Ekstrakt med høy alkohol%

Marius Romundstad

Norbrygg-medlem
Hei, har tenkt å brygge en batch med Extra Special Stout (3kg ekstrakt) fra bryggselv.no
Jeg har lyst å eksperimentere litt og prøve å få laget en sterkere/kraftigere variant.

Har tenkt å kjøpe 2stk à 3kg ølsett og ende opp med rundt 20 liter.
Et sett gir ca 15 liter og en ABV på 5%

Planen er lage en gjærstarter med 22g safale s-04 tørrgjær og ekstra mørk spraymalt.

Aner ikke hvor mye gjær jeg må ha da, 22g er ca 2 pakker.

Er det mulig at dette kan bli drikkbart, eller er jeg helt på villspor?

Stout: http://www.bryggselv.no/products/bryggselv-extra-special-stout-3kg
Gjær: http://www.bryggselv.no/products/safale-s04-115g
 
Sist redigert:
Hvis du vil ha veldig høy alkoholprosent kan du jo erstatte denne gjæren med WLP099. Skremmende stoff, gjærer opp til 25%. Har testa det, og det er helt sant..
Litt sær gjær ser det ut til. Start med et fornuftig innhold av malt, mat på etter hvert som stormgjæringen dabber av.
Har ingen peiling på det settet, brygger bare "all grain". Tipper det er greitt nok, men ville nok kjørt litt ekstra bitterhmle om du vil gjære det veldig høyt i alko og maltsmak.

Lag starter ja, om du bruker wlp099.
 
Har akkurat bestilt diverse ting inkludert 3 pakker med safale s-04, litt synd. Jeg får prøve ut WLP099 neste gang ;)

Takk for hurtige svar :)
 
Hvis høyest mulig ABV er målet så er sikkert WPL099 super.
Hvis annet også skal styre valg av gjær, les deg opp på hvilken (tørr)gjær som er vanlig å bruke.
Tror/vet at både US-05 og Nottingham greit lager øl rundt 10-12%.
Følg godt med på temperaturen de første dagene. S-04 kan kanskje stanse litt tidlig.
Starter du gjæringen litt lavt så blir ikke stormgjæringtemperaturen så høy og du kan holde denne temperaturen videre.
 
Målet mitt er ikke å lage et øl med høyest mulig ABV, men å lage et øl som er høyere vanlig butikk-øl, altså 4,7%.
Jeg har lyst til å lande på rundt ~9% eller noe sånt. De anbefalte S-04 på bryggselv, men jeg skjønner nå at det kanskje ikke er den optimale gjæren da jeg skal dobble mengden ekstrakt.

Er ganske ny så jeg tenkte bare å eksperimentere litt. Håper at gjæren klarer jobben.

Jeg aner ikke hvor mye ABV jeg k0mmer til å lande på.
 
Med det settet ville jeg siktet med inn rundt 6 -8%, noe alla en Foreign Extra Stout som Guinness Extra
Tipper gjæren vil klare det helt fint
 
Hei, jeg har gått 'motsatt vei', dvs etter bare allgrain kjøpte jeg før jul et assosiert utvalg ekstraktsett til å leke med vinterstid.
Jeg har bl annet et par slike 'store sett' med 3-4 kg sirup, og noen bokser med 1.8 ca. De på 3-4 har jeg brygget som de er, og ser ut som alkoholen blir mer enn bra nok uten å doble settet.

Vi prøvde et cooper bitter sett (de er vel 1.8), og ta tok vi to bokser + 500g spraymalt (Dette er den eneste vi har drukket så langt, og eneste referansen min til videre påstand):

Dobling av selve 'basesettet' er ikke så god ide, og neste forsøk vil være en boks basesett+ en boks uhumlet maltekstrakt ( + 500g spraymalt muligens. Vi fikk litt i overkant høy OG, så måtte vanne ut litt ekstra)

Det ble for mye ubalansert bitterehet (!) i bitteren :) hvem skulle trodd det. Så jeg tror at 6kg humlet sirup er for mye på 20 liter, selvfølgelig noe avhengig av hva type øl du lager. Jeg ville heller gått for ett basesett og så legge på uhumlet.

Igjen, som ekstraktbrygger er jeg helt noob, bare mine tanker
 
Dobling av selve 'basesettet' er ikke så god ide, og neste forsøk vil være en boks basesett+ en boks uhumlet maltekstrakt ( + 500g spraymalt muligens. Vi fikk litt i overkant høy OG, så måtte vanne ut litt ekstra)

Kanskje jeg burde prøve et basesett og 1 boks uhumlet + 500g ekstra mørk spraymalt da? o_O
 
Jeg har forsøkt å sette tre stk ekstrakt sett, blant annet fra bryggselv, og jeg synes det ble altfor bittert å bare minske vannmengden. IPA'en er ikke balansert, og den bitterheten vil bare ikke roe seg. Hadde heller forsøkt alternativ 2 der ja. personlig synes jeg all grain settene jeg brygget tidligere ble MYE bedre, men mulig jeg ikke gjorde ting helt riktig. Ikke vet jeg.
 
Jeg skjønner, har selv lyst til å utvide til BIAB, men mangler fortsatt kjele og kjøler. Bor for øyeblikket på en hybel pga studier, så det er litt begrenset hva man kan få til her :)

Men disse spraymaltposene, er de tilsatt noen form for humle/bitterhet?
 
Jeg skjønner, har selv lyst til å utvide til BIAB, men mangler fortsatt kjele og kjøler. Bor for øyeblikket på en hybel pga studier, så det er litt begrenset hva man kan få til her :)

Men disse spraymaltposene, er de tilsatt noen form for humle/bitterhet?

Både og. Samme som med sirupen. Du får kjøpt både uhumlet og humlet sirup/ spraymalt.
 
Satte nylig en batch på 15 liter, fikk en SG på 1.075. Pitchet 23g safale s-04, regnet ut at jeg trengte rundt 34g men fant ut at jeg fikk bare 2 pakker sendt fra bryggselv (hadde bestilt 3).

Vil jeg få et brukbart øl selv om jeg mangler litt gjær? What's the catch?
 
Tilbake
Topp