Effektivet på platekjøler vs immersion chiller

oydna

 
Etter en vellyket oppgradering av bryggeriet kan jeg nå brygge 75L, kjekt når en har mange tørste venner...

Jeg synes kjølingen av 75L vørter går tregt. Jeg bruker i dag en immerison chiller (denne), og har en March pumpe som sirkulerer vørter under kjølingen. Jeg er fristet til å kjøpe en platekjøler da disse skal være meget effektive. Etter som jeg har skjønt er de effektive grunnet stor kontaktflate mellom kjølevann og varm vørter. I utgangspunktet tenkte jeg på Blichmann Therminator som er en 40 platers kjøler. Jeg ser på hjemmesiden at dimmensjonen er 19 cm bredde og 8 cm høyde, og 40 plater. Hvis en antar at det går bort ca 1 cm per dimensjon til pakninger og slikt blir arealet av en plate 18cm*7cm= 126cm[sup]2[/sup]. Det er 40 plater, som gir 20 mellomrom med vørter og 20 mellomrom kaldt vann, som igjen burde gi 40 plater med  varmeutveksling. Totalt kjøleareal blir da 126 cm[sup]2[/sup] * 40 = 5040 cm[sup]2[/sup] = 5,0 m[sup]2[/sup].

Kjøleren jeg har nå har en OD på ca 1.1cm og en lenge på ca 1500cm, totalt overflate areal blir da 1.1cm*3.14*1500cm = 5181cm[sup]2[/sup] = 5,1 m[sup]2[/sup]

Hvis mine forutsetninger for regnestykket stemmer, er det ikke stor forskjell på kjølearealet til Therminator og min nåværende immersion chiller. Etter hva jeg lærte i fysikken er varmeoverføring proposjonal med areal og temperaturforskjell. Med lik temperatur på kjølevann og tilnærmet likt areal kan jeg ikke se at Therminator skulle bli mer effektiv?

Jeg stusser litt over dette, da jeg flere plasser har lest at platekjølere er de mest effektive. Har jeg misforstått noe fundamentalt i det jeg skriver over?
 
5281 og 5040 cm[sup]2[/sup] er nok heller nærmere 0,5 m[sup]2[/sup]. ;)

Bortsett fra det så er det jo også avhengig av kjølevannsgjennomstrømningen hvor fort vørteren kjøles ned. Ellers så har det gått diskusjoner om dette emner her:
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,2371.0/all.html http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,2359.0/all.html
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,2187.0.html http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,1165.0/all.html
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,48.0/all.html
:brygging:

Hvor lang tid bruker du egentlig på kjølingen, og til hvilken temperatur kjøler du ned vørteren?
 
Forskjellen slik jeg ser det er at platekjøleren inneholder mange paralellkoblede kjølere (40 stk), mens en dyppkjøler inneholder en kjøler. Vannet i en dyppkjøler vil etter noen meter ha nådd en ganske høy temperatur og effektiviteten går ned. Det er også mindre motstand for vannet i en platekjøler slik at vannflowen blir høyere enn gjennom en dyppkjøler. Bakdelen med en platekjøler er at den har forholdsvis stor motstand for vørteren og at den gror igjen under bruk. Vi har en og den ligger ubrukt inntill vi får opp en hop-stopper for å sile vørteren før den går inn i kjøleren.

MVH
Børge
 
Eduard skrev:
5281 og 5040 cm[sup]2[/sup] er nok heller nærmere 0,5 m[sup]2[/sup]. ;)

[...]

Hvor lang tid bruker du egentlig på kjølingen, og til hvilken temperatur kjøler du ned vørteren?

Du har helt rett, var nok litt for generøs når jeg regnet om fra cm[sup]2[/sup] til m[sup]2[/sup]...

Bruker vel rundt 30 min på å kjøle ned til ca 25 grader, om det er lang tid kan jo diskuteres, men på slutten av bryggedagen begynner jeg å bli lei og det oppleves som lang tid... Det har den uheldige konsekvens at jeg gjerne ikke orker å kjøle så langt ned som jeg burde.

Jeg har funnet ut at kranen jeg har koblet meg på har vesentlig lavere flow enn andre i huset mitt, så tenker å flytte til en annen kran. Har en trykkmåler som viser at jeg har ca 6bars trykk ved hovedinntak, og får ca 20l/min i krana nærmest hovedinntak, så bør være ok? Vil anta jeg vil få bedre nedkjøling hvis jeg kobler meg på en annen kran.

