Effektregulator(er) til varmeelementer i kokekjele

Jo det er sant, sa bare at den kan brukes til å regulere kok, hvis man har en trenger man ikke bygge om til noe annet.
Men folk får bygge styringa si som di vil.
 
Det finnes bare en god grunn for å bruke en PID (med deaktivert PID / manuell) til kok, og det er at du får fleksibilitet med på kjøpet.
Dersom du vanligvis koker i en 50L kjele, kan du bruke den til mesk (med PID aktivert) ved behov.
Dersom det ikke er aktuelt, er PID feil styreenhet for en så enkel jobb som effektregulator
 
Vi bruker også en sestos pid til kok. Med 5500w camco element. Veldig enkelt å variere hvor kraftig man skal koke. Også er det bling faktor
14b4324865984033f3792fed84970671.jpg


Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Likte at det bare er fire brytere +on/off på panelet. Jo mindre jo mer sexy.
Ja klarte meg med det. dette er bilde fra jeg holdt på å lage det. Fant ikke nyere på telefonen. Men er da blå horelys i skapet. (Dør er plexiglass lakket ) men måtte ha vifter på ssr rele. Disse kobler jeg rett på styrestrømmen inn på releet

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Ja klarte meg med det. dette er bilde fra jeg holdt på å lage det. Fant ikke nyere på telefonen. Men er da blå horelys i skapet. (Dør er plexiglass lakket ) men måtte ha vifter på ssr rele. Disse kobler jeg rett på styrestrømmen inn på releet

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Du må poste bilde av oppsettet og. Lukter trekjelers-oppsett med regulering i alle (evt en HEX) og to avlesere?

Edit: Der kom bildet mens jeg skrev.
 
Du må poste bilde av oppsettet og. Lukter trekjelers-oppsett med regulering i alle (evt en HEX) og to avlesere?

Edit: Der kom bildet mens jeg skrev.
Ja akkurat nå er alt vekk. For holder på å isolere å legge gips i taket etc. Så kan man brygge litt i vinter ja er greit opsett. Er kokekjele til venstre. Mesk i senter. Hlt med gigantisk herms coil. 5500w i hlt. 5500w i kokekjele :) også et genialt avsug! En ventilasjonsvifte jeg fant på jobb, så det suger unna uten å bråke

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Vi fikk også lyst til å ha en timer i skapet. Sliter med å finne en enkel digital timer til panelmontering. Men jeg antar at vi kommer til å gå for Sestos SSR når vi senere skal bygge styreskap til meskeprosessen. Da skader det jo ikke at timeren ser lik ut, så vi lurte på å bruke Sestos timer til dette, selv om den også har en relefunksjon som vi ikke planlegger å bruke (enda). Hvor i koblingsskjemaet vil timeren komme da?
 
Vi fikk også lyst til å ha en timer i skapet. Sliter med å finne en enkel digital timer til panelmontering. Men jeg antar at vi kommer til å gå for Sestos SSR når vi senere skal bygge styreskap til meskeprosessen. Da skader det jo ikke at timeren ser lik ut, så vi lurte på å bruke Sestos timer til dette, selv om den også har en relefunksjon som vi ikke planlegger å bruke (enda). Hvor i koblingsskjemaet vil timeren komme da?
Den sestos timeren jeg bruker er kun koblet med 230v inn. En start knapp, og en alarm i serie med sestos pid (innom av på bryter).

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Ja klarte meg med det. dette er bilde fra jeg holdt på å lage det. Fant ikke nyere på telefonen. Men er da blå horelys i skapet. (Dør er plexiglass lakket ) men måtte ha vifter på ssr rele. Disse kobler jeg rett på styrestrømmen inn på releet

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Midterste bryteren nede styrer elementene KOK - AV - HLT ?
 
Jeg ville uten tvil sett nøye på dette her http://smartpid.com
Det er en av gutta bak ArdBir.
Jeg bruker selv ArdBir og jeg har vanskelig for å tro at det finnes noe særlig bedre controller for Single vessel oppset.

Poenget er at den har PID temp kontroll på meskeprossesen og PWM på kokingen.

PID er overlegent på temperaturstyringen under steg mesking.
PWM må brukes på kok fordi at skal man holde kontinuerlig koking (er sånn enten eller) så må effekten reguleres.
Så en kontroller som gir 100% effekt frem til 100C og så justerer automatisk ned effekten til eks. 70% for å holde en fin rullende kok er unværlig.

Så velg PID på meskekjelen og HLT og PWM kontroller på kokekjelen
 
Jeg bruker denne med hell:
http://www.ebay.com/itm/10000W-SCR-...ash=item5d4c15213a:g:coUAAOSw7NNT8xk5&vxp=mtr

Har bygget den inn i en koblingsboks av passe størrelse. Tidligere brukt til å regulere kjele med 3500W element, nå regulerer den samme kjele med 3000W element (etter at element 1 tørrkokte, og jeg ikke fant igjen 3500W element i samme dimensjon). Reguleres enkelt fra 0-100 med tastetrykk. Kjører den ofte rundt 50-60 og i løpet av 60-90 min er det selvsagt noe varme i kjøleribba, men helt håndterbart innkapslet i en plastboks (ribba er selvsagt på utsiden).

Koblingsskjema: Skru fast lederne fra stikkontakt på innterminalen, skru fast lederne fra element på utterminalen ;) Sammenkoble jording i f.eks. wagoklemme.
Hei. Ser du brukte denne fra tidligere post. Lurer på å montere en slik men er litt skeptisk til kvaliteten med bla. tanke på støy. Funger din regulator enda? Har du noen erfaringer? Lurte også på å montere et potmeter dom ikke begrenser Watt men pulserer av og på.
 
Hei. Ser du brukte denne fra tidligere post. Lurer på å montere en slik men er litt skeptisk til kvaliteten med bla. tanke på støy. Funger din regulator enda? Har du noen erfaringer? Lurte også på å montere et potmeter dom ikke begrenser Watt men pulserer av og på.

Fungerer utmerket den, litt usikker på hva du tenker på mtp. støy? Brukte den senest på tirsdag [emoji6]


Sent from a potato using Tapatalk
 
Så bra. Blir vel en slik på kjelen. Mtp. Støy ville jeg tro denne kunne forstyrre div. frekvenser, Radio/ TV osv. Regner vel med at denne regulatorene kutter toppen av Sinuskurvene. Takker for raskt svar. Blir vel adskillig lenger å vente på pakken fra eBay ....
 
Mtp. Støy ville jeg tro denne kunne forstyrre div. frekvenser, Radio/ TV osv. Regner vel med at denne regulatorene kutter toppen av Sinuskurvene.

Det kan godt være, aner ikke hvordan reguleringen i denne foregår. Kan dog opplyse om at nede i bryggerommet mitt har jeg ikke merket noe interferens på verken Wi-Fi eller DAB i hvert fall ;)
 
Tilbake
Topp