Eisbeer og karbonering

Børre Aursnes

Norbrygg-medlem
Jeg lager min første Eisbock. Til nå er det blitt en nydelig duftende dobbelbock på drøyt 9%. Det nærmer seg tid for nedfrysing til 2-3 kuldegrader i ca 3 dager. Men vil gjæren overleve frysing? Det blir jo dessuten rimelig sterkt. Kanskje 12-14%. Vil vanlig lagergjær/bockgjær tåle det? Bør jeg kanskje tilsette noe annet som klarer å karbonere de edle flaskene?

For uinvidde: ølet fryses ned. Vannet fryser, men ikke alkoholen. Det frosne vannet fjæres og tilbake blir det et fyldig og sterkt øl.

Takk, Einar. Jeg kan fortsatt ikke skjønne at det er lovlig, men hvis tilsynet godkjenner er vel det det viktigste fra et pragmatisk synspunkt.

Lovens formål når den kom var nok egentlig å forhindre hjemmebrenning. Grensen for brennevin er 22 %, og dette er vel hovedpoenget i svaret fra direktoratet.

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Etter min ringe vurdering er lovverket helt klart. Paragraf1 definerer brennevi etter alkoholstyrke, ikke fremdtillingsmetode.

https://lovdata.no/lov/1989-06-02-27/§1-3

Etter hva jeg har forstått er det anneeldes i f.eks. USA hvor fremstillingsmetoden er avgjørende og da blir eisbock destilation.
Nåja, det er dette med "tilvirket alkohol", da.
Lovdata skrev:
Med brennevin forstås drikk som inneholder tilvirket alkohol ublandet eller i blanding med andre produkter.
Hvis vi skal stole på helsedirektoratet ang hva som er "tilvirket alkohol" kan jeg ikke skjønne annet enn at eisbier ihvertfall er i grenseland.
Helsedirektoratet skrev:
Som tilvirkning regnes enhver teknisk prosess for å øke alkoholinnholdet i en væske på annen måte enn ved gjæring.
.

Trenger hjelp av kloke hoder: Min Eisbeer er tappet over til nytt kar etter nedfrysing. Dvs. litt gjenstår. Det renner saktere enn et godt destillasjonsapparat. Den smaker nydelig kraftig bock-smak, lidt søtt og tydelig, men ikke ubehagelig alkohol. Jeg målte FG til 1044. Det forundrer meg litt.

OG var 20 liter med 1100 og SG etter endt utgjæring 1032. Det ga ABV på 9,32. Etter nedfrysing og tapping av det som ikke er frosset over til ny tank har har jeg 10 liter med FG 1044. Hva gir det av ABV? Jeg har prøvde meg med en ekstrapolering og fikk 10,11, men jeg vet ikke om det stemmer. Virker litt lite med 10 liter vann fjernet. Noen som kan hjelpe?

(Det KAN virke som om ølet er så tykt at hydrometer ikke stemmer. Er det sannsynlig?)
PS: Jeg har ikke refraktometer, Da ville jeg brukt det.

Trenger hjelp av kloke hoder: Min Eisbeer er tappet over til nytt kar etter nedfrysing. Dvs. litt gjenstår. Det renner saktere enn et godt destillasjonsapparat. Den smaker nydelig kraftig bock-smak, lidt søtt og tydelig, men ikke ubehagelig alkohol. Jeg målte FG til 1044. Det forundrer meg litt.

OG var 20 liter med 1100 og SG etter endt utgjæring 1032. Det ga ABV på 9,32. Etter nedfrysing og tapping av det som ikke er frosset over til ny tank har har jeg 10 liter med FG 1044. Hva gir det av ABV? Jeg har prøvde meg med en ekstrapolering og fikk 10,11, men jeg vet ikke om det stemmer. Virker litt lite med 10 liter vann fjernet. Noen som kan hjelpe?

(Det KAN virke som om ølet er så tykt at hydrometer ikke stemmer. Er det sannsynlig?)
PS: Jeg har ikke refraktometer, Da ville jeg brukt det.
Tja, enkel hoderegning gir vel 18.6%? Litt mere nerdete blir vel at du har i utgangspunktet 1.864 l ren sprit i dunken på 20 l, når du har tatt bort 10 l vann og sitter igjen med 10 l blandning av vann og fortsatt 1.864 l sprit bør prosenten lande på 18.64. Går som vin i tollen :)

Slush-isen lot jeg stå til dagen derpå. Da den var tint smakte den faktisk som en god Bock uten kullsyre. Jeg må ned å låne meg et refraktometer for å se om jeg også har brygget meg en god kjøre-øl:)

Da er den testet i refraktometer. Eisbock på 19,2% og kjøre-bock på 0%. Eisbocken har smaker godt, men med klar alkoholsmak også. Dog ikke fusel. Faktisk veldig god. Som en whiskey med mye vann. Dog ikek egnet for en som liker drikke øl. En flaske=en fest er jo litt dumt. Kjøre-bocken smaker godt maltfylde. Litt vannsmak, men ellers ok. Er dog usikker på holdbarheten med lite humle og intet alkohol.

Tilbake
Topp