Effektregulator(er) til varmeelementer i kokekjele

Vi bygger VVS-bryggeri for tiden, og holder nå på med kokekjelen. Den har to stk camco 3500W ULWD-elementer. Kobles til med 2,5 mm2 kabel i koblingsboks av metall.

Vi er ute etter effektregulatorer til begge eller det ene elementet. Vi dimensjonerer bryggeriet slik at vi kan få 100l i gjæringsspannet, men det er jo fint å kunne brygge mindre batcher også, så vi tenker at det beste er å kunne regulere begge elementene. Vi tenker at vi kan sette opp to regulatorer i et metallkabinett ved siden av kokekjelen. Vi har trålet forumet etter gode beskrivelser av slikt, og lurer på om denne kan funke til formålet?

Det er altså snakk om 2 elementer som hver er på 3500W, som er koblet mot hver sin 16A kurs. Ideen er da å ha en slik regulator til hvert av elementene, med vrihjul til hvert enkelt element på utsiden av kabinettet.

Trenger vi noe mer i forbindelse med dette prosjektet? Da tenker jeg på typiske Kina-deler. Vi har jo potmeter, vrihjul, heatsink og kyottoen i pakka, så vet ikke om vi må ha noe i tillegg? Har lest avskrekkende linjer blant annet om kondensatorer og annet uforståelig for oss mindre kyndige. Hjelp og linker mottas med takk.

Koblingsskjema mottas med hyllest.
 
Jeg er også interessert i hvordan dette skal kobles. Skal lage meg en biab kjele, og trenger å koble inn en effekt regulator. Skal denne kobles mellom PID og SSR? PID har ikke innebygget effektregulator etter hva jeg har funnet ut.
 
Jeg bruker denne med hell:
http://www.ebay.com/itm/10000W-SCR-...ash=item5d4c15213a:g:coUAAOSw7NNT8xk5&vxp=mtr

Har bygget den inn i en koblingsboks av passe størrelse. Tidligere brukt til å regulere kjele med 3500W element, nå regulerer den samme kjele med 3000W element (etter at element 1 tørrkokte, og jeg ikke fant igjen 3500W element i samme dimensjon). Reguleres enkelt fra 0-100 med tastetrykk. Kjører den ofte rundt 50-60 og i løpet av 60-90 min er det selvsagt noe varme i kjøleribba, men helt håndterbart innkapslet i en plastboks (ribba er selvsagt på utsiden).

Koblingsskjema: Skru fast lederne fra stikkontakt på innterminalen, skru fast lederne fra element på utterminalen ;) Sammenkoble jording i f.eks. wagoklemme.
 
Jeg bruker denne med hell:
http://www.ebay.com/itm/10000W-SCR-...ash=item5d4c15213a:g:coUAAOSw7NNT8xk5&vxp=mtr

Har bygget den inn i en koblingsboks av passe størrelse. Tidligere brukt til å regulere kjele med 3500W element, nå regulerer den samme kjele med 3000W element (etter at element 1 tørrkokte, og jeg ikke fant igjen 3500W element i samme dimensjon). Reguleres enkelt fra 0-100 med tastetrykk. Kjører den ofte rundt 50-60 og i løpet av 60-90 min er det selvsagt noe varme i kjøleribba, men helt håndterbart innkapslet i en plastboks (ribba er selvsagt på utsiden).

Koblingsskjema: Skru fast lederne fra stikkontakt på innterminalen, skru fast lederne fra element på utterminalen ;) Sammenkoble jording i f.eks. wagoklemme.

Og sammen med pid/ssr, etter ssr?
 
Det hørtes jo langt enklere ut enn vi hadde fryktet. Hyllest er på sin plass!

Korriger meg gjerne om jeg tar feil, men av de bildene jeg har sett av styreskap etc. trodde jeg kjøleribber ofte var inni skapene? Kanskje har jeg bare dette inntrykket fordi ingen gidder å ta bilde av de kjøleribbebefengte baksidene av skapene sine. Det vil jo se best ut om man får skjult kjøleribbene, og det vil også være lettere å holde kabinettet tett. Men om det tar bort kjøleeffekten så må det jo på utsiden.
 
Har ingen bryter nei, bruker bare stikkontakten (bruker denne som en løs modul som pakkes vekk og hentes fram ved behov). Bryter vil sikker funke, så lenge den er dimensjonert til formålet.

