Eksploderende flasker

Har nå flaska mine to første brygg og er litt smånervøs for eksploderende flasker. Finnes det noen fasit på hvor lenge det går før det eventuelt skjer? Eller om man kan se noen tegn til det? Jeg er kronisk vims så her er det Murphy's lov som gjelder:p
 
Om du er redd for disse skal eksplodere så test en flaske etter 5,7,9 og 11dager. Etter dette tester du igjen når det har gått 3 uker, er karbonering normal så er alt ok.
 
Har du noe OG/FG å gå ut ifra?
Hvis du ikke er mer enn 2-3 punkt fra forventet FG feks så pleier det å gå bra.
 
Eksplosjon som følge av mye karboneringssukker kan komme forholdsvis raskt.
Ofte er ølet karbonert innen fjorten dager.
Er ølet blitt litt infisert kan det gå både halve og hele år før det smeller.
Men det må ikke nødvendigvis smelle selv om det er infisert.
Så noen fasit på dette tror jeg ikke finnes.
 
Eksplosjon som følge av mye karboneringssukker kan komme forholdsvis raskt.
Ofte er ølet karbonert innen fjorten dager.
Er ølet blitt litt infisert kan det gå både halve og hele år før det smeller.Jeg kan fleipe med det nå, mne
Men det må ikke nødvendigvis smelle selv om det er infisert.
Så noen fasit på dette tror jeg ikke finnes.

Jeg har prøvd hardt, men aldri fått noe smell ut av alle infeksjonene mine. Derimot klarte jeg det med ujevn karbonering. Easy peasy:cool:.

@Hansdotter Har du noe konkret grunnlag for angsten, bortsett fra Murphy's lov;)? Jeg kan fleipe med det nå, men det var ikke spesielt morsomt da det hendte. Hadde jeg ikke hatt et laken over flaskene for å beskytte mot lys, hadde jeg hatt granatsplinter flyende rundt i stua:(.
 
Flasker eksploderer ikke. Det er ikke nok gass og trykk til det. Det meste er øl og det utvider seg ikke mye. Det som kan skje er at bunnen (som regel) faller av fordi det blir stress i overgangen sylinder-endeflate. Jo større diameter på flaska jo mere stress. Jeg har fått et par slike uhell. De har kommer etter at innholdet av flaska er satt i bevegelse mot korka (brått) hvoretter trykket har slått tilbake mot bunnen og åpnet denne. Mye søl og sprut, men ingen eksplosjon.
 
Flasker eksploderer ikke. Det er ikke nok gass og trykk til det. Det meste er øl og det utvider seg ikke mye. Det som kan skje er at bunnen (som regel) faller av fordi det blir stress i overgangen sylinder-endeflate. Jo større diameter på flaska jo mere stress. Jeg har fått et par slike uhell. De har kommer etter at innholdet av flaska er satt i bevegelse mot korka (brått) hvoretter trykket har slått tilbake mot bunnen og åpnet denne. Mye søl og sprut, men ingen eksplosjon.

Jasså sier du det. Jeg har to venner som har opplevd det under karbonering. I det ene tilfellet stod faktisk tuten av flaska kilt fast i taket da han kom hjem mens det var finmalt glass utover resten av rommet. I det andre tilfellet var det glass utover selv om det ikke var like spektakulært som førstnevnte. Skal man følge Murphys lov bør man legge håndkle eller lignende over flaskene til karbonering slik @Finn Berger nevner. Selv har jeg ikke hatt så mye som et skår i en flaske på over 40 batcher, men det kommer vel. En eller annen gang.
 
Flasker eksploderer ikke. Det er ikke nok gass og trykk til det. Det meste er øl og det utvider seg ikke mye. Det som kan skje er at bunnen (som regel) faller av fordi det blir stress i overgangen sylinder-endeflate. Jo større diameter på flaska jo mere stress. Jeg har fått et par slike uhell. De har kommer etter at innholdet av flaska er satt i bevegelse mot korka (brått) hvoretter trykket har slått tilbake mot bunnen og åpnet denne. Mye søl og sprut, men ingen eksplosjon.

Ei flaske står stille. Det er ingen ytre krefter som virker på den. Så smeller det, og øl og glass fyker veggimellom. Artig å vite at det bare var bunnen som falt av:p.
 
Jeg har prøvd hardt, men aldri fått noe smell ut av alle infeksjonene mine. Derimot klarte jeg det med ujevn karbonering. Easy peasy:cool:.

@Hansdotter Har du noe konkret grunnlag for angsten, bortsett fra Murphy's lov;)? Jeg kan fleipe med det nå, men det var ikke spesielt morsomt da det hendte. Hadde jeg ikke hatt et laken over flaskene for å beskytte mot lys, hadde jeg hatt granatsplinter flyende rundt i stua:(.