Etter å ha lest litt på homebrewtalk.com plukket jeg opp et tips om en tysk nettside som solgte platekjølere, og jeg synes denne var interessant. Den har vel ca den dobble kjøleflaten til Therminator, er av Rustfritt stål, og er mye rimeligere enn Therminator. Dessuten har den etter som jeg kan se mer kurrante tilkoblinger, da Therminator har GHT. Jeg fikk pris på 118EUR inkludert frakt og med fratrekt tysk mva, norsk mva kommer i tillegg. Synes ikke det var galt.
 
Nå har jeg kjøpt billig platekjøler fra Tyskland (denne), jeg testet den med varmt vann og vannet som kom ut var på 7 grader med March pumpen på full guffe. Jeg har lest om platekjølere og problemet med at man kan miste en del humle aroma siden humlen blir for lenge i kontakt med varmt vann i kokekaret. Når jeg testet pumpet jeg kald "vørter" ut fra platekjøleren og tilbake i kokekaret, temperaturen sank da meget raskt ned til 40 grader, men så begynte det å gå senere. Dette er jo naturlig nok siden temperaturforskjellen på 40 grader og 7 grader ikke er så stor, og den blir jo mindre jo mer temperaturen i kokekaret synker. Jeg ser for meg at jeg kan resirkulere vørter tilbake i kokekaret til temperaturen der er på ca 40 grader, for så å koble om å ta vørter gjennom platekjøler og rett over i gjæringskar. Jeg må da stille inn vørter/kjølevann strøm slik temperaturen i gjæringskaret blir rett.

Jeg ser for meg at det vil hjelpe på god humle aroma å kjøle hele batchen raskt ned til ca 40 grader, og ved å kjøre 40 graders vørter rett fra fra kokekar til gjæringskar går total tid brukt  på kjøling ned. Jeg tenker å bruke en finmasket sil for å filtrere den avkjølte vørter før den kommer i gjæringskaret for å fjerne så mye cold break som mulig.

Er det noen som har synspunkter på om dette er en god idé? Vil jeg klare å beholde en god humle aroma med denne metoden? Vil en finmasket sil kunne fjerne det meste av cold breaken? Eller kan jeg være så heldig at cold breaken blir liggende igjen i kokekaret siden jeg resirkulerer ned til jeg når 40 grader?

Takk for svar :)
 
Nå siste brygg brukte vi platekjøler og "nypumpa". Denne pumpa er i stand til å levere ca 35L/min samt 65 meter løftehøyde. den ble strupet ut pga suget fra koker er bare 1/2". Fikk ingen problemer med tett kjøler nå  :yes:

Vi testet forut kjøleren med kokende vann. Fylte ei bøtte med "vørter" og ei med kjølevann. De hadde ca samme flow (25-30L/min) og temp på vørter ble noen og 40 °C mens kjølevannet var opp mot 50. Testen ble kjørt uten struping i en annen koker.

Tempen synker ganske raskt til +-40 °C ut av kjøler, men når dette resirkuleres tilbake til koker tar det lang tid før temp i koker synker til 40 °C. Når så temp i koker er ca 40 °C så er temp ut av kjøler bare noen få grader under dette (effektivitet går ned pga temperaturforskjellen mellom kjølevann og vørter er lavere). Dette blir med andre ord en prøv/feil sak. Det vi gjorde var å fortsette å kjøle til hele vørtermengden var kald og god. Deretter tappet vi i gjæringsdunker gjennom kjøleren. Da var tempen falt til "lagertemp" pga litt sen igangsetting av vasking av gjæringsdunker  ::) (brygget en ale)

Dersom du har god flow på pumpa når du resirkulerer tilbake til tank er det en idé å la vørteren strømme ut oppe og langs sidene i kokeren for å lage en vortex-effekt. Hvis ikke er det lett for at den kalde vørteren stikker seg ned og blir sugd tilbake til pumpa.

Vær obs på at uten filter (hop-stopper) med ei standard mach-pumpe går kjøleren tett. Vi har prøvd å lage filter av en bazooka-schreen tullet inn i finmasket rustfri duk, men dette hadde liten effekt på trub.

