Ekstrakt brygging

Jeg hiver meg litt på her. Brygget en Mangrove Jacks American Pale Ale. Ble veldig fornøyd med smaken, ,men fargen ble veldig mørk. Kjørte på med lys spraymalt da jeg ikke hadde malt enchancer. Hva kan ha skjedd. Min pale ale er til høyre. Haandbryggeriets er til venstre. :D 20201026_221633222.jpger. Hva kan ha skjedd. Min pale ale er til høyre. Haandbryggeriets er til venstre. :D
 
Maltrester som har "dekoksjonert" under kok? Ligger jo typisk igjen maltstøv i bunn av kjelen etter mesk. :)
 
Jeg hiver meg litt på her. Brygget en Mangrove Jacks American Pale Ale. Ble veldig fornøyd med smaken, ,men fargen ble veldig mørk. Kjørte på med lys spraymalt da jeg ikke hadde malt enchancer. Hva kan ha skjedd. Min pale ale er til høyre. Haandbryggeriets er til venstre. :D Vis vedlegget 47557er. Hva kan ha skjedd. Min pale ale er til høyre. Haandbryggeriets er til venstre. :D

Vanskelig å si uten å kjenne mer til hva du gjør, men det er nærliggende å tenke på at oksidering i alle fall er en del av forklaringa. Oppgir oppskrifta noe om farge? (Se etter tall med EBC etter.)
 
Jeg hiver meg litt på her. Brygget en Mangrove Jacks American Pale Ale. Ble veldig fornøyd med smaken, ,men fargen ble veldig mørk. Kjørte på med lys spraymalt da jeg ikke hadde malt enchancer. Hva kan ha skjedd. Min pale ale er til høyre. Haandbryggeriets er til venstre. :D Vis vedlegget 47557er. Hva kan ha skjedd. Min pale ale er til høyre. Haandbryggeriets er til venstre. :D

Gamelt maltekstrakt
 
Det står jo 23/07/2022 i utløpsdato på pakka. Men det kan jo hende råvarene ikke var allverden. Er det kurrant å bruke lys spraymalt istedenfor malt enchancer?
 
Det står jo 23/07/2022 i utløpsdato på pakka. Men det kan jo hende råvarene ikke var allverden. Er det kurrant å bruke lys spraymalt istedenfor malt enchancer?
Problemet med best før dato er at den er basert på at bryggebutikkene har settene kjølig, jeg har enda til gode å se Bryggselv ha MJ sett på kjøle, neida, de står midt i solsteiken året rundt ass.
 
Problemet med best før dato er at den er basert på at bryggebutikkene har settene kjølig, jeg har enda til gode å se Bryggselv ha MJ sett på kjøle, neida, de står midt i solsteiken året rundt ass.

VÆÆ! Der har du nok svaret. Brygget smakte utmerket. Men feil farge. :D
 
VÆÆ! Der har du nok svaret. Brygget smakte utmerket. Men feil farge. :D
Hehe, fargen er ikke så farlig egentlig, men det er jo sånn at om sirupen er oksidert, vil det forringe ølet noe, men kan nok bli godt øl :) Jeg har brygget mye ekstrakt, ikke sirupsett, men med spraymalt, og jeg anbefaler absolutt å sjekke det ut :)
 
Tilbake
Topp