Neida, ikke noe konkret sånn bortsett fra at det mest finurlige skjer med meg til enhver tid, så at flaskene går i taket er nesten bare å forvente:p skal legge noe over kassene nå da, for eventuell skademinimering!
 
Ja det er visst forskjellig erfaring her på forumet. Alt fra de som mener at vanlige flasker holder allverdens trykk til de som mener de bør være tatt inn i verdens nedrustningsplaner.
 
Ja det er visst forskjellig erfaring her på forumet. Alt fra de som mener at vanlige flasker holder allverdens trykk til de som mener de bør være tatt inn i verdens nedrustningsplaner.

Men de fleste av oss er i stand til å være uenige med deg om dette her uten å være helt idioter. Tro det eller ei;).
 
Neida, ikke noe konkret sånn bortsett fra at det mest finurlige skjer med meg til enhver tid, så at flaskene går i taket er nesten bare å forvente:p skal legge noe over kassene nå da, for eventuell skademinimering!

Hvis du har rimelig kontroll over sukkertilsetningen, er det ingen grunn til å være redd for at det skal skje noe. Men om du har helt litt sukker oppi hver flaske uten å ane hvor mye du har hatt oppi hver, bør du nok legge et laken over, ja:D.

En kamerat av meg ble forstyrret underveis i prosessen, og sukret to ganger. Han fikk en temmelig utrivelig vaskejobb på badet. Samtlige flasker eksploderte. Han bruker fat nå:p.
 
Vet ikke helt om jeg forstod den? Men jeg er vel enig i det du sier angående de fleste (faktisk alle).

Birhanen skildret dem som var uenige med ham som "Alt fra de som mener at vanlige flasker holder allverdens trykk til de som mener de bør være tatt inn i verdens nedrustningsplaner."

Det er dette Piet Hein beskriver i et kjent "gruk":

En yndet form for polemik
består i det probate trick
at dutte folk en mening på,
hvis vanvid alle kan forstå!
 
Ja det er visst forskjellig erfaring her på forumet. Alt fra de som mener at vanlige flasker holder allverdens trykk til de som mener de bør være tatt inn i verdens nedrustningsplaner.
Ja det er forskjellige erfaringer med dette, og da er det jo ikke noe å mene noe om...
20% av bryggere jeg kjenner har opplevd dette. Kunne vært interessant med en poll på temaet.
Edit: Som sagt så gjort.
 
Sist redigert:
Birhanen skildret dem som var uenige med ham som "Alt fra de som mener at vanlige flasker holder allverdens trykk til de som mener de bør være tatt inn i verdens nedrustningsplaner."

Det er dette Piet Hein beskriver i et kjent "gruk":

En yndet form for polemik
består i det probate trick
at dutte folk en mening på,
hvis vanvid alle kan forstå!
Tror du må lese innleggene litt grundigere Finn. Jeg har ikke "skildret" noen. Kun sagt at erfaringene her på forumet ser ut til å spenne fra den ene ytterligheten til den andre. Og fortalt om min egen erfaring (som ligger noe midt i mellom). Det er faktisk du selv som gjør det Piet Heine beskriver i sitt gruk ved å prøve å tillegge meg utsagn som ikke eksisterer.
 
Tror du må lese innleggene litt grundigere Finn. Jeg har ikke "skildret" noen. Kun sagt at erfaringene her på forumet ser ut til å spenne fra den ene ytterligheten til den andre. Og fortalt om min egen erfaring (som ligger noe midt i mellom). Det er faktisk du selv som gjør det Piet Heine beskriver i sitt gruk ved å prøve å tillegge meg utsagn som ikke eksisterer.

OK; du karakteriserer meninger, men dermed også dem som hevder dem. Nå er det ikke så mange som har ytret seg, så jeg vet ikke hvor du har grunnlaget for karakteristikkene dine fra. Greit nok hvis du har lest andre tråder der du finner belegg for det du sier. Jeg leser dem gjerne hvis du kan vise til dem.

Du startet dette med å slå fast at flasker ikke kan eksplodere. Og når folk så kommer med eksempler på at de faktisk kan det - eller at de i alle fall er i stand til å prestere ganske brukbare imitasjoner - så svarer du ikke på det med saklig argumentasjon, men med å karakterisere meninger som så ekstreme at ingen vil kjenne seg igjen i dem. Men det er da ingen som har hevdet ytterligheter her? Hvem har påstått at flasker tåler alt? Og den andre "ytterligheten"; mener du at flasker som ekploderer ikke kan være farlige, og at å påstå det er å ligne med å hevde at de burde være "tatt inn i verdens nedrustningsplaner"? Kan du finne et innlegg som kan eksemplifisere denne "ytterligheten"?
 
Tilbake
Topp