Uansett er det bare å prøve  :brygging:

MVH
Børge

EDIT: må bli flinkere til å lese poster ordentlig før jeg svarer  :bank2: Dersom du får ut vørter på 7 °Cfra kokende er jo kjøleren en del mere effektiv enn vår (eller du har veldig lav strøm ut av pumpa). Hvilken temp får du på kjølevannet? Uansett så tror jeg det er en grei idé å kjøle vørteren en del først for å bevare aroma og så tappe i gjæringsdunker. Hvor store volum brygger du? Vi brygget 100L i eksemplet ovenfor og total kjøletid var ca 25-30 minutter (ned til ca 8 °C ut av kjøler og ukjent temperatur i kokeren) Og jeg er fortsatt redd for at du vil oppleve tett kjøler, dette ut fra egene erfaringer ;D
 
Under testen hadde jeg ca 45 L varmt vann fra springen som holdt 60 grader. Dette var jo bare en test, og når jeg brygger er det ca 80L vørter som skal kjøles. Som jeg skrev over sank temperaturen raskt fra 60 til ca 40 grader (ca 2min), og jeg antar det vil gå fort fra 100 og ned til 60 også. Men fra 40 ned til 20 tok det lenger tid (ca 7min). Jeg målte "vørter" ut fra kjøler og den lå på 7-8 grader med March pumpa på full gnu (vil tippe 10 l/min). For å få vørter ut på 20 grader til Ale, må jeg nok strupe kjølevannet. Kjølevannet ut fra platekjøler målte jeg til ca 25 grader, litt usikker på når i prossesen dette var, men tror det var når "vørteren" holdt ca 40 grader.

Godt tips å få det nedkjølte vannet ut langs sidene oppe i gryta :)

Du skriver at platekjøleren kan gå tett uten hop stopper. Er det kun humle som kan tette? Jeg tenker å bruke humleposer til min neste batch, men på lang sikt er målet å bygge en hop stopper av to rustfrie finmaskete kjøkkensiler, men rekker ikke lage den før brygging til lørdag. Tror du jeg vil få problemer hvis jeg bruker humleposer til all humlen, og skrur inn en Bazooka screen på innsiden av kjelen? (Nå har ikke jeg noe finmasket å tvinne rundt slik du hadde, men forhåpentlig vis vil humleposene holde humlen inne) Er det annet enn humle som kan tette platekjøleren? (Cold Break går jeg utifra går bra, siden den dannes inne i platekjøleren?)

Når jeg brukte immersion chiller lot jeg det avkjølte brygget stå 20-30 min etter det var nådd target temp og før jeg fyllte det på gjæringskar, slik at cold break og slikt samlet seg på bunnen. Hvis jeg gjennomfører planen med å resirkulere ned til 40 grader og så rett på gjæringskar fra platekjøler vil jo ikke dette gå. Har noen en formening om jeg i stedet bør resirkulere helt ned til target temp, la det stå 20 min, og så overføre til gjæringskar? Det vil jo ta en del lenger tid , men jeg vil vel slippe en del cold break i gjæringskaret?
 
Vi har også brukt humlepose. Av og til iblandet pellets. Det virker som det er trub som avleirer inne i kjøleren. Vår erfaring er at flowen går saktere og saktere helt til det så vidt kommer noe vørter ut. Kjøleeffekten går drastisk ned når den gror igjen. Kan ikke huske om den noen gang gikk helt tett. Vi brukte kjøleren på noen brygg med ca samme oppsett som du, men gikk over til en motstrømskjøler etter hvert. Med ei mere effektiv pumpe gror den ikke igjen.

En hop-stopper virker som et filter som filtrerer ut trub. Dette er i alle fall slik jeg har oppfattet bruken.

Vi tok ei sprutrist og konverterte den til filter som ble snurret rundt en bazooka screen. Dette ble montert på utløpet etter kjøleren, men det aller meste gikk rett gjennom. Mulig det blir mere effektivt å montere den inne i kokeren på avtappinga. Dersom du har en slik så vil det kanskje lønne seg å bruke løs humle som legger seg rundt filteret og (kanskje) får litt samme funksjon som en hop-stopper.

Det er uansett bare å prøve  :brygging: . Mulig ditt oppsett er litt forskjellig fra vårt og det går bedre for deg. Vi har avtapping i bunnen, noe som nok er en bakdel.

MVH
Børge
 
Takk for svar :) Du har nok rett i at det beste er prøve, det er ikke alt som kan løses på forhånd. Så ved neste brygg  :brygging: kjører jeg nok med platekjøler, humleposer og bazooka screen på innsiden av kjelen. For sikkerhets skyld kommer jeg nok til å ha immersion chilleren oppe i brygget de siste 15 min av koket, hvis ting skulle skjære seg med platekjøleren...
 
Tilbake
Topp