Effektivitet

Jeg brukte et 25L ølsett fra olbrygging.no (påskeøl).

Her er ingrediensene:
3,5 kg pilsner malt
3 kg hvetemalt
15g Magnum 15% alfa 60 min kok
30 cascade 10 min kok
50g Appelsinskall 3 min
Fermentis Safeale US-05

Målinger uder bryggingen:
OG etter kok = 1050
SG før kok = 1041
Mengde vørter til kok = 30l

Noen som kan hjelpe meg å beregne effektivitetsgraden? Trenger dere evt. mer info? Har prøvd ulike beregninger og metoder, men får da alt fra 62% til 74%, så noe gjør jeg tydeligvis feil.

Nedenfor er et svar jeg skrev i en annen tråd. Husk at tallene for potensielt utbytte varierer litt mellom ulike malttyper, så for å være helt nøyaktig bør du finne dette tallet for hver enkelt maltsort.

En kjapp beregning ved hjelp av ligningen nedenfor gir deg et utbytte på 64%.

Hvis du ønsker å beregne meskeutbyttet ditt manuelt, kan du benytte følgende formel:

P = U * (296*M1 + 268*M2)/V

der

P er antall SG-poeng i vørteren (eksempel: SG 1,045 gir 45 poeng)
U er utbyttet
M1 er antall kg basemalt
M2 er antall kg spesialmalt
V er volumet av ferdig vørter ut av mesken, altså total vannmengde minus det som absorberes i masken.

Eksempel:

Du har brygget med 5 kg pale-malt (M1=5) og 0,5 kg spesialmalt (M2=0,5). Etter meskingen sitter du igjen med 30 L væske (V=30), med SG på 1,040 (P=40).

Stokker om på formelen for å beregne utbyttet direkte:

U = P*V / (296*M1+268*M2)

Fyller inn eksempeltallene:

U = 40*30 / (296*5 + 268*0,5) = 1200 / (1480 + 134) = 1200 / 1614 = 0,74
altså har du utbytte på 74% i dette eksempelet.

PS: Tallene for potensielt utbytte av basemalt og spesialmalt (hhv. 296 og 268) er hentet fra hukommelsen, og trenger ikke stemme, selv om jeg tror de er noenlunde riktige. De vil også variere mellom ulike malttyper. Tallene beskriver hvor mange SG-poeng du potensielt kan få av en kg malt i en liter vann.

Nå husker jeg deg ja ;)

Høres ut som du gjør ting riktig, rørte du i mesken i løpet av de 75min, og hvor lang tid tok skyllingen? Målte du SG på første avrenninger? Kan ha å gjøre med knusningsgraden på malten. Jeg har fått 80% på de to siste bryggene med samme prosess du beskriver, da med avrenning over 60-90min.

Jeg skylte i 90 min og temperaturen sank fra 77 til 68 grader i mesken på denne tiden. Skyllevannet var 78-80 grader. Skyllet med 11,5l og i mesken var det 30,5l.
Det skjønte jeg ikke helt. Det høres ut som veldig lenge å skylle med bare 11,5 liter vann... Var dette kontinuerlig skylling etter meskingen, eller partiskylling?

Et tips for høyere utbytte er å bruke mer skyllevann. I mesken er det vanlig å ha mellom 2,5 og 3 ganger så mye vann som malt. Hvis du gjør mesken din såpass tykk, vil det frigjøre vann du kan bruke til skylling.

Ser at du har mesket ved 67 grader i 75 minutter før utmesk på 78 grader i 10 minutter. Kan du gå gjennom skyllingen i litt mer detalj også?

PS: Ikke la skyllevannet bli mer enn 78 grader varmt. Dette kan trekke ut tanniner.

Nå husker jeg deg ja ;)

Høres ut som du gjør ting riktig, rørte du i mesken i løpet av de 75min, og hvor lang tid tok skyllingen? Målte du SG på første avrenninger? Kan ha å gjøre med knusningsgraden på malten. Jeg har fått 80% på de to siste bryggene med samme prosess du beskriver, da med avrenning over 60-90min.
Har ikke loggføringen tilgjengelig nå, men mener å huske at jeg tappet ca. 0,33l/min til jeg hadde 30l i dunkene. Noe som tilsvarer rundt 90 min.

Ja, jeg rørte i mesken i løpet av de 75 minuttene (ca. hvert 20 min).

Når du nevner at det kan være pga. malten, så stusset jeg faktisk litt på dette før jeg brygget. Det kunne se ut som at deler av malten var mindre knust enn mine tidligere erfaringer. De tidligere bryggene har jeg kjøpt hos bryggselv, der har det vært tydelig mer knust.

Sist redigert:
Det skjønte jeg ikke helt. Det høres ut som veldig lenge å skylle med bare 11,5 liter vann... Var dette kontinuerlig skylling etter meskingen, eller partiskylling?

Ser at du har mesket ved 67 grader i 75 minutter før utmesk på 78 grader i 10 minutter. Kan du gå gjennom skyllingen i litt mer detalj også?

PS: Ikke la skyllevannet bli mer enn 78 grader varmt. Dette kan trekke ut tanniner.

Jeg mesket kun med 17,8l, men for å øke temperaturen på mesken til 78 grader, tilsatte jeg deler av skyllevannet (100 grader), som i dette tilfellet ble rundt 13l, samtig som jeg rørte godt i mesken for å få en jevn temperatur. Da ble vannmengden noe høyere når skylleprsoessen startet, derfor tilførte jeg ikke det resterende skyllevannet (11,5l) før vannivået hadde sunket til 4-5cm over maltsengen.

Sist redigert:
Jeg mesket kun med 17,8l, men for å øke temperaturen på mesken til 78 grader, tilsatte jeg deler av skyllevannet (100 grader), som i dette tilfellet ble rundt 13l, samtig som jeg rørte godt i mesken for å få en jevn temperatur. Da ble vannmengden noe høyere når skylleprsoessen startet, derfor tilførte jeg ikke det resterende skyllevannet før vannivået hadde sunket til 4-5cm over maltsengen.
Nå skjønner jeg, takk for forklaringen. Jeg har dessverre ikke erfaring med denne måten å gjøre det på, så har ingen gode tips..

Kanskje litt på siden av denne tråden, men gjelder anbefalt mengdeforhold vann/korn og vannmengde mesk/ vannmengde skyll på samme måte ved mesking i en Bratberg som ved BIAB?

Tilbake
Topp