Effekten av mengde gjær og bunnfall i corneliusfat

God kveld kjære medbryggere.

Jeg manglet ved forrige batch i overkant av en halv pose tørrgjær til gjæringskaret mitt, og lurer på om for lite gjær går utover mer enn bare smaksettingen? Synker gjæren til bunns når det ikke er mer gjærbart sukker å forsyne seg av, eller kan det ha vært for lite gjær slik at gjæringsprosessen er ufullstendig?

Og burde jeg kappe av noen millimeter på stigerøret i corneliusfatet? Synes jeg får litt gjærrester og grums i glasset.
 
Sist redigert:
Du bør måle OG og FG for å kunne se hvor langt gjæringen har kommet.

Grums i bunnen av fatet, etter min erfaring, varierer etter type øl. Hveteøl blir det alltid en god del bunnfall av i forhold til pils hos meg. Vet at en del har kappet stigrøret, men min erfaring er at bunnfallet som er løstsittende i bunnen er borte etter den første 1/2 literen. Mine fat står fast i fryseboks. Om en flytter på fatene virvler en opp bunnfall etter min erfaring. En annen ting er hvordan du overfører fra gjæringskar til fat. Om du prøver å få med mest mulig blir det alltid en del bunnfall fra gjæringen med over i fatet. Jeg stopper alltid før jeg risikerer å få med bunnfallet.
 
Jeg målte både OG, SG ved 3 anledninger og FG. OG-54 og FG-09. Jeg bare funderer på om gjæringen kan gi seg før den har spist alt sukkeret dersom det er for lite gjær?

Så mesteparten av bunnfallet setter seg såpass godt fast i bunnen av fatet at det ikke havner i glasset? Dersom man ikke flytter fatet selvsagt.. Jeg fyller fatet først, deretter blir det noen liter igjen til flaske. Så ingenting av gjærkaken følger over på fat. Som du nevnte, etter ca. halvlitern forsvant den kraftige gjærsmaken jeg hadde i starten :)
 
Har ikke mer enn 3-4 brygg bak meg som er tappet på fat, så dette blir litt synsing. Jeg tenker det er best å ikke kappe stigrøret nettopp fordi du da får grumset ut med de 2-3 første desiliterne. Da er jo fatet fritt for grums og da er det ingenting å virvle opp om du trenger å flytte på det!
 
Tilbake
Topp