Eikespon

Hei igjen.

En lokal helt som jeg utveksler litt erfaringer med har på vei noen varer fra Petit. Blant annet en pose eikespon. Hvordan bruker man dette? Hiver man det oppi på slutten av gjæringstiden for eksempel etter ommstikking? Anbefalt mengde?

Lars

De tilsettes normalt i gjærigskaret og bør være der minst et par uker. Jeg ville begynt med et sted rundt et gram per liter.

Sitter og tenker litt og da dukker det opp et par spørsmål til:

1: Jeg tenker å lage en batch som jeg deler i 2 og tilsette eikespon i den ene delen. Tenkte å ta stormgjæringen i en bøtte og så stikke det om etter en stund slik jeg pleier og det var da jeg ville dele det. Går dette bra tro?

2: Dette skal jo da tilsettes etter at det bare bør tilsettes sterile greier. Hvordan greiest sterilisere eikesponen? Hive det kjappt oppi litt kokende vann og så kjøle de ned før tilsetting? Eller noe jeg tror er helt på trynet; Skylle de i sterkrens?

Håper på svar på gnagingen min, men uten å spørre kommer jeg ingen vei....

Lars Sabeltann

Planen for å tilsette dem virker bra.

Jeg ville dampet dem noen minutter på ei damprist, eventuelt i trykkoker.

Du kan også marinere dem i whiskey eller lignende.. Da får du godsmaker ifra spriten i tillegg til å drepe bakterier..

Eg har ikke testet dette men Macmyra selger eikespon fra whiskytønner, har lyst å prøve dette i et brygg en gang.

http://www.mackmyra.se/content/besoek/webbshop/?p=viewproduct&item=104

Igår kom dagen da jeg skulle smake på dette svineriet.
Smakte først på den delen uten tilsatt eikespon som skulle være en Old Speckled Hen Klone. Orginalen drakk jeg kvelden før og jeg havnet ikke helt på jordet. Øllen ble veldig god, med en fin ettersmak.
Etterpå åpnet jeg meget spent en flaske av typen med eikespon. Det var markant forskjell.
Jeg smakte litt fylde som jeg innbiller meg kom fra eiken. I tillegg kjenner jeg godt Whiskyen som jeg marinerte/desinfiserte i. Jeg brukte en forholdsvis mild Jura, men den satte gode spor. Øllen ble rett og slett nydelig.

Det blir ikke siste gang jeg prøver meg på slike eksperimenter. Må bare bli kvitt krykkene mine først. Køddent å brygge alene når man ikke kan stå oppreist uten hjelp i EDRU tilstand....

Sabeltann

hadde du eikesopn i gjæringskaret, eller hadde du det i etter det var ferdig gjæret?

har en dunk med eikespon som har stått ca 1 uke

Jeg hadde det oppi gjæringskaret etter at stormgjæringa var ferdig etter 6-7 dager. Så stå det en uke til før detvble tappet på flasker. Jeg er veldig fornøyd.

Sabeltann

Dere som sier dere er fornøyde, hvilke mengder eikespon bruker dere? Jeg har lest 1 gram per liter i 7 dager, men synes det kanskje høres lite ut?

Hvilken toasting grad og type oak(hungarian,french,american) bruker dere?
Fra boken radical brewing
s162:"...Frech or Hungarian is milder and much preferred over American white oak"
s215:"...American oak will be far to pungent for beer use, except for massive and very long-aged brews..."

Endimensjonal smak på eik vil si(?) at :
Så vidt jeg har skjønt er kubene tykkere og er kun ristet(toasted) på 1 side så dermed får ølet kontakt med alle lagene i kubene fra den uristetede til ristede siden, de forskjellige lagene vil avgi/bidra med forskjellige komponenter/aromaer og gi mer kompleksitet/(flere dimensjoner).
Derimot vil eikefliser legges ut og ristes(toastes) på alle sider og får dermed bare det ristede/brente laget og ikke de uristede i like stor grad. Derfor 1 dimensjonal.
De ristede lagene vil avgi mest aromaer. Hvor mer heavy toastingen er jo mer aromaer vil eiken avgi. Akkurat som forskjellige roastinger av malt vil gi forskjellige smaker.

Jeg har sett referanser til mengde, men finner det ikke i øyeblikket.

Hvor heavyere toastingen og mindre flisene(gir mer kontakt areal) er hvor mer forsiktig bør man være for at eiken ikke skal avgi for mye smaker.
Fra wild brews s.221(Litt klønete oversatt, pluss at det i boken refereres til en blandet flora av organismer som blandt annet kan utnytte sukkrene i selve eiken og ikke bare brygger gjær som ikke utnytter de sukkrene): "Ny(første gangs bruk) eik bidrar til altfor aggresiv inflytelse av eiksmak ... Noen anbefaler og koke eiken et par ganger og helle av kokevannet for å ikke få for intens smak av vonde tanniner ... Anbefaler og lagre kubene i gammel øl/alkohol en stund første gang for å bli kvitt de verste tanninene som kun alkoholen og ikke kokevannet klarer å dra ut av eiken".

Jeg brukte 15 gr. French medium toast til 10 liter. Altså 1,5 gr. pr. liter.
Vi var fredag 3 (erfarne) øl-smakere på denne og det var stor enighet om at det var markant forskjell på bryggene. Jeg mener også at den måten jeg gjorde det på med å dele av en batch i 2 gir et veldig godt sammenligningsgrunnlag.

Sabeltann

Jeg brukte 60g på 25l (2,4g/l) på en old ale som sto i 7 dager etter stormgjæring, og det var overkill. Ble bra etter noen mnd, men eikesmaken er fremdeles for dominerende (etter 5 mnd lagring). Neste gang skal jeg prøve en batch med 1g/l og en uten eikespon.

Tilbake
Topp