Eksperiment med humletyper i lagerøl

Glenn

Norbrygg-medlem
Var på Guiness for en stund siden og de har på tapp en type pils med sitruskarakter, tror det var smithwicks. Syntes denne var veldig god og tenkte å prøve noe i samme gata. Tanken var å ha citra som aromahumle, men det var ikke å oppdrive. Landet i første forsøk på centenniel som bitterhumle og kohatu på smak og aroma. Står til karbonering nå, noen som har forsøkt dette med noen andre humletyper ?
 
Har laget en mørk lager med kun citra, 50 liter til kok med 20 g på 60 og 30 minutter og 30 g på 15 og 5 minutter, ga en IBU på ca 27. Denne tegner bra, men skal få stå i fred til mai, ble forøvrig mindre sitrussmak enn ventet, kun et hint. Lykke til med eksperimenteringen.

Sent fra min D6603 via Tapatalk
 
Centennial er humla som gir sitrus
Bruke Kohatu i en IPA for ikke så lenge siden og den gir ikke sitrus men mer tropisk frukt, tenk overmoden annanas
 
jeg har kommet frem til en som jeg har gjort til husøl.
Brygget med pilsmalt,mais,carapils og hvete, humlet med cascade og palisade. Denne synes jeg får en behagelig smak av sitrus. Ikke så mye humle som skal til på en lagerøl med såpass lett malt.

Vital Statistics

Volume 25 litres
OG 1051
Boil Volume 30 litres
Boil gravity 1042
Alcohol (ABV) 5.6 %
Colour 7 EBC (Pale yellow)
Bitterness 29 IBU
BU:GU 0.57
FG 1008

Fermentables
Pilsner Malt 3 EBC 3500 g
Flaked Corn 1 EBC 1200 g
Cara Pils 37 EBC 200 g
Wheat Malt 3 EBC 200 g
Mash schedule
65c 90min- 78c 10min.

Hops

Palisade 6.7 % 30 g 60 min
palisade 6.7 % 10 g 15 min
palisade 6.7 % 10 g 5 min
Cascade 6.5 % 10 g 15 min
Cascade 6.5 % 10 g 5 min
Cascade og palisade 15g av hver som tørrhumle.
 
I tillegg til de klassiske har jeg testet vic secret (styr unna!) og mandarina bavaria.
Mandarina ble god, såvidt merkbar appelsin med litt sødme. Den tapte seg etter en stund på fat.



Sent fra min D5803 via Tapatalk
 
Hva!
Styre unna Vic Secret, er du gal
Flasket akkurat en Vic Secret IPA idag
og det er den nydeligste humlearoman jeg non gang har opplevd, den slo mot meg idet jeg begynte å tappe

men hvem vet, kanskje det bare ikke funker i lager
jeg har ikke no tro på at tørrhumling av lager er noen god indikator uansett
 
Prøv å tørrhumle noe og så la stå kaldt på kar i ca tre uker. Da får du annen smak av humla.
 
Hva!
Styre unna Vic Secret, er du gal
Flasket akkurat en Vic Secret IPA idag
og det er den nydeligste humlearoman jeg non gang har opplevd, den slo mot meg idet jeg begynte å tappe

men hvem vet, kanskje det bare ikke funker i lager
jeg har ikke no tro på at tørrhumling av lager er noen god indikator uansett
Smak og behag der som ellers. Kanskje lurt å ikke høre så mye på meg :)

Hvis jeg er ute etter IPA, da brygger jeg det. (Har heller ikke forstått poenget med LPA)

En lager mener jeg skal være ren og skarp, med en balanse mellom malt og humle. Har aldri tørrhumlet en pils, kommer nok ikke til å gjøre det heller.

Sent fra min D5803 via Tapatalk
 
Brygget en pilsner basert på Gahrs oppskrift i går. Saaz til bitter og 30-minutt humle, så 30g Cascade på 10 og 30g Mosaic på 2 minutter. Luktet godt, men aner ikke hvordan det blir! Ble 28L @ 1.064. Tiden vil vise.
 
Tja, ble jo godt. Men ikke i nærheten av hva jeg var ute etter. Mer som en cream ale. Standard humle til bitterhumle og litt sitrushumle på slutten høres ut som en bedre ide
 
Tilbake
Topp