Har et styreskap også, med PID og SSR (som jeg ennå ikke har tatt i bruk :D ). Kjøleribba (og SSR) her er her festet på toppen av skapet, med ribba ut gjennom toppen. Kan sees her:
http://bryggerlauget.blogspot.no/2015/03/prosjekt-styreskap-del-3-kabling-og.html

Planen er å bruke dette i kombinasjon med Blichmann RIMS Rocket, når jeg en gang får surra meg til å handle den coilen...
 
Skal ikke si noe om den bryteren, det får de som har greie på slikt gjøre.
Jeg valgte topolet 1-0-2 vendebryter. Bruker da ssr når det er behov for å redusere effekten.
 
Aner ikke. Men ser ikke helt formålet med en effektregulator dersom du skal benytte PID og SSR til å justere temperaturen?
 
Har ingen bryter nei, bruker bare stikkontakten (bruker denne som en løs modul som pakkes vekk og hentes fram ved behov). Bryter vil sikker funke, så lenge den er dimensjonert til formålet.

Har et styreskap også, med PID og SSR (som jeg ennå ikke har tatt i bruk :D ). Kjøleribba (og SSR) her er her festet på toppen av skapet, med ribba ut gjennom toppen. Kan sees her:
http://bryggerlauget.blogspot.no/2015/03/prosjekt-styreskap-del-3-kabling-og.html

Planen er å bruke dette i kombinasjon med Blichmann RIMS Rocket, når jeg en gang får surra meg til å handle den coilen...

DIY-porr! Slikt er langt inn i fremtiden, men et hårete mål for oss også. Foreløpig er det regulering av kokekjelen, og satser på brytere og effektregulering. Tipper vi går for den du bruker.

For å få det inn med t-skje: Er disse dimensjonert til formålet? 220V 16A AC.
 
Variabel Kyotto "potmeter-ssr" er ok til å regulere effekten.
Pid tror jeg folk har litt dårligere erfaring med. Tror den gir mer støtvis koking.
 
Det kunne også vært fint å ha en timer til styreenheten til kokekjelen også. Selvfølgelig kan man nøye seg med en vanlig kjøkkentimer, men hadde vært mest porr å montere noe i styreskapet. En mulighet er kanskje denne eller denne? Men noe sier meg at de tjener et høyere formål enn bare å være kjøkkenur... Noen forslag til timer som kan monteres i skap?
 
Til koking er pid uegnet, fordi temperaturen er låst på kokepunktet. Det beste er derfor manuell regulering av effekten. Her er det forskjellige veier til målet. Enten kan man trinne effekten med å koble elementer inn og ut etter behov. Man kan bruke en slik kyotto dimmertype. Denne fungerer som en dimmer og regulerer kurveformen som gis ut til elementene. En annet prinsipp som kan brukes er å ha en pulsbreddemodulering. I og med at varmeelementer er ganske trege så fungerer det meget bra. Vi bruker i vårt bryggeri pulsbreddemodulering for effektregulering. Vi bruker solid state releer. Vi har en periodetid på 2 sek. Ved 50 prosent pådrag er elementene på i ett sek og av i ett sekund. Ved 25 prosent pådrag er elementene på i et halvt sek og av i 1,5 sek. Men å regulere på denne måten blir det mindre varmeavgivelse i ssr. I tillegg bør man ha en bryter eller en kontaktor (rele) som kobles foran solid state releene. Det har med sikkerhet å gjøre. Når man slår av kontaktoren så blir alt spenningsløst. Se www.behindbarsbrewery.net
 
DIY-porr! Slikt er langt inn i fremtiden, men et hårete mål for oss også. Foreløpig er det regulering av kokekjelen, og satser på brytere og effektregulering. Tipper vi går for den du bruker.

For å få det inn med t-skje: Er disse dimensjonert til formålet? 220V 16A AC.
Jeg ville ikke brukt slike brytere til slike strømmer. De holder ikke i lengden. Kanskje spesielt kinabryter. Da er det bedre med kambrytere, eller så kan du bruke kontaktor og den vippebryteren til styrestrømmen. Kontaktor for eksempel en slik: http://www.ebay.com/itm/AC220V-Coil...372109?hash=item488fa1834d:g:sJIAAOSweWVXdklX
 
Tilbake
Topp