East kent golding til APA

k.ped

Norbrygg-medlem
Hei bryggere! Tenker å brygge en slags ale med american ale gjær som må brukes opp..Wyeast 1056. Tenker på å bruke east kent golding som både bitterhumle og aromahumle.Er det noen som har synspunkter på denne humlen? Vet det ikke er helt typeriktig da men,men burde vel bli godt øl?


Kenneth
 
Rundere, mer blomstrete og mindre sitrusaktig enn de typiske amerikanske humletypene. Jeg kan ikke forestille meg at det blir vondt, iallfall.
 
Det blir godt! dog en helt annen smak en de mer tradisjonelle sitrus humlene. Blir en mer jordaktig smak.. Prøv en flaske single hop EKG fra Mikkller så skjønner du :)
Men de bør bruke rikelig med mengde både som smak og aroma.. Hvis du brygger ca 20 liter ville jeg ikke nølt med å bruke 100-150 gram til smak og aroma.. (det må selvfølgelig også balanseres mot bitterhet og abv)
Jeg har satt en IPA med challanger og EKG på fat og jeg har brukt alt for lite humle..  denne med ca 60 ibu og 7% abv
 
k.ped skrev:
Hei bryggere! Tenker å brygge en slags ale med american ale gjær som må brukes opp..Wyeast 1056. Tenker på å bruke East Kent Goldings som både bitterhumle og aromahumle.Er det noen som har synspunkter på denne humlen? Vet det ikke er helt typeriktig da men,men burde vel bli godt øl?

Kenneth
Ingenting er feil direkte. Om du skal gå for en klassisk apa, så er det uten tvil cascade som teller. Andre humler som er populære er f.eks chinook, ellers er magnum og perle brukt mye for bitterhet.

East Kent Golding er en britisk humle som har mer preg av jordlige toner (blomster, nesle etc.), selv om den kan produsere sitrus toner (mer i hint av sitronskall etc), og er mer klassisk i portere, english pale ale etc.

MEN; jeg mener at når man brygger selv, så står man helt fritt til å gjøre det man vil. EKG er en god humle, og om du finner at den karakteristiken. Din smak, ditt øl :)
 
En APA med East Kent Golding blir vel tilnærmet en britisk IPA? Det er jo et godt øl.
 
Hei! Og takker for svar! Grunnen til at jeg spør er at det er den humlen jeg har i hus og måtte få brukt opp noe gjær. Har ikke prøvd humlen før heller,så jeg gir den et forsøk!
Lagde noe lignende med styrian golding og den fikk en veldig spesiell smak,litt for spesiell etter min sma.Vet ikke hvordan EKG er i forhold til denne,men det ser ut til at det blir brygging i morgen! :yes:

Kenneth
 
Tilbake
Topp