Eksplosjon - djiiises :) action i heimen

Hei…jeg er helt fersk ølbrygger og når har det skjedd…det jeg var mest redd for…eksplosjon…bunnen og korken er igjen ellers er resten nærmest pulver….Jeg merket når jeg tappet på flasker at den ene flasken var noe tynnere i glasset enn de andre og det er den som røk…. Dette var mitt 2 hjemmebrygg, det første smaker gjær og har litt lite kullsyre, derfor fikk jeg som råd å ha i 150g sukker i form av lake i mitt andre brygg….er det årsaken? Det ble ca 33 halvlitersflasker med Lucky Jack…. Too much?
Man kan si det sånn at jeg er en smule engstelig for å være på vaskerommet :) :)
 
Ca. 50g for mye sukker utifra min kjappe kalkulasjon. (Mange mener 6g/ltr er passe, det kan jeg personlig gå god for også). Men om det er årsaken til bomba, det vet jeg ikke. Infeksjon er jo også en teori.
 
6 gram pr. liter er vanleg her hjå meg iallefall og 150 g funker fint til 25 liter men er ein del i overkant for 17,5 liter. Og så må laken du lagar fordelast godt - særs godt.. . Og før du gjer dette så er det greit om du har kontroll på at ølet ditt er ferdig med primærgjæringa slik at det ikkje er særleg mykje gjærbart igjen før du har det på flasker og etterfyller med meir sukkerstoff..
 
Jepp, har lest en del om infeksjon, men jeg er utrolig nøye…så kan ikke helt forstå når det evt kan ha skjedd….
Vil det være greit å legge et håndkle over flaskene….jhehehe jeg er litt skvetten kan du si :)
 
Det stod på dunk i 15 dager før jeg tappet det over i et nytt kar. Jeg hadde sukkerlaken i bunnen også brukte jeg en sånn spreder til å feste i enden av slangen da jeg tappet det oppi. Jeg rørte ikke rundt etterpå… Det var den aller siste flasken jeg fylt som knuste, vet det fordi jeg satt den til side fordi den var tynnere i glasset enn de andre...
 
150g var litt i overkant ja. 6g/l er som nevnt grei standard (105g skulle du hatt).
Har ikke hatt noen bomber ennå, men et par cider som sprutet i taket ved åpning... Du kan lette forsiktig på korkene til de resterende (kalde) flaskene og klemme igjen på nytt. Evt la det skumme ut litt så CO2 får mer rom på toppen (mindre trykk) hvis det er virkelig ille. Funket for meg.
Er det for høyt trykk inni når du åpner rotes bunngjæren opp og du får gjærklumper som blandes med ølet. Uansett slipper du vær bekymret for den tynne flasken igjen:rolleyes:
 
En sånn spreder tror jeg ikke du skal bruke før flasking, den brukes for å få mer oksygen i vørteren før gjæring. Oksygen i ferdig øl ønsker du ikke. Men det har sikkert ikke noe med eksplosjonen å gjøre.
 
C3PO - det har du rett i og jeg har sagt feil…på samme dag både flasket jeg og kokte nytt. Jeg la slagen helt nedi bunnen av det nye karet etter at jeg hadde hatt i sukkerlagken…gårhelt i surr her jeg. Gleder meg til jeg får litt mer erfaring ;) Hva betyr din siste melding?
 
Jepp, når du lager klar laken neste gang, ser du på siden av omstikkings karet ditt cirka hvor mange liter med flaskeklart øl du har, og ganger dette med 6. Så får du hvor mange gramm sukker du lager lake med. Rør laken forsiktig inn, prøv og ikke få med luft men rør et minutt slik at du er sikkert på at det er godt blandet. Så er du garantert god og gjavn karbonering av ølet ditt. (eks 33halvlitere = 16,5Liter x 6 = 99gramm sukker i laken. Du kan gå opp til 7 gram per liter vist du synes det var litt lite karbonert. Men da er det best du bruker tykke flasker. Feks de gamle brune pils flaskene.)
 
Jeg gjetter på at du ikke har blandet laken godt nok med ølet, slik at de flaskene du tappet sist har fått en større andel sukker siden det legger seg på bånn. Test en av de første og se om karboneringen er mer passe på dem.
 
9g sukker per liter er kanskje litt i overkant for en pale ale rent stilmessig, men det er i utgangspunktet ikke "for mye" for vanlige flasker du enten har kjøpt på bryggesjappa eller spart fra nøgne ø, ægir og andre. Tipper det er en kombinasjon av at sukkerlaken ikke var godt nok rørt ut og for tynn flaske. Støtter forslaget om å prøve en annen flaske og evt lufte alle sammen om trykket er for høyt.
 
Jeg ville ihvertfall HELT KLART lagt håndkler/tepper over flaskene, hvis ikke risikerer du så få en meget ubehagelig overraskelse neste gang du pusser tennene på badet...

Edit: Ser det var vaskerommet du skrev... men poenget står fortsatt :)
 
Du kan også kjøle dem ned for å forsøke å tvinge gjæren til å gå i dvale. Da vil de slutte å lage CO2 og ikke fortsette å bygge opp trykk. Det er vel OK utetemperatur nå. Når de er kjølt ned så greier ølet å holde på mer CO2 og dermed vil trykket være lavere.

Jeg har overkarbonert en gang. Da løftet jeg på korken og slapp ut trykket noen ganger (hadde heldigvis patentkork, så det var rimelig greit).
 
Tilbake
Topp