Effektregulator(er) til varmeelementer i kokekjele

Beklager å vekke liv i en gammel tråd, men jeg driver og grubler litt på effektstyring av varmeelementet i kokekjelen min her, og tenker at det kanskje passer inn i denne tråden.
Kan noen her fortelle om jeg er på villspor, eller om jeg tenker rett?
 

Vedlegg

  • Screenshot_20200514-180015_Lightroom.jpg
    Screenshot_20200514-180015_Lightroom.jpg
    294,6 KB · Sett: 62
Beklager å vekke liv i en gammel tråd, men jeg driver og grubler litt på effektstyring av varmeelementet i kokekjelen min her, og tenker at det kanskje passer inn i denne tråden.
Kan noen her fortelle om jeg er på villspor, eller om jeg tenker rett?
Du kan ikke kjøre 230 volt inn på potmeteret. Det kommer ikke til å gå bra. Stor berøringsfare.
Hadde du koblet opp det der så hadde det blitt et bra smell og røyk.
 
Nei, jeg la merke til det selv også like etter at jeg la ut bildet her - det gikk litt i ball for meg. Dette må vel se en del bedre ut, kanskje?
 

Vedlegg

  • Screenshot_20200519-180655_Gallery.jpg
    Screenshot_20200519-180655_Gallery.jpg
    532,6 KB · Sett: 45
Koblet opp en slik for noen år siden, og kikker på datablad nå igjen (antar du sitter med en Kyotto KR2025AX, eller noe som ligner). Du skal ikke koble alle pinnene av potensiometer. Potensiometeret skal fungere som en kontrollimpedans og ikke en spenningsdeler.

Tipper pinne 2 og 3 skal benyttes, så impedansen synker når du vrir med klokka.

Mener også det er en god idé å jorde potensiometerhuset. Anbefaler også at du legger en jordfeilautomat, hvis du allikevel lager en boks til dette.
 
Koblet opp en slik for noen år siden, og kikker på datablad nå igjen (antar du sitter med en Kyotto KR2025AX, eller noe som ligner). Du skal ikke koble alle pinnene av potensiometer. Potensiometeret skal fungere som en kontrollimpedans og ikke en spenningsdeler.

Tipper pinne 2 og 3 skal benyttes, så impedansen synker når du vrir med klokka.

Mener også det er en god idé å jorde potensiometerhuset. Anbefaler også at du legger en jordfeilautomat, hvis du allikevel lager en boks til dette.

Aha! Jeg fulgte i grunn bare koblingsskjemaene jeg fikk fra noen som visstnok hadde kjøpt akkurat samme utstyr og hadde fått disse fra selgeren. Feiltolker jeg potensiometerkoblingen her, kanskje?
 

Vedlegg

  • koblingsskjema 1.jpg
    koblingsskjema 1.jpg
    28,9 KB · Sett: 31
  • koblingsskjema 2.jpg
    koblingsskjema 2.jpg
    24,2 KB · Sett: 28
Det vil nok virke, men jeg ser ingen god grunn til å binde den siste pinnen mot jord. Du lager i praksis en (liten) jordfeil ved å gjøre det, etter mitt begrep hvert fall. Men nå er jeg hverken elektriker eller elektromontør.
 
Det vil nok virke, men jeg ser ingen god grunn til å binde den siste pinnen mot jord. Du lager i praksis en (liten) jordfeil ved å gjøre det, etter mitt begrep hvert fall. Men nå er jeg hverken elektriker eller elektromontør.
Se der ja. Takk skal du ha. Når du sier at jeg burde jorde potensiometerhuset, mener du da selve metallskapet jeg skal bygge dette i (som selvfølgelig skal jordes uansett), eller "baksiden" av potensiometeret?
 
Se der ja. Takk skal du ha. Når du sier at jeg burde jorde potensiometerhuset, mener du da selve metallskapet jeg skal bygge dette i (som selvfølgelig skal jordes uansett), eller "baksiden" av potensiometeret?
Baksiden av potensiometeret.

Sent fra min LON-L29 via Tapatalk
 
Tilbake
Topp