Har nå flaska mine to første brygg og er litt smånervøs for eksploderende flasker. Finnes det noen fasit på hvor lenge det går før det eventuelt skjer? Eller om man kan se noen tegn til det? Jeg er kronisk vims så her er det Murphy's lov som gjelder
Eksplosjon som følge av mye karboneringssukker kan komme forholdsvis raskt.
Ofte er ølet karbonert innen fjorten dager.
Er ølet blitt litt infisert kan det gå både halve og hele år før det smeller.Jeg kan fleipe med det nå, mne
Men det må ikke nødvendigvis smelle selv om det er infisert.
Så noen fasit på dette tror jeg ikke finnes.
Flasker eksploderer ikke. Det er ikke nok gass og trykk til det. Det meste er øl og det utvider seg ikke mye. Det som kan skje er at bunnen (som regel) faller av fordi det blir stress i overgangen sylinder-endeflate. Jo større diameter på flaska jo mere stress. Jeg har fått et par slike uhell. De har kommer etter at innholdet av flaska er satt i bevegelse mot korka (brått) hvoretter trykket har slått tilbake mot bunnen og åpnet denne. Mye søl og sprut, men ingen eksplosjon.
Flasker eksploderer ikke. Det er ikke nok gass og trykk til det. Det meste er øl og det utvider seg ikke mye. Det som kan skje er at bunnen (som regel) faller av fordi det blir stress i overgangen sylinder-endeflate. Jo større diameter på flaska jo mere stress. Jeg har fått et par slike uhell. De har kommer etter at innholdet av flaska er satt i bevegelse mot korka (brått) hvoretter trykket har slått tilbake mot bunnen og åpnet denne. Mye søl og sprut, men ingen eksplosjon.
Jeg har prøvd hardt, men aldri fått noe smell ut av alle infeksjonene mine. Derimot klarte jeg det med ujevn karbonering. Easy peasy.
@Hansdotter Har du noe konkret grunnlag for angsten, bortsett fra Murphy's lov? Jeg kan fleipe med det nå, men det var ikke spesielt morsomt da det hendte. Hadde jeg ikke hatt et laken over flaskene for å beskytte mot lys, hadde jeg hatt granatsplinter flyende rundt i stua.
Ja det er visst forskjellig erfaring her på forumet. Alt fra de som mener at vanlige flasker holder allverdens trykk til de som mener de bør være tatt inn i verdens nedrustningsplaner.
Neida, ikke noe konkret sånn bortsett fra at det mest finurlige skjer med meg til enhver tid, så at flaskene går i taket er nesten bare å forvente skal legge noe over kassene nå da, for eventuell skademinimering!
Vet ikke helt om jeg forstod den? Men jeg er vel enig i det du sier angående de fleste (faktisk alle).Men de fleste av oss er i stand til å være uenige med deg om dette her uten å være helt idioter. Tro det eller ei.
Vet ikke helt om jeg forstod den? Men jeg er vel enig i det du sier angående de fleste (faktisk alle).
Ja det er forskjellige erfaringer med dette, og da er det jo ikke noe å mene noe om...Ja det er visst forskjellig erfaring her på forumet. Alt fra de som mener at vanlige flasker holder allverdens trykk til de som mener de bør være tatt inn i verdens nedrustningsplaner.
Tror du må lese innleggene litt grundigere Finn. Jeg har ikke "skildret" noen. Kun sagt at erfaringene her på forumet ser ut til å spenne fra den ene ytterligheten til den andre. Og fortalt om min egen erfaring (som ligger noe midt i mellom). Det er faktisk du selv som gjør det Piet Heine beskriver i sitt gruk ved å prøve å tillegge meg utsagn som ikke eksisterer.Birhanen skildret dem som var uenige med ham som "Alt fra de som mener at vanlige flasker holder allverdens trykk til de som mener de bør være tatt inn i verdens nedrustningsplaner."
Det er dette Piet Hein beskriver i et kjent "gruk":
En yndet form for polemik
består i det probate trick
at dutte folk en mening på,
hvis vanvid alle kan forstå!
Tror du må lese innleggene litt grundigere Finn. Jeg har ikke "skildret" noen. Kun sagt at erfaringene her på forumet ser ut til å spenne fra den ene ytterligheten til den andre. Og fortalt om min egen erfaring (som ligger noe midt i mellom). Det er faktisk du selv som gjør det Piet Heine beskriver i sitt gruk ved å prøve å tillegge meg utsagn som ikke eksisterer.