv kjøling. Har en slik liten dyppkjøler de selger på V&B, og den bruker 45 minutter på en 60 liters batch.

Det jeg lurer på er om jeg skal lage en motstrømskjøler, eller om jeg bare skal lage en mye større dyppkjøler. Vurderer de 25 meterslengdene BT har.

Noen som har synspunkter på dette!

10 x 0,8 25 m 1399,-
12 x 1,0 25 m 1799,-
15 x 1,0 25 m 2399,-

45 min. på 60 liter.
Hvis du rører, eller har sirkulasjon i tillegg, går det veldig mye raskere.  :ilike:

Sirkulere vørteren, eller som jeg gjør. Rører i vørteren under kjøling av og til.
Jeg forkorter tiden betraktelig, og lar den være i ro siste kvarteret for bunnfelling.

Tror ikke du skal satse på mer enn 5 meter men istedet flere kveiler, fx. 2x5 meter 12mm så går det på 10 min. vinterstid.
EDIT:  Med omrøring.

Vil tru at Oddvar tenker på at med t.d. 20 meters lengde, så vil vatnet som kjem ut ha betydeleg høgare temperatur enn ved 5 meters lengde. Ergo at ein får meir effektiv kjøling ved kortare kjølespiral.

FrodeSy skrev:
Vil tru at Oddvar tenker på at med t.d. 20 meters lengde, så vil vatnet som kjem ut ha betydeleg høgare temperatur enn ved 5 meters lengde. Ergo at ein får meir effektiv kjøling ved kortare kjølespiral.

Dette er feil slutning. At kjøjevatnet er varmt viser at det kjem ut mykje varme, og det er god kjøling.

FrodeSy skrev:

Dette er riktig slutning.....

Når kjølevannet er begynt å bli varmt vil de siste meterne av kjølespiralen være lite effektiv.

Vil nok tro at to løp på 10 er mer effektivt enn ett på 20, ja. Men så blir det litt mer ball å lage til.
Det var ingen som tente på motstrømsalternativet. Har ikke blitt helt enig med meg selv om valg av det ene eller andre!  :)

Det er rett at kjøleeffekten pr. meter spiral er størst ved korte lengder, men ikkje pr. liter kjølevatn.  Eller sagt på ein annan måte: kjøletida går ned med aukande lengde på spiralen.

Det anar meg at eg ikkje har fått med meg det som diskusjonen går på lenger oppe i tråden, men ein kan jo ikkje rekke det når ein samstundes skal følge med på NM-sprinten.

Du må få deg sunnere interesser bjønn, og da er TV ubrukelig. :)
Mange antydninger om hva jeg tenker på :) men det er klart at et langt rør slipper igjennom mindre vann enn et kort, dermed blir det mindre kjøling.
Et langt rør vil også for det meste inneholde vann med samme temp som vørten, det har ingen hensikt.
Til slutt er det bare å se på oljekjølere, radiatorer, vørtkjølere, de har mange korte rør.

Tilbake
Topp