EBC vs SRM vs Lovibond

Hvis du legger oppskriften din inn på beercalc.org, vil fargen på brygget komme opp på fargeskalaen i oversikten. Tror den gjør det samme i Beersmith..
Det er akkurat det jeg gjør. Beercalc.org er bryggeprogrammet jeg bruker. Det jeg ønsker er å kunne måle hvor langt det virkelige brygget er fra denne beregningen.

dfa02d33d44c4f0500ea7f5d1c20aa22.jpg

https://www.google.no/search?q=SRM+Scale

Takk skal du ha. Jeg har sett mange varianter av disse. Utfordringen er at det ofte er forskjeller mellom skjermintensitet og lyset i rommet. De fleste skrivere er heller ikke farge- eller intensitetskorrekte, så det beste skal visst være fargekart på papir som er trykket på profesjonelt, kvalitetssikret utstyr.

Nå er ikke jeg supernøye, men det hjelper uansett ikke hvis utstyret eller metoden har misvisning i tillegg.

Hvordan måler dere fargen på ferdig øl? Jeg føler at dette er noe jeg har liten kontroll på, og opplever tildels store avvik fra det som er beregnet i bryggeprogrammer.

Jeg kikker på det og synser. Presist nok, i praksis, for meg.

Måleutstyr er litt for dyrt til at jeg gidder, selv om det er innenfor det hjemmebryggere kan finne på å bruke på utstyr. På Aliexpress finner du fotospektrometre som dekker 430 nm for drøyt 3.500 kroner (og oppover til vesentlig mer, men da er man jo godt på veg til å måle IBU også).

Jeg leser at det skal finnes trykte referanseark å sammenligne med, men har ikke funnet disse i salg. Er det kanskje vanligere å finne disse for SRM/Lovibond enn for EBC?

Det finnes noen plastkuber, mener jeg, som BJCP har fått produsert. Jeg har aldri sett dem, men det høres ut som en god løsning. Med et instrument, vann og sukkerkulør, så burde det egentlig være greit innenfor å lage noen referanseflasker på ulike farger.

Tilbake
Topp