ekstra mye grums i ferdiggjæret Pale Ale

La merke til at min nyeste pale ale var veldig grumsete og lurer litt på hvorfor. Husker faktisk ikke, men det kan være hev humle++ fra gryta oppi gjæringskaret- det forklarer vel noe ekstra grums? Vil det klarne med kald-lagring? Har det noe å si for smaken?

Det andre jeg gjorde annerledes var at denne oppskriften hadde 500 gram honning i seg i tillegg til 3 kg malt ekstrakt, kan det ha påvirket klarheten?

Grumsete/uklart øl skyldes som regel aktiv gjær.
En vanlig pale ale, uavhengig av humlemengde, trub, og maltmengde, skal være relativt klar når den er ferdig gjæret og klart for flasker/fat. En grei pekepinn på om ølet er ferdig gjæret er om det ligger gjær på toppen. Ligger det et lag gjær på toppen er ikke ølet ferdig.

Mistenker at kanskje honning indirekte kan ha påvirket klarheten her. Honning sies å gjære noe saktere enn malt/sukker, og kan være grunnen til at gjæren fremdeles er aktiv og i suspansjon. (http://www.researchgate.net/post/Why_is_honey_mash_fermentation_slow)
Ville ikke flasket ølet nå og kaldlagret, da risikerer man flaskebomber. Gi det heller mer tid og kanskje noen grader varmere. Da tipper jeg det klarner og.

Ellers har man de vanlige "mistenkte"; Hot-break og Cold-break. (Regner med dette ble ivaretatt her)

Gjæringen er ferdig, det er jeg helt sikker på. FG har vært den samme i ei uke : 1,011 som gir 81% apparent attentuation. Men jeg tror kanskje Erlendso at honningen i seg selv gjør at det tar lang tid for å klarne? Min lille erfaring med eple-vin er at den kan være ferdig utgjæret før den blir klar, og jeg mistenker det samme kan skje med honning.

Den ble nettopp satt på flaske ( i går) men flaskene var utrolig grumsete ved flasking, ift tidligere batcher. så ut som "sølevann". Smaker og lukter dog godt.

Cold break var jeg kanskje litt ymse med, men det er jeg alltid:

Jeg kjøler ned og hiver over i gjæringskaret umiddelbart før grumset faller til bunns av gryta, kan dette være en synder? dette er for så vidt likt det jeg alltid har gjort; Har ikke tålmodighet på slutten av bryggedagen til å vente, og klarheten til ølet bryr meg ikke så mye med mindre det skal brygges til andre.

Grunnen til jeg stusser litt nå er fordi det var en vesentlig forskjell fra tidligere, og samme praksis som før er blitt brukt nå.

Mistenker honningen å være synderen, og at slik ting trenger lang tid for å klarne..

Det har dog vist seg at å vente eller ikke vente til vørteren klarner før man tar det over på gjæringskar har lite å si på selve klarheten i det ferdige ølet. Enkelte gjærtyper klomper seg lite sammen og faller til bunns i gjæringskar og noen er nesten for god til dette. Det som hjelper er å sette ølen ut (surt og kaldt i Norge enda) eller i kjøleskapet i par dager før den tappes over på flasker. Flaskene klarner, bare la de stå kaldt et sted i noen uker.

Tilbake
Topp