Eget underforum for sats på ølsett?

Heisan! Dette er et meget lærerikt sted, men det er ikke tvil om at det er mye fokus på allgrain brygging. Jeg har intrykk av at hjemmebrygging er på vei fremad, og innfallsporten for de aller fleste er å begynne med ulike kit, så begynne å eksperimentere med ulike gjær, ekstra spraymalt, ekstra humle osv. Og jeg tror mange kan bli litt matt over nivået her inne, hehe. Så hva med å åpne et eget underforum for oss nybegynnere?

Underforumet "generelt og nybegynnerspørsmål" dekker vel den biten? Det at man får forskjellige svar er ikke til ungå så lenge man er inne på et forum :)

Kanskje kan det være fornuftig.....men det første som slår meg er at det kan oppstå ett problem.
Nybegynnere vil da lett kunne få tips og råd ensidig fra andre nybegynnere, som muligens er like usikker som en selv,
mens de med lengst erfaring og ofte mest kunnskapsrike holder seg til forumet for "viderekommende".
Litt av tanken, hvertfall slik jeg oppfatter det, er at mangfoldet skal bidra til at vi alle får ny kunnskap og spesielt at nybegynnere
får hjelp og råd fra personer både med kort og lang erfaring.

NB! Jeg er ett helt ordinært medlem, så jeg har selvsakt ingen påvirkningskraft her utover det andre ordinære medlemmer har.
Så hvis du ønsker ett underforum ønsker jeg deg lykke til, kan jo hende styret mener noe annet enn meg.  :)

Ingen spørsmål er for dumme, så man bør absolutt ikke være redd for å stille dem. :)
De fleste nybegynnerspørsmål har kanskje blitt stilt før, men hvis man er helt ny er det ikke lett å vite hvor man skal begynne eller hva man skal søke etter. Husker det selv fra den gangen jeg begynte med brygging.
"Generelt og nybegynnerspørsmål" er et underforum nettopp for dette. Og der er det bare å spørre i vei! Det er utrolig mange hjelpsomme og engasjerte sjeler her inne som gjerne vil hjelpe folk i gang med denne fantastiske hobbyen  :biersmile:

Som flere påpeker er det ett "underforum" på plass allerede, men slik jeg tolket deg Fossdal tenkte jeg at du ønsket ett mer isolert forum.
Korriger meg om jeg tenkte feil.

Jeg tror ærlig talt Generelt og Nybegynnerspørsmål holder.
Mitt andre brygg var all-grain (BIAB) og resultatene er såpass at jeg tror nok jeg vil holde meg til det fra nå av.
Jeg lagde en All-Grain APA, men jeg fucka opp humla litt, så den er ett sted mellom IPA og APA, ikke så humlete som en IPA, men ikke så mild som en APA, men jeg syntes den ble helt sinnsykt god ! Godt fornøyd med All-grain brygginga sålangt ! :D

Et slikt underforum vil gjøre det lettere å finne lignende spørsmål osv til akkurat det du lurer på, så på den måten vil et underforum "ølsett" være klokt. Men det Som vel er det flotte med dette forumet er nettopp det at du får svar både fra nybegynnere og de erfaringer de har, og mer rutinerte og de erfaringer de har. Husker selv når jeg startet, og lette etter info om ølsett, det va ikke akkurat veldig lett, men likevel fikk jeg inntrykk av at tonen på svarene som var gitt var positiv og ikke typisk: "Google it". Det bar en av de viktigste grunnene til at jeg turte å skrive på dette forumet og stille dumme "nybegynner" spørsmål. Spesielt når der var et eget underforum til akkurat det...

Jeg takker for alle svar. Jeg ser jo den at vi allerede har dette underforumet for nybegynnerspørsmål. Men er det sikkert at alle går videre til Allgrainbrygging? Kanaje noen blir veldig god på å mikse ferdige produkter men ikke finner sin plass her inne...Nei jeg vet ikke, jeg bare luftet en tanke.

Fossdal skrev:
Jeg takker for alle svar. Jeg ser jo den at vi allerede har dette underforumet for nybegynnerspørsmål. Men er det sikkert at alle går videre til Allgrainbrygging? Kanaje noen blir veldig god på å mikse ferdige produkter men ikke finner sin plass her inne...Nei jeg vet ikke, jeg bare luftet en tanke.

Nei, jeg tror ikke alle går over til malt, selv om det ser ut til å være mye mer vanlig i Norge enn, for eksempel, i USA. Derimot vil nok de mer erfarne ekstraktbryggerne komme borti mange av de samme problemstillingene som maltbryggere, med spørsmål om gjæring, humlesammensetninger og tappeanlegg.

gustavf skrev:
Nei, jeg tror ikke alle går over til malt, selv om det ser ut til å være mye mer vanlig i Norge enn, for eksempel, i USA. Derimot vil nok de mer erfarne ekstraktbryggerne komme borti mange av de samme problemstillingene som maltbryggere, med spørsmål om gjæring, humlesammensetninger og tappeanlegg.

Litt rart egentlig, da de fleste som driver med hjemmebrygging i USA gjør det for hobbyens skyld, da øl er svinaktig billig for folk flest, og man sparer svært lite på å brygge selv, i forhold til her til lands, her man kan kjøpe seg ett cooper's sett med alt utstyr (995,-) og spare inn kostnaden ved første brygg! (21kr halvliteren om man lager 23 liter øl.)

Mitt andre brygg, som ble en APA, kostet under 10 kroner halvliteren ! Da snakker vi innsparing til den store gullmedaljen! (Også får man mange glade venner, da de får øll av deg!) :D

Tilbake
Topp